1 TEKST 22 Individuele ethiek BLOK 7: ACTUELE DISCUSSIE OVER WAT GOED/FOUT IS IN HET GEDRAG VAN ORGANISATIES EN MEDEWERKERS Bv. Overheid: studieleenstelsel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doe jij ook mee? de samenleving dat ben jij,
Advertisements

Ik ben dankbaar ....
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Filosofie Op HAVO en VWO.
Pikante afwas !! Ik stop ermee. Die hele bereiding van deze maaltijd!!!
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Tennis, de rustige, respectvolle sport.
"Wat ga je later worden, Jantje. " vraagt moeder. "Vuilnisman
Ja, ik communiceer naar de persoon toe (en familie) naar het korps toe en zelf soms naar de publieke opinie.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Zijn mensen vrij of is dat een illusie?
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
College 2 7 stappenplan.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Rolpatronen.
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2 e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Morele Kwaliteit.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Het Debat Opbouw en inhoud.
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
A. POWERPOINTS V. B. Voor al die dagen dat het tegen zit…
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Vrije wil als zelfverwerkelijking
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Ethiek is over goed en kwaad
Welkom op onze thema-avond
TEKST 11 TYPEN GROEPSGEDRAG
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Ik denk te ik IK !!. Ik denk te ik IK !! Ik denk te ik IK !!
Hoofdstuk 4 Argumentatieleer
Serious game.
Vreemd. Theo, een nog vitale al wat op leeftijd gekomen heer loopt een stukje over het naaktstrand. Een vrouw spreekt hem aan. Mijnheer, mag ik U een wat.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Lied: één en één is twee Tekst en muziek: Lee Ann Vermeulen en Christian Grotenberg Uitgebracht op: Kinderen voor kinderen 28 Uitgevoerd door: Kinderen.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Ethiek.
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
Wij, Jij & Ik! Een veilige school voor iedereen!.
College 2 7 stappenplan.
Een paar vraagjes Ben je jonger dan 12 of ouder dan 97? Is dit je telefoon…..? Is dit je TV….? Is dit je computer..?
Het leukste verhaal van cars.. Morgen is het het belangrijkste race van het jaar. Daar moet ik naar toe.
Presenteren en communiceren
Groepsdynamica & Interactief communiceren
‘Mixed up piles’.
Bekijk de dia’s later op :
SPH voltijd Ethiek 3: Normatieve Professionalisering Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Welkom op onze ouderochtend
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Waar ga ik het over hebben? Wie ben ik (volgens mezelf)? Wat zijn mijn voornaamste interesses? Wat is verder belangrijk voor mij? Hoe denk ik over mijn.
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
Welkom op onze thema-avond
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
ZGK les 6 Ethiek: verschillende benaderingen
Thema Leven Les 2 Wat is ethiek?.
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Transcript van de presentatie:

1 TEKST 22 Individuele ethiek BLOK 7: ACTUELE DISCUSSIE OVER WAT GOED/FOUT IS IN HET GEDRAG VAN ORGANISATIES EN MEDEWERKERS Bv. Overheid: studieleenstelsel invoeren, ouderen met vermogen (ook gespaard) moeten meer betalen bij verzorging, etc. Bedrijven: invoeren prestatieloon, Scholen: 100% aanwezigheid als eis

2 Voor- en tegenstanders spreken dan vaak over ETHISCH (ON)VERANTWOORD ETHIEK: WAT IS MOREEL GOED/FOUT? DUS NIET: JURIDISCH GOED/FOUT! DISCUSSIES LIJKEN SNEL OP JA-NEE WOORDENSPEL: WIE HEEFT GELIJK? NODIG: OBJECTIEVE CRITERIA OM GELDIGHEID VAN ARGUMENTEN TE TOETSEN, ZIE P. 213: 3 TYPEN ETHIEK

3 ETHISCH TYPE/CRITERIUM 1: WAT ‘DEUGDELIJK’ IS, DE ‘GULDEN MIDDENWEG’: NIET TEVEEL, NIET TE WEINIG. WAT ACCEPTABEL IS, HEB JE GELEERD VAN JE OUDERS, FAMILIE, VRIENDEN/KENNISSEN, JE OPLEIDING JE COLLEGA’S, KLANTEN, ENZ. ‘extreem gedrag” wordt afgewezen, bv. tattoes op je neus, haar in hanekam, doorzichtige kleding, geblinddoekt autorijden, etc.

4 WAT DENK JE ALS JE DEZE DOCENT ZIET (STEENGOED IN COMMERCIELE ECONOMIE, RIJDT ALFA ROMEO, IS TOPVERDIENER ) GROTE KANS DAT JE NIET ZO POSITIEF BENT! REDEN: DIT GAAT JE TE VER: IN STRIJD MET ‘DEUGD’ (al denk je hier niet aan)

5 STEL: JE VINDT HET PRIMA, MOET DE MAN ZELF WETEN, IS ZIJN RECHT, ETC. DAN GA JE UIT VAN ETHISCH TYPE/CRITERIUM 2: PLICHT HIER: IEDEREEN IS VRIJ OM ZIJN UITERLIJK TE BEPALEN VERGELIJK: IK BEN HET NIET MET JE EENS, MAAR IK VIND WEL DAT JIJ JE MENING MAG VERKONDIGEN, HOEZEER DIE MIJ TEGEN DE BORST STUIT ==> ‘’VRIJHEID VAN MENINGSUITING’’

6 MAG EEN SCHOOLDIRECTIE EEN DOCENT MET EEN DERGELIJK UITERLIJK WEIGEREN? JA: MEN BEROEPT ZICH OP DE ‘’GULDEN MIDDENWEG’’ (deugdenethiek) OF: Men wijst op het mogelijk negatief GEVOLG van deze docent op imago van de school ==> GEVOLGENETHIEK, ZIE P. 215

7 P. 216STAPPENPLAN OM EEN VERANTOORD ETHISCH OORDEEL TE VELLEN OPGAVE: VERDEDIG DEZE TATTOO- DOCENT MET BEHULP VAN DIT STAPPENPLAN!