Sessie 4 Interculturaliteit en diversiteit Graziela Dekeyser (FaPOS, K.U.Leuven) Imane Bouzarmat (Ella vzw) LAGO studiedag 22 september 2011
Diversiteit in cijfers Diversiteit in herkomst: Belg of buurland: 83% Marokkaanse herkomst: 6% Turkse herkomst: 4% Andere herkomst: 5% Onbekend: 2% Diversiteit in migratiegeneratie: 1 ste migratiegeneratie: 8% 2 de migratiegeneratie: 17% 3 de migratiegeneratie: 7% Belgische herkomst: 68%
Diversiteit in cijfers
Diversiteit in GOK: opleidingsniveau moeder naar herkomst (in %)
Diversiteit in GOK: opleidingsniveau moeder naar migratiegeneratie (in %)
Diversiteit in GOK: thuistaal naar herkomst (in %)
Diversiteit in GOK: thuistaal naar migratiegeneratie (in %)
Diversiteit in studierichting: herkomst (in %)
Diversiteit in studierichting: migratiegeneratie (in %)
Conclusie diversiteit in cijfers Diversiteit in GOK-indicatoren: Scoren op deze indicatoren daalt aanzienlijk indien men rekening houdt met migratiegeneratie Diversiteit in studierichting: Oververtegenwoordiging van Marokkaanse en Turkse herkomstgroepen kan niet volledig verklaard worden door GOK-indicatoren –Niet zulke sterke daling terug te vinden voor migratiegeneratie als bij de GOK-indicatoren –Andere determinanten?
Conclusie diversiteit in cijfers: rol van werksituatie moeder Belg of buurland MarokkaanTurkAndereTotaal Werkend Huisvrouw Andere N Eerste generatie Tweede generatie Derde generatie Belgische herkomst Totaal Werkend Huisvrouw Andere N
Diversiteit in attituden Diversiteit in genderrolattitude: Wie is traditioneler? –Moslims –Jongens –TSO- en BSO leerlingen –Jongeren met huisvrouw als moeder Wie is minder traditioneel? –Ongelovige jongeren –Meisjes –Minstens 1 ouder hoger opgeleid Conclusie: ook hier weer de rol van voorbeeldfiguren belangrijk
Discussiepunten 1.Continue migratiestroom belemmert integratie van migrantenjongeren –Continuering van 2 de migratiegeneratie problematiek 2.GOK-onderwijs als tweesnijdend zwaard –Te veel focus op jongeren als locus van problematieken? –Nood aan zelfreflectie door leerkrachten/scholen? –Te lage verwachtingen voor jongeren van een andere herkomst –Competenties verder ontwikkelen om met toenemende diversiteit in achtergronden te werken