Budgethouderschap in het Gemeente- en OCMW-decreet Workshop Kenniscentrum Vlaamse Steden Hasselt, 16 september 2009 Jan Leroy, VVSG.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rolverdeling tussen secretaris, ontvanger en andere actoren
Advertisements

BUDGETHOUDERSCHAP OCMW Oudenaarde. BUDGETHOUDERSCHAP OCMW Oudenaarde.
Afwegingskader verzelfstandiging
Evaluatie topmensen 10 december 2008
Algemene Vergadering vergadering 22 februari 2013.
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
INTERNE AUDIT: hefboom tot het evalueren, verbeteren en structureren van het Interne Controle Systeem. VLO, 28 februari
Workshopronde Woensdag 18 april
Algemene Vergadering vergadering 22 april Algemene Vergadering: opening Samenstelling van het bureau •2 stemopnemers •Secretaris.
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Beleids- en Beheerscyclus
Inwerkingtreding van het financiële luik van het gemeentedecreet
BBC en Meerjarenplanning Jan Verschueren – VVSG Internationaal.
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
Introductieprogramma nieuw gekozen mandatarissen OCMW-raadsleden Februari - april 2007.
SV Colmschate '33, 26 oktober Agendapunt 12 : Beleidsplan - Blauwdruk ter goedkeuring voorleggen aan de ALV - ALV geeft de opdracht aan het bestuur.
Piet Van Schuylenbergh directeur afdeling OCMW’s VVSG
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
OCMW decreet bekeken vanuit het oog van de ontvanger De verantwoordelijkheid van de ontvanger bij de uitgaven T.U.R.B.O
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Beleids- en Beheerscyclus
Met CAF aan de slag in het OCMW BOOM. Situering van het OCMW BOOM -OCMW -secretariaat -financiële dienst -sociale dienst -personeelsdienst (voor OCMW.
VVOS LIMBURG 13 DECEMBER 2007 PIET VAN SCHUYLENBERGH DIRECTEUR AFDELING OCMW’S VVSG Het OCMW-decreet.
Slim samenwerken tussen OCMW’s
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Hoorzitting Vlaams Parlement - 9 mei Wijziging OCMW- decreet Piet Van Schuylenbergh directeur afdeling OCMW’s.
Wat met het nieuwe OCMW- decreet?
Ontwerp van OCMW-decreet Hoorzitting commissie BA Vlaams Parlement 10 juni 2008 Standpunt VVSG 1.
Het autonome gemeentebedrijf financieel bekeken Leuven, 12 mei 2009 Jan Leroy, VVSG Studiedag Het autonome gemeentebedrijf in het lokale jeugd-, sport-,
Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 – een inleiding
Het Politiek Systeem Civitas Hoofdstuk 8
Portaal: ook voor ‘gratis’ online documentbeheer Portaal maakt online documentbeheer mogelijk ‘e-Raden’: voor de raden van uw bestuur In 2010 aangeboden.
LIPS 8 december Programma 9u30Inleiding 9u40Portaal » Portaal in Drupal » Drupal voor websites » Alternatief van DaliCMS (Lodgon) 10u10Demo Lodgon.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Situering van de evaluatie van de decretale graden in het juridisch kader 30 september 2009 Marijke De Lange Stafmedewerker gemeentepersoneel VVSG 1.
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Financiële rapportering
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
De ontvangsten van de lokale besturen in drie stellingen Jan Leroy Studiedag VLO Brussel, 27 mei 2010.
Eerst denken, dan doen? Een onderzoek naar de verspreiding van het budgethouderschap in de Vlaamse gemeenten en OCMW’s Katrien Weets.
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
Huishoudelijk reglement  Doelstellingen  Bestuur  Werkgroepen  Projectverantwoording.
1. art. 41 : elk OCMW heeft een secretaris 2. art. 42 : de RMW bepaalt de personeelsformatie, waarin het ambt van secretaris is voorzien.
Luc Kupers, voorzitter VVOS Samen op weg naar de toekomst van de VVOS.
De themaraad Ede, 28 november 2007 Rein van Dijk, VOO.
Aanpak en praktijkervaring
SLIMME SAMENWERKING tussen lokale besturen Hasselt, 5 maart 2015.
Budgethouderschap in centrumsteden en –OCMW’s Meerwaarde of modegril?
Visum en overheidsopdrachten
 VVSG 10 oktober 2013  Durven met dienstverlening  Workshop sociaal huis.
Overheidsopdrachten en dagelijks bestuur - VVSG 2008 Overheidsopdrachten De spelregels bijgesteld Donderdag 13 november 2008, Gent Dinsdag 18 november.
Albrandswaard * Overschie 19 september Deelgemeente Overschie Aantal inwoners: ca Oppervlakte : ca. 17,3 km2 Compacte woonkern, groot.
De samenwerking tussen gemeente en OCMW in de Stad Peer
Naar een sterker lokaal sociaal beleid Organisatie van het sociaal beleid na integratie gemeente-OCMW Ronde van Vlaanderen 28/1/15 – 12/2/15 Hasselt, Gent,
Hasselt, 22 januari DAGPROGRAMMA 2 10U00-12U00TOELICHTING FINANCIËLE LUIK 12U00-13U00LUNCH 13U00-14U00TOELICHTING STRATEGISCH LUIK - Toelichting.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Pgb processen CZ zorgkantoren Midas van den Berk.
GoudApot DE POT VOOR GOUDSE INITIATIEVEN. Doel Het ondersteunen van Goudse initiatieven. Groot en klein, iedereen is welkom. Geld en adviezen. GoudApot.
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Sjors Slaats december 2015 Omgevingswet & de Raad Sjors Slaats Sjors Slaats december 2015.
Decreet lokaal bestuur en Decreet lokaal sociaal beleid
Oprichting Regionaal Landschap Schelde–Durme vzw
Decreet Lokaal Bestuur: een stand van zaken
Naar een sterker lokaal sociaal beleid Organisatie van het sociaal beleid na integratie gemeente-OCMW Ronde van Vlaanderen 28/1/15 – 12/2/15 Hasselt, Gent,
Inkanteling OCMW in de gemeente Julien Van Geertsom
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
Wat is een omgevingsplan?
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Bestuursrecht Hoorcollege 1
Gemeente en Provincie Hoofdstuk 7.
Transcript van de presentatie:

Budgethouderschap in het Gemeente- en OCMW-decreet Workshop Kenniscentrum Vlaamse Steden Hasselt, 16 september 2009 Jan Leroy, VVSG

2 Programma 1.Artikelsgewijs 2.Gelijkenissen tussen gemeente- en OCMW-decreet 3.Verschillen tussen gemeente- en OCMW-decreet

3 Artikelsgewijs Wat?GemeentedecreetOCMW-decreet Aangaan verbintenissenArt. 156 & 160, §1Art. 158 & 162, §1 Definitie budgethouderschapArt. 158Art. 160 DelegatiemogelijkhedenArt. 159Art. 161 Voorafgaand visumArt. 160, §2Art. 162, §2 Goedkeuring te betalen bedragenArt. 160, §4Art. 162, §4 RapporteringArt. 167 & 168Art. 169 Hoofd IVA = budgethouderArt. 224, §3Art. 217, §3

4 Gelijkenissen Beide decreten (1): –Leggen link tussen budgethouderschap en aangaan van verbintenissen (sterk juridische invulling, meer dan bij OCMW’s voorheen) –Maken budgethouder verantwoordelijk bij het zonder budget aangaan van verbintenissen –Zijn onduidelijk over de vraag of: een bevoegdheid budgethouderschap impliceert budgethouderschap een bevoegdheid impliceert

5 Gelijkenissen Beide decreten (2): –Leggen link tussen budgethouderschap en realiseren van doelstellingen –Maken budgethouderschap delegeerbaar (met onderscheid dagelijks bestuur / niet dagelijks bestuur) –Maken budgethouders bevoegd voor hele overheidsopdracht (uitz.: budgethouder = politiek orgaan: goedkeuring te betalen bedragen kan door secretaris)

6 Gelijkenissen Beide decreten (3): –Leggen visum op voorafgaand aan aangaan van verbintenissen door budgethouder: alleen bij uitgaande nettokasstroom voor wat de (gemeente)raad niet vrijstelt –Maken de budgethouder verantwoordelijk voor de facturatie van de ontvangsten –Leggen rapporteringsverplichtingen (minimaal 1x per jaar) op aan de budgethouder

7 Gelijkenissen Beide decreten (4): –Bepalen dat personeelsleden budgethouderschap niet kunnen weigeren als het in functieomschrijving staat –Maken het hoofd van een IVA automatisch budgethouder voor dat IVA –Betrekken budgethouders niet automatisch bij planningsproces en -cyclus –Betrekken budgethouders niet automatisch bij managementteam

8 Verschillen Belangrijkste verschillen: –Gemeenten: uitvoerend orgaan is college = automatisch hoofdbudgethouder voor dagelijks bestuur (definitie: gemeenteraad) → vrij heldere delegatieregeling (zeker na hersteldecreet) –OCMW’s: geen echt uitvoerend orgaan; hoofdbudgethouderschap ligt bij OCMW- raad (die ook dagelijks bestuur definieert) → vrij complexe delegatieregeling (mede door facultatief geworden vast bureau)

9 Tot slot… De juridische aspecten van het budgethouderschap zijn belangrijk (bestuur juridisch binden tegenover derden)… …maar laat ze nooit de concrete invulling van het budgethouderschap domineren: beschouw budgethouderschap als een (wellicht) nuttig managementinstrument!