Eigenaarschap en Borging Doorbraakproject Professionalisering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
Advertisements

Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Ontwerpprojecten In de praktijk
Nodig: passie in kennis en kunde, medewerkers en Learning by innovation.
Hogeschool Windesheim en Universiteit Twente Lessons learned Ulrike Koot
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
Motivatie van de professional Willy Limpens
MBO passend onderwijs
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
Co-creatie in netwerken Thijs Habets Albert Kampermann.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Hoe onderhoud ik de dialoog met mijn partners?. Samen werken voor meer publiek Tot UitinBrabant.nl, Uitmarketingburo, Brabants Bureau voor Toerisme.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Aan het werk Nieuwe biologie en RSPs Jan Jaap Wietsma, Universiteit.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
TOM keurmerk Marius Berendse.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Leren door reflecteren: Samen ontwikkelen van CGO Ron Aalders Henry Claessen Miriam Goes Renée Smeets 31 maart 2011.
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
“TEAMLEREN” workshop 31 maart “Doorbraak in Professionalisering”
Leefstijl bij de HZW De aanleiding; waarom Leefstijl? Ontwikkelen sociale vaardigheden Aansluiten bij de doelgroep Eenduidig optreden Regels.
De bijdrage van HRM bij het oplossen van actuele politievraagstukken
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Methodiek om input voor Visie te verzamelen
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Academie voor Onderwijsleiderschap 16 april
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Functiecreatie… Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening BREED hoe laat je het werken in de praktijk Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening.
Specialisme Samenwerken is samen werken
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
Het Europees Sociaal Fonds investeert in jouw toekomst Landelijke kennisbijeenkomst “doorgaan met duurzame inzetbaarheid in de GGZ” 12 februari 2015 Performance.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Leren op de werkplek Mári van Beers 14 maart 2013.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Afsluitende werkconferentie 7 maart 2017 José Laheij Projectleider
Netwerkbijeenkomst ronde 3
GGD Voorbereid 5 maart 2009.
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
Wolkom yn Fryslân! Wifi netwerk Eduroam of FC-Gasten wachtwoord:
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
The making of: Omgevingsvisie
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Transcript van de presentatie:

Eigenaarschap en Borging Doorbraakproject Professionalisering Tjitske Hoekstra, Ilse Hartgers en Joke van der Meer ROC Midden Nederland 31 maart 2011

Centrale vraag bij deze workshop Hoe creëer je in een project dat van bovenaf is bedacht eigenaarschap en borging Hoe maak je het team eigenaar Hoe zorg je ervoor dat professionalisering structureel in de organisatie en in de dagelijkse taakuitoefening van docenten wordt ingebed? (ook na afloop van het project)

eigenaarschap Van wie kwam het initiatief om te participeren in het Doorbraakproject Professionalisering? Hoe kwam het besluit tot stand? Welke rol speelden teams, afdelingsmanagers, directie, CvB daarin?

eigenaarschap Concept startte bij prioriteiten ROC MN Besproken met cvb, directeuren, afdelingsmanagers Ontworpen met hrm, directeur, hu, bedrijf toch Herdefiniëren met teams Gedeelde betekenisgeving niet alleen voor concepten en begrippen, maar ook op projectniveau (vb toerisme)

Strategie voor leren en ontwikkelen Manon Ruijters: Liefde voor Leren

Wat heeft een team nodig om te leren eilanden (eenvoudige leervragen) bruggen ( verbindingen maken tussen de eilanden) inpolderen ( blijvende veranderingen) zee (ruimte om te oefenen) Uit: Manon Ruijters: Liefde voor Leren   6

Wat deden wij lopende het project? Onderzoeken kwaliteitszorg, teamscan lesobservaties, survey UT werden besproken in de teams In relatie met onderwijsprioriteiten Resultaten werden vertaald naar TOP (met aandacht voor POP’s) Start professionalisering met ‘gedeelde betekenisgeving’: wat betekent dit voor ons team Beschrijving rollen, kerntaken, werkprocessen, competenties docenten Vertaald naar (borging): Bovenstaande wordt ROC-brede werkwijze (beleidskader) ROC-academie werkt vanuit bovenstaande afspraken

Survey Universiteit Twente Afdelingsmanager zou meer kunnen sturen op visie en Afdelingsmanager zou docenten meer kunnen uitdagen zich verder te ontwikkelen Vertaald naar: Nieuw profiel afdelingsmanager: sturen op onderwijs(innovatie) en personeel

Eigenaarschap en borging Team bepaalt professionalisering op basis van pdca binnen kaders ROC MN Team maakt aansluiting bij hier en nu van het team (gedeelde betekenisgeving, prioriteiten) Teamgerichte aanpak, individueel in praktijk brengen, uitwisseling en afstemming in team Team stelt begroting taken en middelen vast, 107 uur professionalisering zichtbaar op BTM Alsmaar aansluiten bij praktijk van het team. Manager stuurt daarop (onderwijs en personeel)

Wat hebben we bereikt ? 1 Docenten zijn vaardiger in loopbaanbegeleiding, van ‘gespreksvaardig’ t/m ‘tussen de oren’ Observaties bij alle docenten: verbeteringen in de verbinding met de praktijk (krachtig middel) Docenten hebben het met elkaar over functioneren Hogere scores job-enquête Het aantal voortijdig schoolverlaters is gedaald

Wat hebben we bereikt ? 2 Teamontwikkelingsplan onderdeel kwaliteitszorg Onderzoeksresultaten leiden tot nieuwe interventies Driehoek onderwijsinnovatie – hrm – kwaliteitszorg Nieuw profiel voor afdelingsmanager ROC-academie als strategische partner bij implementatie van innovatie Professionalisering structureel onderdeel van de taakuitvoering van docenten