Deel XII Eerste echte e-commerce applicatie (vervolg) 1 Internetapplicaties Deel 12: Eerste echte e-commerce applicatie: Ontwerp (vervolg)
Deel XII Eerste echte e-commerce applicatie (vervolg) 2 Mini-proces 1 Baken af wat je wil automatiseren (SCOPE) en maak gebruiksscenario’s. 2 Maak een genormaliseerd databaseontwerp. 3 Maak een schets van de GUI. 4 Implementeer alles. We herhalen dit proces voor elke uitbreiding. We werken dus met korte iteraties
Deel XII Eerste echte e-commerce applicatie (vervolg) 3 1 Scope en gebruiksscenario’s Omdat we technisch nog niet sterk zijn houden we het simpel om te beginnen: Simpele database: initieel geen categorieën Initieel geen distributeurs met eigen prijzen, enz Initieel geen https 1 pagina met produkten 1 pagina met karretje 1 bestelpagina
Deel XII Eerste echte e-commerce applicatie (vervolg) 4 1 Scope en gebruiksscenario’s We zien het gebruik voorlopig zo (user stories, scenario’s, use cases): De gebruiker komt op de pagina zonder in te loggen De gebruiker kiest een aantal produkten uit de catalogus. Hij kan altijd zijn karretje bekijken. 2 mogelijkheden de gebruiker besluit te bestellen Als hij nog niet gekend moet hij zich inschrijven Hij logt in en de bestelling gaat door De gebruiker bestelt niet
Deel XII Eerste echte e-commerce applicatie (vervolg) 5 2 Simpel databasemodel Met Martin in ons achterhoofd, verliezen we geen tijd met CASE-tools. We maken onze modellen op een blaadje papier of aan een black- of whiteboard.
Deel XII Eerste echte e-commerce applicatie (vervolg) 6 2 Simpel databasemodel
Deel XII Eerste echte e-commerce applicatie (vervolg) 7 2 Simpel databasemodel (uitbreiding) Aangezien de gebruiker zijn winkelkarretje al kan vullen voordat hij zich kenbaar gemaakt heeft, moeten we dit winkelkarretje en de winkelkarprodukten voorlopig ergens kunnen opslaan. Het ziet er naar uit dat de winkelkar even lang bestaat als de sessie. We laten voorlopig in het midden of we de sessie en of de winkelkar in de database steken. Misschien zijn het gewoon objecten in het geheugen. Op zeker ogenblik wordt overgegaan op een echte bestelling. Dan moet alles zeker in de database terecht komen. Gebruikersgegevens komen in de Klant-tabel (alleen bij nieuwe klant) Winkelkargegevens komen in de Bestelling-tabel Winkelkarprodukten komen in de BesteldProdukt-tabel
Deel XII Eerste echte e-commerce applicatie (vervolg) 8 2 Simpel databasemodel (uitbreiding)
Deel XII Eerste echte e-commerce applicatie (vervolg) 9 3 GUI-schets We zien de GUI in eerste instantie als een weerspiegelinng van de scenario’s. Cataloog-pagina met mogelijkheid om produkten aan winkelkarretje toe te voegen. Winkelkar-pagina met overzicht van uitgekozen produkten. Bestelpagina met mogelijkheid tot inschrijven of login en de finale bestelknop
Deel XII Eerste echte e-commerce applicatie (vervolg) 10 GUI-schets
Deel XII Eerste echte e-commerce applicatie (vervolg) 11 4 Implementatie Planning Naam database: ecomm Naam jsp-project: ecomm Database Cataloog Technische aspecten ivm sessies, winkelkarretjes (java-klassen ?) GUI …