Shimano 8 versnellingsnaaf SG 8 R20 Wiel rijgen Shimano 8 versnellingsnaaf SG 8 R20 Misja van Houten Bas v.d. Linden
Benodigdheden! Velg (rechts) aluminium rigida 19–622 mm (etrto), erd = 603 36x rvs spaken (plain) dikte 14 en lengte 275 mm Standaard messing nippels 12 mm, (verloop) spaak 14, gat 13 Shimano 8 versnellingsnaaf
Gereedschappen Richtbok Spaaksleutel Schroevendraaier Olie
Begin met ventielgat boven!! De eerste (trekkende) spaak gaat met de kop naar buiten van de flens in het eerste gat naast het ventielgat.
Sla dan 1 gat van de flens en 3 gaten in de velg over voor de volgende 8 spaken met de koppen naar buiten.
Draai de naaf zoveel mogelijk rechtsom zodat de eerste spaak naast het ventiel ervan wegloopt en plaats de stabilisatiespaak van binnen naar buiten in het 11e gat vanaf het ventiel.
Wiel omdraaien, spaak in de linkerkrans van buiten naar binnen insteken, wel zo dat de tweede spaak achter de eerste spaak in de naaf zit en ook achter de eerste spaak in de velg.
Sla dan 1 gat van de flens en 3 gaten in de velg over voor de volgende 8 spaken. Wiel omdraaien en invullen van de van de 8 overgebleven spaken in de kranswielkant.
Sla weer 1 gat van de flens en 3 gaten in de velg over voor de volgende 8 spaken.
Wiel wederom omdraaien en de laatste 9 spaken insteken van binnen naar buiten in de linkerkant en monteren in de overgebleven gaten
Alle nippels aandraaien totdat er nog 2 gangen schroefdraad zichtbaar zijn.
Plaats de rem en zet het wiel in de richtbok.
Geef elke nippel 2 omwentelingen, begin bij het ventiel Geef elke nippel 2 omwentelingen, begin bij het ventiel. Doe dit zo vaak totdat het wiel strak staat. Haal dan de hoogte- en zijslag eruit
Centreer (velg t.o.v. de naaf in het midden) het wiel met behulp van een naafcontroleur. Corrigeer dit door de ene kant 1 slag los te draaien en aan de andere kant 1 slag aan te draaien totdat de velg in het midden staat
Breng het wiel op spanning, links en rechts evenveel aan draaien Breng het wiel op spanning, links en rechts evenveel aan draaien. Corrigeer de hoogte- en zijslag.
Kraak het wiel om de valse spanning eraf te krijgen.
Richt het wiel na en controleer of de velg in het midden staat, corrigeer dit eventueel.
Zosimpelisdatnou !!