Vanessa Verschuere Jeugdarts GGD Zeeland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Standpunten ‘Signaleren van Taalachterstanden door de JGZ’ en ‘Omgevingsananlyse’ Bettie Carmiggelt.
Integrale Jeugdgezondheidszorg jaar GGD Zeeland
CVA-zorgketen Leeuwarden
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Vapro -D Month Year Givaudan.
Stand van zaken WIJeindhoven. Aanleiding Vervolg 17 september 2012 gestart 18 teamleden (16 FTE), 10 instellingen Neos, Lumens Groep, GGzE, de Boei,
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Workshop Dialoog met de ouders als startpunt
Dr. S.E. Buitendijk - Public Health Forum Gezondheidszorg voor Nederlandse kinderen: het kind moet centraal, maar hoe? NPHF 19 maart 2008.
Crisisdeeltijd Almere Voorbeeld van een geïntegreerd project
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Ik ben Bob..
De Jeugdgezondheidszorg dichtbij Eline Dubbeldam
Handreiking samenwerking huisarts en JGZ
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Je herkent het pas als je het kent
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Informatiebijeenkomst
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Handreiking samenwerking huisarts en JGZ
Jeugdgezondheidszorg 4-19 Warffum Midden Twente
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Een meisje komt van school en vertelt trots aan haar moeder…..
Aanpak problematisch gedrag
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
JGZ-richtlijn Begeleiding gezin bij overlijden kind
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
PESTEN JULIANASCHOOL.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
ANDERE TIJDEN Informatieavond CBS De Bron en CBS De Fontein 5 oktober 2015 Eelke Hoekstra Wat betekent dit voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten?
De onomkeerbare breuk in het gezinsleven met een kind met NAH
IB Klankbordgroep: “Delen van ervaring en kennis om te verbeteren.” 6 oktober 2015.
HE, BAH, WEER HUISWERK! WAT VOOR HUISWERK KRIJGEN DE KINDEREN BIJ ONS IN DE BOVENBOUW EN HOE GEBRUIKEN WE EEN AGENDA IN GROEP 8.
Verkorte Middagpauze Model Obs ’t Hunnighouwersgat.
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Kennisatelier MHK 8 november 2012 Ingrid van Sluijs AMK.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
Jeugdgezondheidszorg Almere Annet Breed, jeugdarts, JGZ 0-4 Zorggroep-Almere Sylvie Neves, jeugdarts, JGZ 4-18 GGD Flevoland Maart 2015.
Spreekuur logopedie op het consultatiebureau Themabijeenkomst GGD Rivierenland Tiel 17 april 2009.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
De nieuwe school Impressie.
Welkom op de Informatieavond Paschalisschool Schooljaar Groep 8b – 14 september 2017 Informatieavond Paschalisschool b.
Kwetsbare ouderen vanuit SEH naar huis
Logopedie op de Vuurtoren
Jeugdgezondheidszorg
Fouten en alledaags leiderschap
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Kinderen beschermen we samen
Samenwerking Gemeenten en Zorg en Zekerheid
JGZ en de Ouder – en Kind teams in Amsterdam
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
een vertrouwd gezicht binnen het vo én mbo!
“Dilemma’s bij vermoedens van huiselijk geweld en kindermishandeling
Transcript van de presentatie:

Vanessa Verschuere Jeugdarts GGD Zeeland Integratie JGZ 0-19 Vanessa Verschuere Jeugdarts GGD Zeeland

Even voorstellen 1998- 2002 huisarts in Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen) 2002 – 2007 Cb-arts (0-4) in Zeeuws-Vlaanderen én Clb –arts in Vlaanderen (2.5 – 18) Vanaf 2007 jeugdarts 0-19 in Zeeuws-Vlaanderen.

Evolutie in Zeeuws-Vlaanderen Integratie 0-19 in 2005 Kennismaking en contact met “de overkant” Afspraken (protocol) rondom warme overdracht. Zekere “schisis” 0-4/4-19 blijft, 2 organisaties onder één dak

Artsen en verpleegkundigen 0-19 Sedert 2006 eerste JVP 0-19 Sedert 2007 eerste artsen 0-19, echter niet steeds ingezet als dusdanig: (0-4) en (4-19) niet steeds in hetzelfde gebied

Voordelen 0-4/4-19 Contacten met teamleden 0-4 en 4-19 geven snellere ingang Werkwijze “andere kant” is gekend Sociale kaart vergroot Bij risicolijn gebeurt afstemming zorg frequenter en fijner.

Voordelen 0-19 Frequente contacten in 0-4 creëren een vertrouwensrelatie met de ouders, voortzetting hiervan in de 4-19 Geborgde continuïteit van zorg, altijd “warme overdracht” Altijd feed-back bij gevonden pathologie op schoolleeftijd, waardoor kwaliteitsverbetering 0-4

Voordelen 0-19 Vaker systeembenadering, ook via inschakelen JVP 0-19 (denk aan opvoedingsondersteuning) Cb blijkt vindplaats voor vragen bij ouders in schoolleeftijd (minder contactmomenten 4-19) Korte lijnen met de school, ook vanuit Cb (mits toestemming)

Casus Bij afsluiting cb op 3 j 9 m jongetje met ontwikkelingsvertraging. Eerder VTO gestart en weer gestopt. Op 3 j 9 m nog een aantal punten op Van Wiechen duidelijk vertraagd. Moeder wil evolutie op school afwachten. Logopedie reeds ingezet. Extra zorg na 4 maanden door JA, waarbij onmiddellijk contact met en instructie van school. Vervolg: gesprek school, ooi jeugdarts, verwijzing COS nu wel mogelijk?

Casuistiek: systeembenadering Jongetje 3 j op cb, ontwikkelingsvertraging Broer PGO 5, gedragsproblematiek thuis, wordt niet zo ervaren in de klas.(discongruente score Conners lijsten) Prioriteit wordt gelegd bij ondersteuning thuis (triple P) door JVP 0-4 met aandacht voor interactie tussen ouders-kinderen en kinderen onderling. Na 3 maanden herevaluatie ontwikkeling na contact PSZ.

Casusje Naar aanleiding van PGO 5 (nieuwe stijl) komen er wat gedragsproblemen naar voren bij jongetje, ouders willen hier niet verder op in gaan. Wordt door de leerkracht ook gepercipieerd, niet in die mate problematisch dat er echt druk moet worden uitgeoefend. Kleiner zusje komt op cb, ingang gevonden voor verder contact voor broer

Casus JVP Op VO vertelt een meisje aan de JVP dat ze vaak voor het kleinere zusje moet zorgen (CB-leeftijd) Binnenkort huisbezoek JVP 4-19 en JVP 0-4 Casussen ook mogelijk met gesplitste organisatie? Uiteraard, mits goede afstemming.

Nadelen Nu nog 2 systemen, geeft extra belasting naar vergaderingen, registratie, administratie, waarnemingen toe. Soms ben je wel eens  als je mag overdragen Als er geen “klik” is.

Nadelen Fijnere afstemming van zorg = meer werk Is 0-19 te behappen in de praktijk? Vakinhoudelijk (JVP/JA) Praktisch (deeltijdwerkenden) >Wslk wordt de “knip” verplaatst naar 12 jaar

Suggesties tot verbetering jeugdarts/JVP alle functies in hetzelfde gebied laten uitoefenen. (ook duidelijk voor netwerkpartners) Continuïteit van lokatie Daar waar het niet kan: structurele overlegmomenten voor overdracht. Bij knip op 12 jaar: goede wijze van overdracht formuleren Volledige integratie 0-19, functioneel en administratief