DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s Gemeente Haarlemmermeer mei 2007 DIV Haarlemmermeer mei 2007
Inhoud Beleid Rijksoverheid en hoe de gemeente Haarlemmermeer hierop inspeelt Trends en ontwikkelingen op het gebied van DIV en DIV-systemen Cases van vergelijkbare gemeenten en hun ontwikkeltraject Cases van toonaangevende gemeenten en het Ministerie van BZK
Programma 08.30 - 08.50 Informatie (spel – parate kennis -) 08.50 - 09.30 Beleidskeuze ‘wat’ Mini-pauze 09.40 - 10.10 Trends en ontwikkelingen ‘hoe en wanneer’ 10.10 - 10.40 Cases vergelijkbare gemeenten: bijstellen? 10.50 – 11.20 Cases toonaangevende gemeenten en BZK: bijstellen? 11.20 – 11.40 Eigen opdracht uitwerken/positie kiezen Mini pauze 11.40 – 12.15 Magic shop: Wat ga ik hoe en met wie doen
Informatiespel Maak met 4 personen aan een tafeltje Kies je gemeentenaam (één van de kernen van de Haarlemmermeer) Kies 3 kaartjes wat je raakt aan het werken in de informatie (1 minuut) + uitwisselen Speel het kennisspel: stapel blind leggen en snel omdraaien en uitleg + status Haarlemmermeer geven aan elkaar
Ambitie Haarlemmermeer-div Één van de beste servicegemeenten NL Publieksmodel: loket, uitvoering en beleid Optimale bereikbaarheid voor inwoners/ Bedrijven en instellingen Groep ondersteuning: beleid, advies, ondersteunende diensten Open, persoonlijk, deskundig, vernieuwend, pro-actief en initiatiefrijk,
FM-DIV-functie Ordening en toegankelijk maken Zorgvuldig: registreren, ontsluiten, toegankelijk maken en archiveren Volledig en tijdig beschikbaar Raadsstukken en uitgaande en interne post Ontwikkeling: Workflow, DSP en digitalisering van de dienstverlening
Rijksbeleid Zorg, beheer en Toezicht (Digitale) Duurzaamheid Goede, geordende en toegankelijke staat Informatie op Orde (OCenW + artikel) Visie op div http://www.minocw.nl/documenten/27456.pdf Geo info voorbeeld http://www.minbzk.nl/actueel?ActItmIdt=105607 DIV Haarlemmermeer mei 2007
Compliance Voldoet Haarlemmermeer aan vigerende wet-en regelgeving? DIV: Bewaar-en vernietigingstermijnen, beheer van: Documenten, gegevens, informatie (databases/web/ka) Naspeurbare processen in de gehele organisatie Bepaal individueel sterkte-zwakte huidige situatie (3 minuten) Verminderde aandacht voor document DIV Haarlemmermeer mei 2007
Trends en ontwikkelingen Digitaal, klantgericht en transparant Procesgericht en ketensamenwerking Ontsluiting op: proces/onderwerp, subject, object: toenemend belang metadata Basisregistraties/koppelingen Front-mid en backoffice en Open source ………. Digitaal klantendossierhttp://www.dkd.nl/ DIV Haarlemmermeer mei 2007
Digitaal Klanten Dossier
DIV Haarlemmermeer Bijstellen?
Cases gemeenten/BZK Den Haag Amsterdam Den-Bosch en Dordrecht Tekstproductie en Workflow Bestuurlijke stukkenstroom Web dienstverlening Amstelveen Zaanstad, Leiden Andere Overheid Interlab GOVUNITED
DIV systemen PR/DMS/RMA Workflow KA DSP Proces Opslag Gebruiksgemak Toepassingen Multi-Functional ASP
DIV Haarlemmermeer Bijstellen?
Compliance opdracht Groepsopgave ‘wat staat ons te doen’ Maak keuze uit: Lever een advies aan het college Geef een toelichting aan de Directeur Bespreek met afdelingshoofd Bespreek met beleidsmedewerker/collega
Magic Shop
Vragen? Tips voor een volgende groep? Afsluiting Vragen? Tips voor een volgende groep?