Flood Information and Warning System THE RIGHT INFORMATION at the right place at the right time to take the right decisions
Informatievoorziening en –uitwisseling bij een (dreigende) calamiteit door hoogwater
Specifieker: FLIWAS 1.Waar is FLIWAS voor bedoeld? 2.De praktijk 3.Hoe is FLIWAS ontstaan? 4.Waarom is FLIWAS een verbetering? 5.Vragen?
Waar is FLIWAS voor bedoeld? Ondersteuning (informatievoorziening) bij (dreigende) hoogwater calamiteiten, en hoe om te gaan met de gevolgen van een dreigende overstroming? In de praktijk: Partijen die samenwerken in een netwerk (geen organisatiestructuur, geen processtructuur); Samenwerking vanuit de dynamische en (tot op zekere hoogte) onzekere overstromingssituatie; Waterschappen en RWS zijn hierin de primaire adviseur!
De praktijk (netwerk)
De praktijk (onzekerheid)
Ontstaansgeschiedenis Vanuit een behoefte van het delen van informatie tussen partners en inzicht hebben op alle maatregelen tijdens hoogwater, hebben twee Europese programma’s (NOAH en VIKING) FLIWAS ontwikkeld. Gestart in 2004/2005 met de ontwikkeling In de Nationale oefening Waterproef 2008 gebruikt en geëvalueerd In 2009 transitie naar internationaal beheer vanuit het uitvoeringsprogramma FLIWAS NL (Samenwerking Rijkswaterstaat en Waterschappen) In 2010 start internationale beheerorganisatie en uitrol FLIWAS
Waarom FLIWAS?
In de evaluaties van rampenoefeningen verbeterpunten op het vlak van informatiemanagement: –Ontoereikend, en is archilleshiel voor effectieve crisisbeheersing –Actief tweerichtingsverkeer nodig tussen Rijk en Regio –Verbetering procedures –Verbetering van aansluiting tussen plannen en systemen
Waarom FLIWAS? Ondersteunen van cruciale, multidisciplinaire processen in de waterkolom door het leveren van: gedeelde actuele snelle (lees: continue) eenduidige correcte informatie!!!!!!
Uiteindelijk:
Vragen Veel nieuwe kennis, producten en ervaringen verkregen Doel kennisconferentie: De vernieuwing continueren en verankeren in de werkwijze van staande organisaties Momenteel is stabiliteit, en goed functioneren van de beheerorganisatie en het systeem prioriteit!
Vragen Blik in de toekomst: 1.Informatieaanbod naar FLIWAS, welke informatie is nog meer nodig (bv. dijkanalyse, waterkwaliteit, kustafslag, etc.)? 2.Zijn er meer gebruikers mogelijk dan alleen de crisisorganisaties, kunt u profijt hebben inzicht in informatie (Wikipedia)? 3.Kunnen wij nog leren van ervaring uit andere werkvelden? Tips en trucs?