Lichthinder in de wetgeving

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
Advertisements

McGuireWoods LLP Symposium Belgica 25 oktober 2004 De milieueffectenbeoordeling van vergunningsplichtige activiteiten in de Belgische zeegebieden: een.
Infrastructuurvereisten FAVV Quality Days 28/04/2011
Algemene begrippen en situering lichthinder
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Milieuhandhaving in Nijmegen
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap AMINAL **** Afdeling Milieuvergunningen SYMPOSIUM 5 DECEMBER 2001 SITUERING VLAREM door ing. François WAMBACQ Afdelingshoofd.
Praktische toepassing van de Europese normen in de lastechniek
Zelfregulering en de overheid
P Academie voor bijzondere wetten1. 2 Gemeentelijke verordening 60% 3 Academie voor bijzondere wetten.
Geluidsnormen Marc Vrebos - Fred De Ryck Jeugdraad te AB.
Op 23 september 2011 nam de Vlaamse Regering akte van de conceptnota “open data”. De conceptnota schetst de beleidscontext en het regelgevend kader voor.
Doorlichting voetbalveldverlichting Eendracht Hooglede
ABAM – BVT Het premie incasso
Nieuwe meetvoorwaarden voor stookinstallaties, stationaire motoren en gasturbines 11 juni 2004 Peter Meulepas
Wijzigingen in de regelgeving van voorrangsvoertuigen Presentatieversie
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
Voorontwerp van decreet houdende diverse maatregelen betreffende de rechtspositie van leerlingen in het basis- en secundair onderwijs en betreffende de.
Joke Schauvliege Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Export Vlaamse milieutechnologie.
Masterproef door Charles Claeys.  Is het mededingingsrecht van toepassing op de vrije beroepen?  In welke mate?  Is er ruimte voor zelfregulering?
Studievoortgangsregulerende maatregelen (SVRM)
1 Besluit Energieplanning Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling Natuurlijke Rijkdommen en Energie Wim Lameire Belangrijke.
Energieprestatiecertificaat (EPC) voor publieke gebouwen Vlaams Energieagentschap.
Europese dienstenrichtlijn: implementatie Karolien Naert, Bart Devisch en Eva Poelemans 1.
Voorstel van nieuw Bodemdecreet opmerkingen VVSG (Hoorzitting Vlaams Parlement 29 juni 2006) Steven Verbanck Stafmedewerker Leefmilieu VVSG tel
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Andere Nieuwtjes Studiedag 19 oktober 2011: Mer – in beweging naar een nieuwe toekomst.
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Veiligheid: macht en onmacht van bestuurlijke aanpak
Bouwfysica kouddak-constructie Warmte- en vochtberekening van een
Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf Workshop Buitenschrijnwerk – Oplossingen voor Toegankelijkheid Jan Desmyter.
BRZO dag 15 mei 2014 Marike Bakker.
Vrijwillige risicoacceptatie door gebiedsgerichte milieunormen Bijeenkomst ‘Vrijwillige risicoacceptatie’ Madurodam 27 februari 2014 Prof. dr. ir. Arjan.
Geschreven door Koen Van Heddeghem
Over sluiting en sluitingsuren
Industriële energieaudits
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Medisch toezicht van personen in de levensmiddelensector. Koninklijk besluit tot wijziging van.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Ontwikkeling van een barometer van de voedselveiligheid Workshop Wetenschappelijk Comité 27.
Specialisatie Grote Huisdieren Docent: A. Bertram.
Risicoanalyse van de elektrische installatie
Studiedag afschakelplan Wegen en verkeer VVSG - Wegen en verkeer 1.Treinvervoer en spoorovergangen (NMBS/Infrabel) 2.Busvervoer (De Lijn) 3.Verkeerslichten.
Vimeo.com/ “PIXAR-LAMP” ECO-ANALYSE ARÖD-LAMP(IKEA)
Keuzesessie 2: Veiligheid en risico's Interactieve workshop
Seveso III /BRZO 2015.
The making of NEN 1010: september 2015
Inloopavond gemeente Leek 9 september 2015 Proefproject Openbare Verlichting gemeente Leek (beleving presentatie)
21 oktober 2015 Modernisering van het Rijksregister Vervanging van het centrale systeem Gebruikerscomité Eric Roelandt.
JUSTITIEPLAN EEN EFFICIËNTE JUSTITIE VOOR MEER RECHTVAARDIGHEID Naar een rechtspositie voor de geïnterneerde Koen Geens minister van Justitie 23 oktober.
Scoring in het licht van de WBP Serge van Nuijs DMSA,
Valérie van ‘t Lam VMR Actualiteitendag 2016 Wabo en omgevingsvergunning milieu.
DELFT MAAKT BOUWEN MOGELIJK ! Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Vooruitblik op het Sloveense voorzitterschap van de Europese Unie inzake Leefmilieu Marjan Decroos Vlaams milieu- en energieattaché – Afdeling Internationaal.
Bodembescherming Martien Swerts dienst Land en Bodembescherming Departement LNE Vlaamse Overheid.
OMGEVINGSWET Kansen en randvoorwaarden Joyce Nellissen Adviseur 29 september 2015 Vakgroep GGB.
De weg naar een Belgisch adaptatieplan Maarten van Leest.
1 GSB III financiële verantwoording. 2 GSBIII Drie brede doeluitkeringen: 1.BDU sociale integratie en veiligheid 2.BDU economie 3.Investeringsbudget.
GSB III financiële verantwoording. Inhoud: 1.Rechtmatigheid 2.Begrip besteding per BDU 3.Eerst rijksmiddelen uitgeven.
Regelgeving muziekactiviteiten STUDIE: Lokale implementatie en handhaving Lokaal handhaven Mechelen,
Energieaudit Grote Ondernemingen
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Preventie”.
Woldwijk De Prestatievergunning Een bijzondere omgevingsvergunning Gert Blekkenhorst (Lexnova) en Peter Homan (Omgevingsteam Woldwijk) versie
Ontwikkelingen rond verplichtingen Vervoermanagement
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Nederland en de rest van de wereld
Veilig werken in de logistiek (KAM)
Transcript van de presentatie:

Lichthinder in de wetgeving Friedel Pas, Preventie Lichthinder vzw

Agenda Decreet betreffende de openbare dienstverplichting opgelegd aan DNB’s Lichthinder in VLAREM Soortenbesluit en lichthinder Verkeerscode en lichthinder Europese energierichtlijnen Voorbeelden van reglementering in Europa

Decreet betreffende de openbare dienstverplichting opgelegd aan DNB’s 26 maart 2004

Openbare Dienstverplichting

Lichthinder in Vlarem II En hoe de milieu-inspectie daar mee om gaat.

MI en lichthinder Op basis van het Milieuhandhavingsrapport 2003 van de afdeling Milieu-inspectie. http://www.lne.be/themas/handhaving/afdeling-milieu-inspectie/milieuhandhavingsrapport/de-rapporten/milieuhandhavingsrapport_200_h00-pdf/milieuhandhavingsrapport_2003_volledig.pdf Hoofdstuk 7: Opvolging en eigen initiatief

MI en lichthinder MI ziet de bestrijding van lichthinder, afkomstig van hinderlijke inrichtingen, als een belangrijke uitdaging voor de toekomst… Ervaring met lichtcontroles leert dat, ondanks de beperkte bepalingen die hierover in Vlarem II staan en ondanks het gebrek aan duidelijke verlichtingsnormen en –standaarden, lichthinder relatief makkelijk te saneren is.

Regelgeving – Vlarem II Deel 4: Algemene milieuvoorwaarden voor ingedeelde inrichtingen. Hoofdstuk 4.6 Beheersing van hinder door licht Deel 6: Milieuvoorwaarden voor niet-ingedeelde inrichtingen. Hoofdstuk 6.3 Beheersing van hinder door licht. Beiden hebben zelfde artikelen Alle artikels rond lichthinder zijn voor iedereen van toepassing

Regelgeving – Vlarem II .0.1: De exploitant treft de nodige maatregelen om lichthinder te voorkomen

Regelgeving – Vlarem II .0.2: Het gebruik en de intensiteit is beperkt tot de noodwendig-heden inzake uitbating en veiligheid;

MI en lichthinder Hierbij hanteert MI volgende principes: Bij activiteit: het gebruik van de intensiteit van de lichtbronnen in open lucht zijn beperkt tot de noodwendigheden inzake uitbating en veiligheid. De verlichting is dermate geconcipieerd dat niet-functionele lichtoverdracht naar de omgeving maximaal wordt beperkt; Bij non-activiteit: geen licht.

MI en lichthinder De term ‘veiligheid’ in de wetgeving verwijst in deze context echter naar de bescherming van de integriteit van personen en niet naar beveiliging tegen inbraak (citaat antwoord minister leefmilieu op parlementaire vraag). Anti-diefstalverlichting behoort dus niet tot de noodwendigheden inzake ‘veiligheid’.

MI en lichthinder Verbazingwekkend dat bedrijven Door verzekeringsmaatschappijen Door reguliere politiediensten. Verplicht worden om overvloedig te verlichten ter bescherming van hun eigendommen (tegen de wet) Beter gebruik van naderingsverlichting.

Regelgeving – Vlarem II .0.2: niet functionele lichtoverdracht naar de omgeving wordt beperkt

Niet-functionele lichtoverdracht

Niet-functionele lichtoverdracht

Niet functionele lichtoverdracht

Regelgeving – Vlarem II .0.3: Klemtoon-verlichting wordt enkel op de inrichting gericht

Sky-Tracer = klemtoonverlichting

Klemtoonverlichting

Regelgeving – Vlarem II .0.4: Lichtreclame mag de intensiteit van de openbare verlichting niet overtreffen

Klemtoon / reclame verlichting

MI en lichthinder Bij eerste confrontatie met inbreuken op Vlarem, voornamelijk volgende excuses: Onwetendheid. Veiligheid. Openbare wegverlichting: Zou overvloediger zijn en meer lichthinder veroorzaken.

MI en lichthinder Openbare verlichting eveneens onderhevig aan VLAREM.

Controle Voor klasse I bedrijven: Milieu Inspectie Al de rest: De gemeente. Milieudienst en/of milieu politie mee betrekken bij verlichtingsprojecten.

Soortenbesluit en lichthinder

Soortenbesluit 5-4-2017 Sinds 1 september 2009 is het Besluit van de Vlaamse Regering met betrekking tot soortenbescherming en soortenbeheer (het Soortenbesluit) van kracht. + Habitatrichtlijn + Bat agreement (Bonn Conventie) + Bern Conventie

Verkeerscode en lichthinder

Regelgeving – art. 80.2 Wegcode Bestuurders niet verblinden of in dwaling brengen Verkeersborden (zelfs gedeeltelijk) voorstellen of nabootsen Binnen 75 m van verkeerslichten op minder dan 7 m boven de grond rode of groene tint geven aan reclameborden, uithangborden of inrichtingen

Wegcode en lichthinder

Verkeerscode en lichthinder

Europese energierichtlijnen

Directive 2005/32/EC Onderdeel van het European Climate Change Program (ECCP) EuP = Energy using Products Wat: Verbeteren van de Ecologische Performantie voor de volledige product levenscyclus Doel: Verminderen van de broeikasgassen, beter gebruik van grondstoffen.

Wat is EuP Energy-using Products Directive voor eco-design van EuP’s Milieu-impact gedurende productie en levensduur. Evenals energie aspect, waterverbruik, impact van de productie, gebruikte materialen…

Ballasten Gebruik van elektronische ballasten. Dimbaar voor HID lampen.

Opwaarts licht Wegcategorie / lichtbron UFF ME1 tot ME5 en MEW1 tot MEW5, alle lummen outputs 3% CE0 tot CE5, S1 tot S6, ES, EV en A 12000 lm <= lichtbron 5% 8500 lm <= lichtbron < 12000 lm 10% 3300 lm <= lichtbron < 8500 lm 15% lichtbron < 3300 lm 20% regio’s met aandacht voor lichtvervuiling: < 1% UFF voor alle wegen en lichtbronnen. Verlichtingstoestellen zijn compatibele installaties met aangepaste dimming en controle systemen die rekening houden met beschikbaarheid van daglicht, verkeers en weer condities en eveneens compenseren voor de variatie in de tijd van de reflectie van het oppervlakte en voor de initiele dimensionering van de lamp lummen maintenance factor.

Reglementering betreffende lichtvervuiling elders in Europa

Soorten reglementering Lichthinder Vlaanderen Verenigd Koninkrijk Lichtvervuiling 10 regio’s in Italië Catalonië in Spanje La Palma + Tenerife, Spanje Slovenië Republiek Tsjechië Kroatië Frankrijk When we take an overview in Europe about existing regulations on light pollution we notice that there are two main types. Some are based on light nuisance. That is done for practical reasons. Those countries have mostly already a law related to nuisance and adding regulations for a new type of nuisance was then the most easy and simplest way. That was the case in Belgium and UK. The rest worked out regulations on light pollution. That make clearly difference in what is handled or not. Czech Republic is here a special case. To become a member of the EU they worked out a Clean Air act where light pollution was a part off. That was a law defining the intentions and what can be included, consequences of violation. Later would defined the rules, and those are not already got a majority until now with as result that this law is not active now. Let we take a look to those regulations for the aspect of advertisement and sign lighting.

Beperking opwaarts licht Functionele verlichting 0% ULOR Reclamepanelen Gebouwen 0% ULOR voor commerciële gebouwen, max 10% naast gebouw voor cultureel erfgoed 0 cd/klm > 90° Van boven naar beneden 0 cd/klm > 90° commerciële installaties, max 10% naast gebouw voor cultureel erfgoed

Beperking hoeveelheid licht Functionele verlichting < 50kWh/inwoner/jaar W/oppervlakte Reclamepanelen < 35 W/m² Gebouwen < 1cd/m² <1% boven Europese normen. < 4500 lm < 1cd/m²

Gebruik soort licht Blauw wit licht enkel toegelaten in voetgangerszones. Geen gebruik van blauw wit licht. Na HD overal, openbare verlichting na 23 uur enkel Na LD.

Meer informatie wetgeving Brochures Ministerie van de Vlaamse gemeenschap: “Publiciteit zonder lichtvervuiling” “Openbare wegverlichting zonder lichthinder” http://www.milieuhinder.be