Sessie 4 Interculturaliteit en diversiteit Graziela Dekeyser (FaPOS, K.U.Leuven) Imane Bouzarmat (Ella vzw) LAGO studiedag 22 september 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
determinanten jeugd & overgewicht
Advertisements

Kleurende steden. Uitgeverij Vanden Broele, Stationslaan Brugge - -
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
EDO in de lerarenopleiding
Conferentie Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee. Leuven, februari 2011 Ignace Glorieux.
KA Hoboken Distelvinklaan Hoboken
Buitengewoon Allochtone leerlingen
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
LAGO studiedag 22 september 2011
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.
Allochtonen op de Vlaamse arbeidsmarkt
1 Toelichting OBPWO 06.00: De beginsituatie van leerlingen in het eerste leerjaar B van het secundair onderwijs Rianne Janssen Faculteit Psychologie en.
Uitvoeringsplan november 2012.
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
LAGO studiedag 22 september 2011
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
1. School in zicht 1.Projectaanpak & resultaten 2.School in zicht in Segregatie is meer dan witte schoolvlucht 4.Twee dimensies van kwaliteitsvol.
Verdeling subsidies lokaal flankerend onderwijsbeleid vanaf 2014.
Door de snelle economische groei die vooral in de jaren zestig tot structurele tekorten op de arbeidsmarkt leidde, zochten veel Nederlandse bedrijven buitenlandse.
AANVRAAGFORMULIEREN VAN A TOT Z Brugge, 12 november 2009.
Brussel nader onderzocht
Ante Groep 14.
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Sessie 5 Fysiek en psychisch (on)welbevinden dr. Martine Corijn (Studiedienst Vlaamse Regering) prof. dr. P. Bracke (Hedera, Universiteit Gent) LAGO studiedag.
Sessie 1 Schoolloopbanen Nele Havermans (FaPOS, K.U.Leuven) Prof. Dr. Em. Jan Van Damme (K.U. Leuven) LAGO studiedag 22 september 2011.
Sessie 6 Probleemgedrag Sarah Botterman (FaPOS, K.U.Leuven) Paul Van Deun (vzw De Spiegel) LAGO studiedag 22 september 2011.
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
Wat kunnen we eraan doen?
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Delinquent gedrag bij Vlaamse jongeren.
Infoavond leerlingen 1ste jaar
1 BUE: de eerste cijfers Gijs Martens HRM Netwerk 22/02/02.
Uitvoeringsplan september 2012.
Prof. Dr. Maurice Crul Erasmus Universiteit Rotterdam Vrije Universiteit Amsterdam.
Erasmus Universiteit Rotterdam Vrije Universiteit Amsterdam
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Diversiteit & Discriminatie
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Ambassadeurs Latent Talent. Waarom dit project? Vlaams Minister van Onderwijs en Werk in zijn tienkamp voor gelijke onderwijskansen:  ‘Bestrijd vooroordelen.
STEM monitor juli Doelstellingen STEM-actieplan STEM-actieplan streeft op middellange termijn naar: Meer starters en afgestudeerden.
Solidariteit tussen de verschillende leeftijden… 29/04/2015.
De donkere kleur van armoede
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
B ELANG VAN OUDERS EN VRIENDSCHAPSRELATIES. I NHOUD Onderzoeksproject VMBO- scholen Deelstudie 1 Deelstudie 2 Deelstudie 3 Deelstudie 4 Besluit.
STRAATKWAAD & JEUGDCRIMINALITEIT EEN GROEP MET TWEE GEZICHTEN - CRIMINALITEIT ONDER AMSTERDAMSE ANTILLIANEN.
De Turkse groep in Nederland: splendid isolation?.
Marokkaanse Nederlanders Hun positie in 10 onderwerpen Achterstand en vooruitgang Hoe de integratie te bevorderen?
De seksuele start Timing en kenmerken van de eerste keer, en verbanden met de latere seksuele loopbaan Dra. Katrien Symons Prof. Dr. Mieke Van Houtte Dr.
De rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Anjuli Van Damme Lieven Pauwels.
Het (meervoudig) gebruik van tabak, alcohol en illegale drugs in Vlaanderen Tabaksgebruik.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
voor Rotterdamse kinderen
Workshop basisonderwijs
Kansarmoedeproblematiek Middelkerke en Oostende
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Cijfergegevens leerrecht
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Geraardsbergen Basis
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Oudenaarde Basis
Transcript van de presentatie:

Sessie 4 Interculturaliteit en diversiteit Graziela Dekeyser (FaPOS, K.U.Leuven) Imane Bouzarmat (Ella vzw) LAGO studiedag 22 september 2011

Diversiteit in cijfers Diversiteit in herkomst: Belg of buurland: 83% Marokkaanse herkomst: 6% Turkse herkomst: 4% Andere herkomst: 5% Onbekend: 2% Diversiteit in migratiegeneratie: 1 ste migratiegeneratie: 8% 2 de migratiegeneratie: 17% 3 de migratiegeneratie: 7% Belgische herkomst: 68%

Diversiteit in cijfers

Diversiteit in GOK: opleidingsniveau moeder naar herkomst (in %)

Diversiteit in GOK: opleidingsniveau moeder naar migratiegeneratie (in %)

Diversiteit in GOK: thuistaal naar herkomst (in %)

Diversiteit in GOK: thuistaal naar migratiegeneratie (in %)

Diversiteit in studierichting: herkomst (in %)

Diversiteit in studierichting: migratiegeneratie (in %)

Conclusie diversiteit in cijfers Diversiteit in GOK-indicatoren: Scoren op deze indicatoren daalt aanzienlijk indien men rekening houdt met migratiegeneratie Diversiteit in studierichting: Oververtegenwoordiging van Marokkaanse en Turkse herkomstgroepen kan niet volledig verklaard worden door GOK-indicatoren –Niet zulke sterke daling terug te vinden voor migratiegeneratie als bij de GOK-indicatoren –Andere determinanten?

Conclusie diversiteit in cijfers: rol van werksituatie moeder Belg of buurland MarokkaanTurkAndereTotaal Werkend Huisvrouw Andere N Eerste generatie Tweede generatie Derde generatie Belgische herkomst Totaal Werkend Huisvrouw Andere N

Diversiteit in attituden Diversiteit in genderrolattitude: Wie is traditioneler? –Moslims –Jongens –TSO- en BSO leerlingen –Jongeren met huisvrouw als moeder Wie is minder traditioneel? –Ongelovige jongeren –Meisjes –Minstens 1 ouder hoger opgeleid Conclusie: ook hier weer de rol van voorbeeldfiguren belangrijk

Discussiepunten 1.Continue migratiestroom belemmert integratie van migrantenjongeren –Continuering van 2 de migratiegeneratie problematiek 2.GOK-onderwijs als tweesnijdend zwaard –Te veel focus op jongeren als locus van problematieken? –Nood aan zelfreflectie door leerkrachten/scholen? –Te lage verwachtingen voor jongeren van een andere herkomst –Competenties verder ontwikkelen om met toenemende diversiteit in achtergronden te werken