Ontwikkeling van de muziek in de middeleeuwen & Esthetica

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien. Het zijn zoekplaatjes. Elk plaatje heeft een verhaal. Verhaaltjes over God, die één.
Advertisements

Theater in de Griekse oudheid
Toneel in de Oudheid.
De tijdsband Door de eeuwen heen….
HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Opscheppen les 3 voorbereiding op het bezoek aan Firma Ruizendaal in Waverveen.
Een jeugdboek op de planken
PARIJS Een PowerPoint over de eendaagse reis
Kennis maken Regels Wat gaan we doen? Meelezen elke keer
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Kunstproject groep 8.
Het verleden en de toekomst van muziek.
Maarten Steenhagen KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 2 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN DE NABOOTSINGSTHEORIE Maarten Steenhagen.
Paragraaf 2.4 Griekse kunst.
Loverboys.
Toneel in de Renaissance
Zending vandaag Wat gaan we bespreken? Wat is zending?
Het Griekse theater VWO/TTO4 KCV Voorjaar 2011.
Kun je zo maar alles zingen? Studiedag Kind Koor Kerk ‘Lang zullen we leven in de gloria’ zaterdag 28 mei 2011, Nootdorp.
Toneel in de Oudheid Tragedie.
Als we nou een definitie van rechtvaardig-
GRIEKSE TRAGEDIE Ratna Werry
Literatuur, hoofdstuk 1 Opdrachten.
Oriëntatie │_______│________ | _______________
Verhalen over God, mens en de wereld Deel 1. Verhalen over God, mens en de wereld De bijbel bestaat uit twee delen Oude testament en Nieuwe Testament.
WELKOM OP TOV! Maak het verschil…….
Ze introduceren de hoge en lage contratenor. Deze zorgen voor een tweede en derde stem naast de bestaande gregoriaanse tenorstem, de cantus firmus.
Homo Universalis. Renaissance in de 16e eeuw Hoofdstuk 5: Homo Universalis. Renaissance in de 16e eeuw.
Woord van Leven Februari
Van Abbemuseum.
Aristoteles.
De Attische tragedie & De drie grote tragici
Sculptuur Handschriften Muziek. Stijlkenmerken: Figuren hiërarchisch qua grootte: Christus is het belangrijkst, dus het grootst. Vol, geen lege ruimte.
Denken over wetenschap
Hofcultuur Muziek in de 16e en 17e eeuw.
Muziek in de 16de en 17de eeuw
De Statenvertaling ‘Het Boek der boeken’.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Alexander, Napoleon en Joséphine
Griekse mythen en wetenschap
Niet denken, gewoon doen.
GEMAAKT DOOR: Jay,Jeffrey en Thomas
Paragraaf 3.5 Griekse kunst.
HIJ GAF ZIJN EIGEN ZOON. Tijdens een zondagavond zangdienst in een kerk gaf de dominee het woord aan een oude man, die daar zondag te gast was. De man.
Theorie Podiumkunsten 1
Tot 10 tellen in geloof -samen oefenen om leerling van Jezus te zijn-
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Lichtkracht een creatief project voor en mèt jou!
De doop in de Heilige Geest
Ga dan op weg… De missie van de Verlosser
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het wonder van de mens Wat is de mens?.
Les 3 : Ontwikkeling van de muziek gedurende de Middeleeuwen
Boekverslag: Mees Kees Bloedje link
De Bijbel De bijbelles. Opbouw Introductie Kern (vaak een bijbelverhaal) Verwerking.
De Bijbel De bijbelles.
Spaans theater in de 17e eeuw enorm succes grootste uitstraling in 1 e helft 17e eeuw ong comedias zijn bewaard en zo’n autos sacramentales.
Charpentier ( ) Te Deum Geleid luisteren © Pieter Seuren.
Muziekgeschiedenis 21 e eeuw Stijlen Een muziekstuk.
Gotiek in de dertiende en veertiende eeuw
Gotiek in de dertiende en veertiende eeuw
Herfsttij der Middeleeuwen, laat-gotiek
Margot, Femke, jasmijn, Kyra, Gabi, Brianna en Marieke
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
De Monniken en het Klooster
Gotiek in de dertiende en veertiende eeuw
Waarom veranderde Brecht het theater ?
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Transcript van de presentatie:

Ontwikkeling van de muziek in de middeleeuwen & Esthetica

Muziek Gregoriaans Wereldlijke muziek Liturgisch drama en kerkelijke muziek Ontwikkeling van meerstemmige muziek

Kerkelijke muziek- Romaans Begrippen: Liturgie Getijden Gregoriaans Psalmen Eenstemmige, niet instrumentale muziek werd gezien als de beste manier om god te aanbidden.

Muzieknotatie Guido van Arezzo Solmisatie Johanneshymne

In hedendaags notenschrift

Liturgisch drama Ontstaan vanuit gezongen missen Rolverdeling en dialogen: tropes Paastrope quem quaeritis (Wie zoekt gij?) Priester richt zich tot de 3 Maria’s. In Latijn Steeds verder uitgebreid tot complete theatrale opvoering. ‘volkse’ variant: Passiespel

Musica Mundana Theologie en muziektheorie: Hemelse muziek. Muziek als manier om Gods werk te doorgronden Musica humana: de menselijke stem is voor dit doel het meest geschikt.  Door het ontbreken van muziekinstrumenten wordt de ontwikkeling van meerstemmigheid (harmonie) gestimuleerd.

Polyfonie in de kerkelijke muziek Poly= meer Foon = Stem meerstemmigheid Homofoon: eenstemmig Notre Dame: kapelmeesters spelen belangrijke rol in ontwikkeling meerstemmige gezongen kerkmuziek. Cantor: Leider koor en muziekdocent kerk Hoofdmelodie=Cantus Firmus Contratenor: 2e en 3e stem naast de bestaande melodielijn. Tweede en derde stem hebben ‘vrij bewegende’ melodielijnen. Stemmen gaan dus niet helemaal gelijk op. Perotin: Viderunt omnes (1198)

La Messe de Nostre Dame (1363) Oudste bekende mis van 1 componist: Guillaume de Machaut. Vaste onderdelen mis: Ordinarium Kyrie “Heer ontfermt u over ons” Gloria “Eer aan god” Credo “Geloofsbelijdenis” Sanctus “Heilig” Agnus dei “Lam gods” (Doorontwikkeling: 200 jaar later, Palestrina)

Hofmuziek en wereldlijke muziek Motet d’ardant desir Muzikale begeleiding en dansmuziek trommel met fluit, triangel, zink harp, luit, schalmei en rechtsonder speelt een man op het portatief . In de middeleeuwen werd nog niet vastgelegd welk instrument welke partij speelde. Estampie : langzame instrumentale dansmuziek

Italiaanse wereldlijke muziek uit het Trecento Florence- Florentijnse school: voorlopers van de Renaissance: Giotto, Landini, Dante, Lorenzetti. Trecento= 14e eeuw Madrigaal: vocale compositie (bijvoorbeeld gedicht) op wereldlijke tekst. Ballata: Verhalend danslied met coupletten en refreinen, volksliedkarakter. Landini: combineerde ontwikkelingen uit de franse kerkmuziek met muziek van troubadours. Codex Squarcialupi: Ecco, la primavera

Esthetica: Mimesis Esthetica= leer van het schone, kunstfilosofie Belangrijke ideeen over kunst uit de oudheid. Waarom? Deze hebben tot de dag van vandaag invloed! Mimesis= nabootsing, idee dat kunst de werkelijkheid moet nabootsen. Plato (427-347 v.C.): mooie dingen zijn mooi omdat ze lijken op de zuivere schoonheid van de ideeënwereld…. ideeënleer? In Plato’s tijd werd er vooral realistische kunst gemaakt. Zou hij hier wel of geen voorstander van zijn geweest?

Esthetica: Aristoteles (384-322 v.C.) “Onze zintuigen zijn de poorten tot de werkelijkheid” Noodlot Kunst om een mogelijke andere wereld voor te spiegelen

Basisregels voor de tragedie Wat is tragedie? In een tragisch theaterstuk loopt het slecht af met de hoofdpersoon. Dit is het grote verschil met komedie, waarin alles goed af loopt. Meestal word de hoofdpersoon gestraft vanwege trots, hebzucht of koppigheid. Ook zit er vaak een les in een tragedie. Tragedies werden opgevoerd tijdens jaarlijkse Griekse feesten ter ere van de godheid Dionsysus. Toneelschrijvers konden tijdens deze gelegenheden een prijs winnen met hun nieuwste stukken. De Griekse filosoof Aristoteles (384 - 322 v.Chr.) stelde een boek samen met regels voor tragedieschrijvers. Volgens hem is het doel van een tragedie om bij het publiek medelijden of angst op te roepen. Regels: Eenheid van tijd: een toneelstuk moest niet meer dan de gebeurtenissen van een dag vertellen. Iets uit een ver verleden werd verteld in plaats van gespeeld. Eenheid van plaats: het stuk moest zich op dezelfde plaats afspelen. Dit is het podium. Eenheid van handeling. Alles wat op het podium gebeurd moest direct met het verhaal te maken hebben. De tragedies die zijn bewaard uit die tijd zijn voornamelijk afkomstig van Aeschylos (ca. 525-456 v.Chr.), Sophocles (496-406 v.Chr.) en Euripides (484-406 v.Chr.).

Vaste opbouw Expositie: introductie van de karakters en situatie. Motorisch moment: dramatische ontwikkeling wordt ingezet. (conflict) Climax: hoogtepunt dramatische handeling. Crisis: fase van onzekerheid. Peripetie: ommekeer. Ontknoping: afloop, Catastrofe: rampzalige afloop. Kun je een sprookje verzinnen dat aan deze afloop voldoet? Voorbeeld: Ifigeneia in Aulis

Opdracht: mediatheek Opdracht: ontwikkeling van muziek in de middeleeuwen. 1. Ga naar http://static.digischool.nl/mu/leerlingen/geschiedenis/middeleeuwen/algemeen.htm Lees de pagina’s over middeleeuwse muziek en beluister de muziekfragmenten. N.b. Deze site is al wat ouder en gemaakt voor leerlingen die het muziekexamen oude stijl deden. Dat betekent dat jullie niet alle op de site genoemde begrippen hoeven te kennen, maar alleen de begrippen die in de jullie eigen boek genoemd worden. Ook kan het zijn dat niet al het geluidsmateriaal meer werkt. 2. Zoek op youtube naar opnames van middeleeuwse muziek. Maak een worddocument aan. Zoek 4 middeleeuwse liederen op uit de volgende stijlen: 1. Gregoriaans 2. Middeleeuws motet uit de wereldlijke muziek, van troubadours of minnesänger 3. Polyfone kerkmuziek uit de Notre Dameschool 4. Italiaanse wereldlijke muziek uit de veertiende eeuw. Beschrijf van ieder fragment: - Om welke soort muziek het gaat. - Wat de kenmerken zijn. - Waar en met welk doel het uitgevoerd werd. - (indien bekend) de componist. Kopieer de links van de fragmenten in het document. Nu heb je een soort playlist van 4 fragmenten. Mail deze naar je buurman/buurvrouw en naar j.belger@kgcnijmegen.nl 3. Beluister de middeleeuwse playlist van je buurman of buurvrouw.

Volgende week: Middeleeuwse stadswandeling. Verzamelen in lokaal. Meenemen: Telefoon met internet (als je die hebt) Camera Iets om te schrijven.