Lichthinder in de wetgeving Friedel Pas, Preventie Lichthinder vzw
Agenda Decreet betreffende de openbare dienstverplichting opgelegd aan DNB’s Lichthinder in VLAREM Soortenbesluit en lichthinder Verkeerscode en lichthinder Europese energierichtlijnen Voorbeelden van reglementering in Europa
Decreet betreffende de openbare dienstverplichting opgelegd aan DNB’s 26 maart 2004
Openbare Dienstverplichting
Lichthinder in Vlarem II En hoe de milieu-inspectie daar mee om gaat.
MI en lichthinder Op basis van het Milieuhandhavingsrapport 2003 van de afdeling Milieu-inspectie. http://www.lne.be/themas/handhaving/afdeling-milieu-inspectie/milieuhandhavingsrapport/de-rapporten/milieuhandhavingsrapport_200_h00-pdf/milieuhandhavingsrapport_2003_volledig.pdf Hoofdstuk 7: Opvolging en eigen initiatief
MI en lichthinder MI ziet de bestrijding van lichthinder, afkomstig van hinderlijke inrichtingen, als een belangrijke uitdaging voor de toekomst… Ervaring met lichtcontroles leert dat, ondanks de beperkte bepalingen die hierover in Vlarem II staan en ondanks het gebrek aan duidelijke verlichtingsnormen en –standaarden, lichthinder relatief makkelijk te saneren is.
Regelgeving – Vlarem II Deel 4: Algemene milieuvoorwaarden voor ingedeelde inrichtingen. Hoofdstuk 4.6 Beheersing van hinder door licht Deel 6: Milieuvoorwaarden voor niet-ingedeelde inrichtingen. Hoofdstuk 6.3 Beheersing van hinder door licht. Beiden hebben zelfde artikelen Alle artikels rond lichthinder zijn voor iedereen van toepassing
Regelgeving – Vlarem II .0.1: De exploitant treft de nodige maatregelen om lichthinder te voorkomen
Regelgeving – Vlarem II .0.2: Het gebruik en de intensiteit is beperkt tot de noodwendig-heden inzake uitbating en veiligheid;
MI en lichthinder Hierbij hanteert MI volgende principes: Bij activiteit: het gebruik van de intensiteit van de lichtbronnen in open lucht zijn beperkt tot de noodwendigheden inzake uitbating en veiligheid. De verlichting is dermate geconcipieerd dat niet-functionele lichtoverdracht naar de omgeving maximaal wordt beperkt; Bij non-activiteit: geen licht.
MI en lichthinder De term ‘veiligheid’ in de wetgeving verwijst in deze context echter naar de bescherming van de integriteit van personen en niet naar beveiliging tegen inbraak (citaat antwoord minister leefmilieu op parlementaire vraag). Anti-diefstalverlichting behoort dus niet tot de noodwendigheden inzake ‘veiligheid’.
MI en lichthinder Verbazingwekkend dat bedrijven Door verzekeringsmaatschappijen Door reguliere politiediensten. Verplicht worden om overvloedig te verlichten ter bescherming van hun eigendommen (tegen de wet) Beter gebruik van naderingsverlichting.
Regelgeving – Vlarem II .0.2: niet functionele lichtoverdracht naar de omgeving wordt beperkt
Niet-functionele lichtoverdracht
Niet-functionele lichtoverdracht
Niet functionele lichtoverdracht
Regelgeving – Vlarem II .0.3: Klemtoon-verlichting wordt enkel op de inrichting gericht
Sky-Tracer = klemtoonverlichting
Klemtoonverlichting
Regelgeving – Vlarem II .0.4: Lichtreclame mag de intensiteit van de openbare verlichting niet overtreffen
Klemtoon / reclame verlichting
MI en lichthinder Bij eerste confrontatie met inbreuken op Vlarem, voornamelijk volgende excuses: Onwetendheid. Veiligheid. Openbare wegverlichting: Zou overvloediger zijn en meer lichthinder veroorzaken.
MI en lichthinder Openbare verlichting eveneens onderhevig aan VLAREM.
Controle Voor klasse I bedrijven: Milieu Inspectie Al de rest: De gemeente. Milieudienst en/of milieu politie mee betrekken bij verlichtingsprojecten.
Soortenbesluit en lichthinder
Soortenbesluit 5-4-2017 Sinds 1 september 2009 is het Besluit van de Vlaamse Regering met betrekking tot soortenbescherming en soortenbeheer (het Soortenbesluit) van kracht. + Habitatrichtlijn + Bat agreement (Bonn Conventie) + Bern Conventie
Verkeerscode en lichthinder
Regelgeving – art. 80.2 Wegcode Bestuurders niet verblinden of in dwaling brengen Verkeersborden (zelfs gedeeltelijk) voorstellen of nabootsen Binnen 75 m van verkeerslichten op minder dan 7 m boven de grond rode of groene tint geven aan reclameborden, uithangborden of inrichtingen
Wegcode en lichthinder
Verkeerscode en lichthinder
Europese energierichtlijnen
Directive 2005/32/EC Onderdeel van het European Climate Change Program (ECCP) EuP = Energy using Products Wat: Verbeteren van de Ecologische Performantie voor de volledige product levenscyclus Doel: Verminderen van de broeikasgassen, beter gebruik van grondstoffen.
Wat is EuP Energy-using Products Directive voor eco-design van EuP’s Milieu-impact gedurende productie en levensduur. Evenals energie aspect, waterverbruik, impact van de productie, gebruikte materialen…
Ballasten Gebruik van elektronische ballasten. Dimbaar voor HID lampen.
Opwaarts licht Wegcategorie / lichtbron UFF ME1 tot ME5 en MEW1 tot MEW5, alle lummen outputs 3% CE0 tot CE5, S1 tot S6, ES, EV en A 12000 lm <= lichtbron 5% 8500 lm <= lichtbron < 12000 lm 10% 3300 lm <= lichtbron < 8500 lm 15% lichtbron < 3300 lm 20% regio’s met aandacht voor lichtvervuiling: < 1% UFF voor alle wegen en lichtbronnen. Verlichtingstoestellen zijn compatibele installaties met aangepaste dimming en controle systemen die rekening houden met beschikbaarheid van daglicht, verkeers en weer condities en eveneens compenseren voor de variatie in de tijd van de reflectie van het oppervlakte en voor de initiele dimensionering van de lamp lummen maintenance factor.
Reglementering betreffende lichtvervuiling elders in Europa
Soorten reglementering Lichthinder Vlaanderen Verenigd Koninkrijk Lichtvervuiling 10 regio’s in Italië Catalonië in Spanje La Palma + Tenerife, Spanje Slovenië Republiek Tsjechië Kroatië Frankrijk When we take an overview in Europe about existing regulations on light pollution we notice that there are two main types. Some are based on light nuisance. That is done for practical reasons. Those countries have mostly already a law related to nuisance and adding regulations for a new type of nuisance was then the most easy and simplest way. That was the case in Belgium and UK. The rest worked out regulations on light pollution. That make clearly difference in what is handled or not. Czech Republic is here a special case. To become a member of the EU they worked out a Clean Air act where light pollution was a part off. That was a law defining the intentions and what can be included, consequences of violation. Later would defined the rules, and those are not already got a majority until now with as result that this law is not active now. Let we take a look to those regulations for the aspect of advertisement and sign lighting.
Beperking opwaarts licht Functionele verlichting 0% ULOR Reclamepanelen Gebouwen 0% ULOR voor commerciële gebouwen, max 10% naast gebouw voor cultureel erfgoed 0 cd/klm > 90° Van boven naar beneden 0 cd/klm > 90° commerciële installaties, max 10% naast gebouw voor cultureel erfgoed
Beperking hoeveelheid licht Functionele verlichting < 50kWh/inwoner/jaar W/oppervlakte Reclamepanelen < 35 W/m² Gebouwen < 1cd/m² <1% boven Europese normen. < 4500 lm < 1cd/m²
Gebruik soort licht Blauw wit licht enkel toegelaten in voetgangerszones. Geen gebruik van blauw wit licht. Na HD overal, openbare verlichting na 23 uur enkel Na LD.
Meer informatie wetgeving Brochures Ministerie van de Vlaamse gemeenschap: “Publiciteit zonder lichtvervuiling” “Openbare wegverlichting zonder lichthinder” http://www.milieuhinder.be