TEKST CULTUUR & ORGANISATIE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Organisatiekunde.
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
Normen en waarden Zo doen we gewoon………….
Aanpak voor een top team
“Hoe kom ik aan klanten?”
Verborgen vormen van pesten
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Powerpoint gemaakt door
TEKST 1 DENKEN IN MODELLEN
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Organisatie en beheer Week 2.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
ZINGEVING EN ONDERSTEUNING: MEEDOEN…HOE DAN OOK!
Les 4 M&O Organisatiecultuur
Medialandschap Blok 2, week 3 College #2.
Merken Goodwill : fenomeen >overnameprijzen tussen 8-10 maal de winst van het opgekochte bedrijf Waar betaal je dan voor?
INTERACTION DESIGN Week 6.
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Mintzberg en Argyris De bouwstenen en het cement van de organisatie
Leren van docenten: Team routines September, 2008.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Gedrag in organisaties, 10e editie
School-als-organisatie en schoolcultuur
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
VERBAND MET CREATIVITEIT:
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Transactionele analyse
Welkom bij de Co-creatiesessie voor de Nationale Dag van de #Z11org! S2M030 2 mei 2011.
Wat zijn waarden en normen?
Volksuniversiteit Zwolle
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
SCHPA 2.57 Organisatie en beleid week 2.
Week 2: de basisprincipes van Mintzberg
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Interculturele communicatie )
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Cultuur, de basis voor een HR Strategie
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 5 Onderdeel : CULTUUR
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Hoofdstuk 21 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Februari 2016.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
H1 Hoe word je wie je bent?.
H2 Een leven lang leren.
Jongeren laten zich horen
H1 Management: Structuur Mintzberg: Organisatiestructuren
BEDRIJFSCULTUUR.
BEDRIJFSCULTUUR.
Internationaal I Cultuur zit in je.
Internationaal I Cultuur zit in je.
SEL Les 2: normen en waarden.
Jouw verhaal over antibioticaresistentie
Module 1: Verkennen Basisstof 1: Kijken naar jezelf
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Organisatiestructuur
Transcript van de presentatie:

TEKST 19 CULTUUR & ORGANISATIE STRUCTUUR = DE RATIONELE KANT CULTUUR = DE EMOTIONELE KANT VAN DEZELFDE ORGANISATIEMEDAILLE Zie de voorbeelden op p. 167 WAAROM IS (BEDRIJFS)CULTUUR ZO BELANGRIJK? CULTUUR STAAT VOOR HET LEVEND ORGANISME, BESTAANDE UIT DENKEN, VOELEN EN WILLEN VAN ORGANISATIELEDEN, DE MENSEN

AAN DE ELEMENTEN VAN CULTUUR ZIE JE HOE DE FUNCTIES WORDEN INGEVULD ORGANISATIELEDEN WILLEN: BIJ ELKAAR HOREN (HET ‘’WIJ’-GEVOEL) ELKAAR’S GEDRAG BEGRIJPEN EEN STERK GEHEEL VORMEN (IDENTITEIT) AMBITEUZE IDENTITEIT NAAR DE OMGEVING TOE ZIE P. 168/9: DE FUNCTIES VAN CULTUUR AAN DE ELEMENTEN VAN CULTUUR ZIE JE HOE DE FUNCTIES WORDEN INGEVULD

ZIE P. 172, MODEL CULTUURELEMENTEN TOELICHTING OP 170 – 171 GEDRAG IS METEEN ZICHTBAAR, NET ALS SYMBOLEN Zeg je ‘’je en jouw’’ tegen de directeur of ‘’u en uw’’? Heeft hij een aparte parkeerplaats of niet? VOOR DE ANDERE ELEMENTEN MOET JE DE ORGANISATIE REDELIJK KENNEN: Wat is de gedragscode, bv. als het gaat om overwerken, elkaar helpen, etc.? Welke (sleutel)personen hebben veel aanzien/macht? Welke ’verhalen’ passen bij deze org.?

Voor de KERN moet je de organisatie heel goed kennen: WAARDEN EN NORMEN, DE ‘’ZIEL’’ VAN DE ORGANISATIE DE ‘’’SHARED’’ of ‘’CORE’ VALUES Zie p. 168: de kernwaarden van Arenthals Thorn

NIET ZO, BIJVOORBEELD :-) WAARDEN MOETEN ZICHTBAAR WORDEN IN GEDRAGSVOORSCHRIFTEN (NORMEN), UITERLIJK EN GEDRAG VAN ORGANISATIELEDEN NIET ZO, BIJVOORBEELD :-) BRON: www.reflectpersoneelsadvies.nl 

WELKE KERNWAARDEN PASSEN VOLGENS JOU BIJ DE FEM ALS ONDERWIJSORGANISATIE? WELKE NORMEN ZIJN DAARUIT AF TE LEIDEN? DAT JE NIET MAG ETEN TIJDENS DE LES, IS DAT EEN NORM OF EEN GEDRAGSVOORSCHRIFT? WELKE GEDRAGSPATRONEN HEB JE TOT NU TOE GEZIEN BIJ DE FEM? WIE ZIJN VOOR JOU DE SLEUTELPERSONEN?

VIER BASISTYPEN BEDRIJFSCULTUUR, PERSOONSCULTUUR TAAKCULTUUR ROLLENCULTUUR MACHTSCULTUUR N.B. UITINGNGEN VAN ELK BASISTYPE ZIJN IN ELK ORGANISATIE TE HERKENNEN, MAAR HET GAAT OM OVERHEERSENDE KENMERKEN

combinaties van cultuur en structuur CULTUUR EN STRUCTUUR NOOIT AFZONDERLIJK CULTUUR IS BEPALEND: HET ZIJN DE MENSEN DIE HET DOEN, DUS OOK DE STRUCTUUR BEPALEN! CONFIGURATIES VAN MINTZBERG & DE VIER CULTUURTYPEN

P. 176 MACHTGERICHT CULTUUR + EENVOUDIGE STRUCTUUR ROLGERICHTE STRUCTUUR + MACHINEBUREAUCRATIE TAAKGERICHTE CULTUUR + ADHOCRATIE PERSOONSCULTUUR + PROFESSIONELE STRUCTUUR

SAMENVATTING STRUCTUUR & CULTUUR (MINTZBERG & HARRISON EN HANDY) OMGEVING eenvoudig/complex -stabiel/dynamisch CONFIGURATIE 4 typen DOMINANT DEEL per type anders COORDINATIE idem CULTUUR idem STRATEGIE idem ALGEMEEN GEDRAGSADVIES om succes te hebben in een bepaalde configuratie