Geef het verkeer terug aan de eindgebruiker

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Wat is strategisch leren?
Lezing n.a.v podiaproject 9 februari 2013 over een participatieve gemeente Over het hoe en waarom van lokale participatie: iedereen mee?
Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Marketing voor verkeerskunde
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.
Forming Oriëntatiefase Onderliggende denkpatronen
Project Verkeersveiligheid & ruimte Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant.
Haptonomie.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Arbeidstevredenheid en prestaties
Talentmanagement in de Technische Dienst
Kwaliteitszorg als meerwaarde
De resultaatmanagement-paradox
welkom Philips Nijmegen QAS Value Day Marc Jetten
Nieuwe media: instrumenten in de kenniseconomie Van vinken naar vonken Hans Mestrum Trendwatcher
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media
Toegepaste scenario, wat te doen TAIDA Tracking Analysing Imaging Deciding Acting De controle handelingen voor het schrijven van een goed scenario.
Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014.
Deelsessie 6: Transitie aanpak
Inleiding tot management en organisaties
“Positief op weg” Positive Drive & Fietsberaad Breda, 13 juni 2013.
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Kansen voor Samenwerken
Interactie oftewel: wat met wie? Eerst eens analytisch...
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.
Marketing Ir Adriaan Walraad MBA. huishoudelijkheden  4 Opdrachten (10% van eindcijfer)  Donderdag ervoor in mijn postvak  Te laat = 5 (of lager) 
Marketing voor verkeerskunde
Innovatie-gunstig Johnson & Johnson
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
Wat willen we vandaag doen?
Betrokkenheid op de werkvloer
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Blue ocean. Rood versus blauw In rode oceanen vecht je tot bloedens toe om de gunst van de klant. In blauwe oceanen vloeit geen bloed, want daar zijn.
De kracht van mensen en teams
Beleidsinformatie Jeugd
Vraaggericht aanbod creëren. Lage Mierde, 13 november 2012Albert van Schendel 1.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Met talenten werken in je team Een werkwinkel voor Zin?Ja! Guy Geerens
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? 1.
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
10/01/2012. Partner voor dit proces MTI 2 (the Marketing, Technology, and Innovation Institute) Netwerk van universiteitsacademici met bedrijfservaring.
De programmavriendelijke organisatie Provincie Gelderland Ervaringen Liesbet Hoek PGMopen 2015.
Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling Ommelanden’
Over NME en EDO PWC NME Minaraad 17 oktober
Building with nature (project Marconi) Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab.
Gewoon (digitaal) ondernemen met de klant (aan tafel) Uden - 2 juni 2016 Ralph van Dam - Digital Marketing Strategist.
Cultuurhistorie Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling.
Dia 1 van 23 Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief Dia’s bij hoofdstuk 6 Marie-Thérèse Claes Marinel Gerritsen.
TRANSITIE BUISLEIDINGENSECTOR
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
Loont investeren in DCIM?
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Diversiteit & Inclusie
Tijdmanagement in de praktijk van de assistente
Leiding geven aan school ontwikkeling
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Middel Management Martin Doolaard Praat mee via #seminarISBW.
Transcript van de presentatie:

Geef het verkeer terug aan de eindgebruiker Business Innovation from the Experience Perspective Ir Adriaan Walraad MBA

Even voorstellen: Imagineering Academy NHTV: verkeer, tourisme, ... Lektoraat met kenniskring Imagineering Lektor: Diane Nijs Imagineering- from a good company to a company for the good (september 2009)

De haast van Albertine ‘Door de vraag te stellen hoe spatio-temporele orde van een reis tot stand komt, ontstaat een actorperspectief (...)’ Meerwaarde van snelheid Technisch-deterministisch Economisch Cultureel-utopisch Thomas Cook Gebruikt literaire teksten om plaatsmythen te creeren ...als motivatie om plaatsen te bezoeken

Verhaallijn van deze presentatie ‘gewone’ Imagineering beleving, relevant? Klassieke verkeerskunde objectieve tijd-ruimte klem of belevingskwestie? bestaande praktijk Imagineering x verkeerskunde =Verkeerskunde 2.0? Het verkeerssysteem opnieuw uitvinden vanuit belevingsperspectief van de eindgebruiker

‘gewone’ Imagineering: waarde analoog aan Maslow Aanbodgericht Vraaggericht Marketing Belevingsmarketing Imagineering 3 stadia Empty ocean, red ocean, blue ocean Net als behoeftenpyramide Maslow maakt Imagineering marketing en aanbod niet overbodig

‘gewone’ imagineering Stadia volgens Diane Nijs Belevingsgericht: meer dan opleuken Stadium 1: gebruik van verbeelding om problemen/ materiele zaken op te lossen (wow-mooi gemaakt!) Alcoa stadium 2: gebruik van verbeelding om producten/diensten te maken die tot de verbeelding spreken (wow-daar wil ik bij zijn) Disney, Cirque du soleil Stadium 3: gebruik van verbeelding (...) om een transformerende en genererende relatie te bewerkstelligen te bewerkstelligen (wow- ik wil meedoen!) Imagineering academy, fournituren

Verschillende perspectieven op de werkelijkheid Voortzetting Bestaande visie Procesmatig werken Stadium 3 Procesgericht Projectmatig werken Resultaatgericht Stadium 2 Belevingsgericht Stadium 1

Beleving van verkeer: relevant?

Beleving van verkeer: relevant!

Tell me and I'll forget; show me and I may remember; involve me and I'll understand Chinees gezegde

Reflectie op de praktijk VTL 2008: Prof. Immers: Filevrije dag Robuust wegennet ....Maar geen productief statement, de eindgebruiker had nog steeds geen rol, geen aandacht voor beleving

Reflectie op de praktijk Luteyn is nog maar het begin... Entreegeld heffen? Belevingsconcept moet dan wel de moeite waard zijn! Betaald parkeren alleen in beste winkelcentra Anders Betalen voor Mobiliteit:

Reflectie op de praktijk Trends volgens RABO: Telebankieren: co-creatie door klanten... Self-service, autonoom, in control, verantwoordelijk ...ook naar eigen werknemers doorvertaald: van sturen op aanwezigheid naar sturen op resultaat ...maar Rabo blijft verantwoordelijk voor het betalingsverkeer In contrast met het gedrag van overheden: Trekken het probleem naar zich toe ... maar overheden kunnen het probleem niet oplossen... zijn ze verantwoordelijk ?

Verkeer 2.0, de lens Het echte leven is datgene wat er tussen de afspraken door gebeurt Gemanaged worden op het werk...? Gemanaged worden thuis?! En dat laatste uurtje ertussen ook nog gemanaged worden ?!!! En toch... Mobiliteitsmanagement Vervoersmanagement Verkeersmanagement

Voorbeeld klassieke verkeerskunde vs. imagineering Reiziger vertoont calculerend gedrag gericht eigenbelang, reiziger is anoniem Systeemcriteria: snelheid, meer verkeer= meer asfalt Overheid trekt probleem naar zich toe Reizigers moeten luisteren, worden gemanaged. Geleefd worden Reizigers kiezen zelf, autonoom, self control, eigen verantwoordelijkheid reiziger Subjectieve criteria: minder verliestijd/ beleving wachten/ onbetrouwbaarheid Reiziger gaat zijn verantwoordelijkheid nemen, minder hufterigheid Leven

Welk resultaat beschrijft Doelmatigheid het beste? Externe factoren Externe factoren Welk resultaat beschrijft Doelmatigheid het beste? beleving doel middelen uitvoering resultaat effect zingeving inter- actie Inhoud Uitvoering/ Proces Organisatie Eindgebruiker  Walraad verkeersadvisering

Waarom beleving? Projectmatig Procesmatig Imagineering Inhoud/ factoren Proces/ actoren Verbeelding/ belevingsconc. One issue Multi-issue Zingeving Informatie Relatie Co-creatie, eindgebruiker Goed-fout Winst-verlies Wensbeeld-nu

Waarom ‘imagination’ Knowledge is dead imagination, Imagination is more important than knowledge Niet probleemgestuurd maar positief

Waarom engineering... Productief statement... anders is het niet meer dan een ‘fancy' Everything worth doing was worth doing yesterday

Waarom imagineering? Prioriteiten stellen Zevensprong van verdaas karakterisering ruimtelijke visie en programma marketing anders betalen voor mobiliteit marketing mobiliteitsmanagement vraaggericht &marketing optimalisatie van openbaar vervoer vraaggericht &marketing mogelijkheden van benutting vraaggericht aanpassen bestaande infrastructuur aanbodgericht bouwen van nieuwe infrastructuur aanbodgericht Imagineering: stap 0 in de zevensprong van verdaas

Verkeer 2.0, Het verkeer herontdekken vanuit belevingsperspectief Vormentaal: op inhoud In opkomst: Shared space- maar: nu alleen in verblijfsgebied Bron van inspiratie in de vormentaal voor verkeerskundigen, beleving van de eindgebruiker als gemeenschappelijke taal met ruimtelijke disciplines Nog niet: Verkeersmanagement... rotonde versus groene golf? ANWB: Bijna de helft van de ondervraagde weggebruikers ergeren zich vaak of zeer vaak aan verkeerslichten, die zij dagelijks passeren.

Verkeer 2.0, Het verkeer herontdekken vanuit belevingsperspectief (Totstandkomings)proces: In opkomst: beloningsmaatregel, communicatieve verkeerskunde, multiple service provider Nog niet: co-creatie verkeersveiligheid? Communiceren tussen verkeersdeelnemers onderling of zelfs met mediators

Verkeer 2.0, Het verkeer herontdekken vanuit belevingsperspectief Organisatie: In opkomst: overheid als probleemeigenaar congestie, wie is de verantwoordelijke? TFMM. Nog niet: diverse tv programma’s over regels in het verkeer, maar geen folder over het RVV bij de aanslag wegenbelasting. Geen permanente verkeerseducatie.

Verkeer 2.0, Het verkeer herontdekken vanuit belevingsperspectief Interactie en transactie In opkomst: beleving als sturende factor voor de keuze van modaliteit en route, indermodale reisinformatie Nog niet: beleving van tijd in verkeer: verloren tijd? Waarde door co-creatie? Kansen voor carpoolen/ ketenmobiliteit? Nauwelijks communicatie tussen verkeersdeelnemers, anoniem

Verbeteren Vernieuwen Ontwikkelen Meer van hetzelfde, binnen bestaande kaders Niet beter maar anders, buiten bestaande kaders Breken met het huidige, nieuwe kaders los van bestaande Continue kleine stapjes, overal, iedereen Sprongsgewijs, plaatselijk Zingeving, wat willen we Efficientie, de dingen juist doen Effectiviteit, de juiste dingen doen veranderen waarden Perfectioneren van bestaande, meer doen met minder Veranderen achterligg., anders doen gericht op hetzelfde doel Anders doen met nieuwe doelen Onderhoudsvragen, ander inhoud/ proces Vernieuwingsvragen, andere structuur/cultuur Zingeving, gericht op identiteit Enkelslagsleren, door instructies Dubbelslagsleren, door inzicht achter instructies Drieslagsleren, door uitgangspunten achter inzichten

Waaom imagineering? Lift versus cruiseschip Value Instrumentality Effectivity + + + Beleving Comfortabel Gemakkelijk Snel = x x satisfier dissatisfier - Veiligh, betr.bh

On tour... Ma 24 nov presentatie SENTERNOVEM Positief-critisch Met NS meedoen aan prijsvraag fietsvriendelijke vogelaarwijk? Ma 1 dec presentatie in LPO van NHTV/SLM positief Hoe in colloquium verkeerskunde/ urban management Wo 3 dec presentatie lid van de 2e kamer Positief, maar politiek loopt niet voorop Er gebeurt al het nodige; interessant om daarop te kunnen sturen Di 9 dec presentatie imagineer van NS Do 11 dec presentatie directie DVS (kenniscentrum RWS) presentatie ROV: sluit goed aan op educatie Ma 23 feb presentatie (directie van Min V&W/verkeersveiligheid)

Negatieve en positieve belevingsaspecten Gemoeds-toestand Persoonlijke vaardigheden Uitdaging laag middel hoog angst op-winding FLOW zorg balans controle apathie ontspan-ning verveling

Link naar indeling doelgroepen AVV Vormgeven aan parkeren voor doelgroepen: Ontspanning: berusters- mobiliteit is noodzakelijk kwaad Controle: doelgerichten- mobiliteit is functioneel middel Balans: bewusten- mobiliteit is leven en laten leven Opwinding: prestatiegerichten - mobiliteit is uiting status FLOW: genieters- mobiliteit is ontplooiing

Van aanbodsturing naar vraagsturing Fase Aanbod-sturing Verfijnde aanbod-sturing Aanbod en vraagsturing Vraagsturing en aanbod-sturing Vraagsturing Dominante logica Massa productie Mass customization Co-creatie Support economy Communi-catieve zelfsturing Kenmerken Groot-schalige uniforme productie gericht op schaal-voordelen Grootschalige modulaire productie gericht op schaal-voordelen en op beperkte keuze van de afnemer Producent en consument trekken samen op en de commerciele experience co-creatie staat centraal Federaties van aanbieders vormen eeen support-netwerk en spelen in op de vraag De mens richt zelf met anderen zijn leven in en zoekt naar betekenis-volle belevenissen die zijn leven zin en inhoud geven goeroe Smith/ Keynes Pine & Gilmore Prahalad & Ramaswamy Zuboff Boswijk, Thijssen& Peelen Van aanbodsturing naar vraagsturing

Kansrijke onderwerpen Verkeersveiligheid Recreatief verkeer Mobiliteitsmanagement icm vervoers en verkeersmanagement