Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Identiteitsverankering
Advertisements

Fontys Centrum voor Ondernemerschap maart 2013
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Godsdienst 1.
Er zal altijd iemand... REM: Everybody Hurts..
“Dromen, Denken, Doen”. De 3-D Ondernemersmeter UWV e.a. uitkeringsverstrekkers vragen garanties 70% starters uit uitkering: binnen 1 jaar succes (mits.
Hoe word je een ster? *.
7.3: Trampolinebed of hangmat? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
Ondernemerschap. Ondernemerschap Inhoud Doel van deze presentatie: Inzicht geven in Ondernemerschap in het onderwijs Inhoud De betekenis van ondernemerschap.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Oplossingsgericht coachen
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Een lessenserie van drie lessen
Welkom MAS
Landelijke Dag BWI voor iedereen? Wat vraagt het bedrijfsleven? Handige werknemer Creatieve werknemer Betrokken werknemer Ambitieuze werknemer Sociale.
Doelstellingen formuleren
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Welkom.
Welkom op deze informatieavond
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Planning Algemene Ondernemers Vaardigheden (AOV)
Dwaande met je bedrijf Ondernemersvaardigheden
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Ondernemende professionals gevraagd! Lieve help!
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Organisatie analyse en concrete vervolgstappen
De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
Welkom ik maak me sterk.
Niets is wat het lijkt.
Reflecteren.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Personal Development Programma Commissaris: Erica de Leeuw - Culturele antropologie & bestuurskunde - Achtergrond in zorg en welzijn - Bestuurssecretaris.
Nieuw Begin. Voorbeeld: Rosj Hasjana, het joods nieuwjaar De wisseling van de jaren en daarmee de jaartelling is niet bij alle culturen identiek. Volgens.
Wij. Roverscoutswet Ik beloof* mijn best te doen een goede Roverscout te zijn, iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet. Ik wil.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Quiz!. Voorbeeldvraag Hoeveel is 5 x 6? Vraag 1 Ik heb 20 euro. Ik koop stiften van 5 euro. Hoeveel krijg ik terug?
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Coping.
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Er zal altijd iemand... REM: Everybody Hurts..
LOB Waar ben je trots op?.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Burgerschap Samenwerkend leren
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Dwaande met je bedrijf Ondernemersvaardigheden
Medezeggenschap bij De Eshoek
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional

Hoofdstuk 1 ONDERNEMENDHEID Algemene menselijke eigenschap, iedereen is ondernemend, maar in verschillende mate Ondernemerschap is aan bedrijfsmatige activiteiten gekoppeld Mooie voorbeelden: Joop van den Ende, Jacqueline Zuidweg kernaspecten van ondernemendheid * kansen creëren * eigen inititatief * actieve houding * de eerste zijn * samenwerkingkansen zien

David Slagter, met 38 jaar de jongste miljonair van Nederland, geschat vermogen 270 miljoen euro Bron: Managemen Team 2011 Carlos Slim, rijkste man ter wereld, geschat vermogen 2 miljard dollar Bron: NOS, december 2012

Voorbeelden succesvolle ONDERNEMERS, die kennelijk met succes ONDERNEMEND zijn EERST KOMT ‘ONDERNEMENDHEID’, DAARNA ‘ONDERNEMERSCHAP’ ONDERNEMENDHEID BIJ ‘GEWONE’ MENSEN IN HUN OPLEIDING, IN HUN WERK, IN HUN DAGELIJKS LEVEN WAARAAN IS DAT TE ZIEN?

Vier basisbouwstenen van Ondernemendheid Kansen zien Betrokkenheid Communicatief vermogen Reflectief vermogen KANSEN ZIEN is een manier van zien, waarnemen: is het glas half leeg of vol, elk nadeel heeft zijn voordeel, iets origineels bedenken, op zoek gaan naar oplossingen, samenwerken maakt sterker/slimmer/goedkoper, etc.

BETROKKENHEID. je bent niet onverschillig, als BETROKKENHEID je bent niet onverschillig, als je iets doet, doe je het goed. Zit het tegen, dan zet je door, je geeft niet op. Lukt het niet op de ene manier, dan op een andere. Je bent flexibel. COMMUNICATIEF VERMOGEN Zelfkennis, jezelf begrijpen, is de basis Informatie uitwisselen om de ander te begrijpen en zelf begrepen te worden. Wederzijds begrip is niet alles: gelijk hebben is geen gelijk krijgen!

REFLECTIEVERMOGEN. terugkijken op wat je hebt REFLECTIEVERMOGEN terugkijken op wat je hebt gedaan, om lessen daaruit te trekken en het beter te doen ALGEMENE REFLECTIE persoonlijke ervaringen als lid van een groep VAKINHOUDELIJKE REFLECTIE persoonlijk: hoe heb je gedaan op school, in de sportvereniging, in je werk of hobby? als lid van van een groep?

Reflectie op je rol in het Algemeen Reflectie op je rol in het groepsproces Persoonlijke reflectie in het algemeen Persoonlijke reflectie in het algemeen Op de groep gericht Op jezelf gericht Reflectie op je bijdrage aan doelen van het project/de opdracht Persoonlijke reflectie op vakinhoudelijke resultaten Vakinhoudelijk

WAT VAAK WORDT GEMETEN IN TESTEN DIE GERICHT ZIJN OP ONDERNEMENDHEID: CREATIVITEIT origineel zijn VERANDERINGSBEREIDHEID geen routine RESULTAATGERICHTHEID op vele gebieden ONAFHANKELIJKHEID eigen oordeel eerst RELATIEGERICHTHEID samenwerken loont DOORZETTINGSVERMOGEN niet opgeven

ONDERNEMEND GEDRAG OP DRIE NIVEAUS: ONDERNEMENDHEID IS ALTIJD TE HERKENNEN IN HET GEDRAG VAN EEN PERSOON ONDERNEMEND GEDRAG OP DRIE NIVEAUS: 1 STRATEGISCH HEEFT TE MAKEN MET DOELEN, ZIEN VAN KANSEN 2 TACTISCH MAAKT REALISERING VAN DOELEN EN SAMENWERKING MOGELIJK 3 OPERATIONEEL IS CONCREET HANDELEN, UITVOEREND, VOOR IEDEREEN TE ZIEN

DAAROM VAAK GEVRAAGD IN EEN TEST GERICHT OP ONDERNEMENDHEID: WELKE PLANNEN, IDEALEN, VISIE HEB JE? WAT HEB JE GEDAAN OM DIE PLANNENEN IDEALEN CONCREET TE MAKEN, JE VISIE MOGELIJK TE MAKEN? WAT HEB JE DE AFGELOPEN MAANDEN GEDAAN OM JE PLANNEN UIT TE VOEREN?