Project presentatie Willem Serré 29 April 2009 APICS 2 Project presentatie Willem Serré 29 April 2009
Context Werkingsgebied Het Project Satelliet Projecten Vragen
Locatie
De Haven van Antwerpen vandaag Totale oppervlakte: 13,057 ha Kaailengte: 160 km Aantal ligplaatsen: 1037 Spoorwegen: 1,055 km Wegen: 392 km Overdekte opslagruimte: 530 ha 2008 39.247 bewegingen zeeschepen 95.748 reizen binnenschepen 39.903 schuttingen 18.8 miljard € toegevoegde waarde = 10.4% van Vlaams BNP = 6.0% van Belgisch BNP Maritime cargo turnover 170.000 jobs
Context Werkingsgebied Het Project Satelliet Projecten Vragen
Tracking zone aanloop punten Aankomende schepen 2008 Pilot Stations Noord: Steenbank West: Wandelaar LKN VOL HAN KRK 15.961 VLH VSL LKW ZEE 84 3 8 111 OOS TNZ GEN 226 81 OLE WIJ 12 70 240 WIN 143
Haven Entry points 42.330 3.661 1.436 2968 Linkeroever 24.786 42.330 1.806 1.436 6.521 9.856 2.026 2968 3.661 Arrived Barges 2008 NLB CP Rechteroever Getij Haven Linkeroever ALB PIZ
Sluizen R NLB CP ZANDVLIET BERENDRECHT BOUDEWIJN DEURGANCK (2013) VAN CAUWELAERT KALLO ALB R ROYERS KATTENDIJK (2010) PIZ
Sluizen
Sluizen Emma Maersk LOA: 397.71 Width: 56.40m Voetbalveld Lengte Breedte Diepte (°) 105 (°°) 68 500 57 -13,58 360 45 -10,33 270 35 -9,83 50 -12,85 -17,80 180 22 -6,41 Voetbalveld ZANDVLIET BERENDRECHT BOUDEWIJN VAN CAUWELAERT KALLO DEURGANCK (2013) R ROYERS (°) mTAW (chart datum in dokken) (°°) UEFA reglementering
Context Werkingsgebied Het Project Satelliet Projecten Vragen
Missie Het APICS2 project wil binnen een termijn van drie jaar een innoverend haveninformatiesysteem ontwikkelen voor de haven van Antwerpen. De software moet de verkeersleiding assisteren bij het opstellen van de meest optimale vlotte en veilige opvaart- en afvaartplanning met minimale wachttijden voor de scheepvaart. Daarom moet de software altijd een accuraat en actueel beeld geven van de haven en haar aanlooproutes, van de bruggen en de sluizen en van alle vaartuigen die in het werkingsgebied verblijven of bewegen. Alle operationele gebeurtenissen worden bij voorkeur en zo vroeg mogelijk elektronisch gecapteerd. De toepassing moet de meest moderne technieken inzetten om de planningsprocessen van de verschillende infrastructuren en service providers (bruggen, sluizen, loodsen, sleepbedrijven, bootmannen, goederenbehandelaars, afvalophalers, bunkerbedrijven, …) op elkaar af te stemmen. De software zal een meetinstrument bevatten om te detecteren of en waar er op een gegeven ogenblik bottlenecks zijn in de globale keten. APICS zal een replayfunctie bevatten om de operationele toestand van een gekozen tijdstip in het verleden te reconstrueren. APICS verzamelt tevens de ladinginformatie van alle vaartuigen die de haven aanlopen. De aangiftes van gevaarlijke lading worden gegroepeerd in een veiligheidsdossier dat continu beschikbaar is.
Project Prioriteiten 3x3 Offer andere op voor dit Tracht te behouden Offer dit op voor andere Gebruiksgemak X Accuraatheid van de informatie Foutvrij Snelle oplevering Goedkoop te onderhouden Eenvoudig te leren Performantie Altijd beschikbaar Flexibel ontwerp
Missie-Kick off Project Deadline Maart 2013: onderhoudscontract voor OS 400 loopt af Ontwikkeling door F/ICT-Amaris na opgebouwde ervaring met gekozen technologie sinds 2005 Ontwikkeling in samenwerking met een functionele/operationele moderator/integrator HKD Kick-off meeting in November 2007 Beschrijving van de Business requirements en use cases vanaf Februari 2008 Uses cases individueel vertaald in een technisch design Q2-2008 Start technisch ontwerp/programmatie vanaf 1 juli 2008 (Iteratie 1/Release Cook)
Logo
UI Design (Graphical User Interface) Application skin Scherm standaard: 22“ Wide screens Gebruikers keuze: 3 fonts en font sizes Dag Visie en Nacht Visie (bij kunstmatig en gedimd licht) UI- Design door de firma Nascom (Q1 2009) Flex componenten worden geintegreerd en toegepast op de front end skin ontwerp Muis gestuurd, drag- drop functionaliteit, drop-down lijsten, pop-up vensters,….
Bestaande APICS Application Skin
Look and feel Dag Thema APICS 2
Look and feel Nacht thema APICS 2
Communicatie Brief naar Ketenpartners DABL, URS, BRABO, S&SS, SRK juni 2008 Workshop 19 november 2008: alle ketenpartners aanwezig Workshops Dokloodsen, Bootlieden en sleepbedrijf Service vanaf december 2008 Brief naar havengemeenschap Alfaport en ASV op 24 september 2008 Scope en stand van zaken ter inlichting Interne communicatie Presentatie strategisch comité GHA op 22 september 2008 Nieuwsbrief AMARIS (Q1 2009) Briefing Verkeersleiding (01/09) Andere afdelingen GHA/ interne stakeholders Q2 2009 Externe communicatie Ketenpartners en havengemeenschapvertegenwoordigers (Q2 2009) Individuele communicatie/presentaties
Ontwikkelingsstrategie Regelmatige Oplevering 4 releases Elke release gaat in productie D-day na release 3 Agile development (Crystal methodology) User collaboration & requirements management (embrace change, CONTOUR) Iteratieve aanpak 8 iteraties Na elke iteratie: acceptatietesten Voortdurende integratie (auto build, MAVEN) Regressie testen (auto test, JUnit & RIAtest) http://agilemanifesto.org/ Gebruik van open source software Hibernate, Maven, CruiseControl, JUnit, Eclipse, Flex, Java, CVS, ActiveMQ Alle toepassingen gebouwd door F/ICT - Amaris zullen ingebouwde ondersteuning hebben voor meertaligheid en zullen web-enabled zijn.
Release plan 2011 Thomas Cook Registers Ligplaatsen Scheepsregister Locaties Traffic Monitoring CBS 2009 Sir Francis Drake Traffic Monitoring AIS Traffic Planning Service orders for total chain ISPS 2010 Vasco da Gama Traffic Planning Sluizen Loodsen Sleepboten Mooring services 2011 Amerigo Vespucci Dangerous Cargo Hazmat Management Safe Sea Net Cargo Reports Port Statistics 2012
APICS Modules Registers Binnenschepen Ligplaatsen Bedrijven Contactpersonen Locaties Zeeschepen Gebruikers … Traffic monitoring Aankomende schepen Vertrekkende schepen Oponthouden Verhalende schepen Operationele status van haven infrastructuren Traffic planning Dok Sleepboten Sluizen Meren en ontmeren diensten Dokloodsen Rivier sleepboten Lading Lading operaties Dangerous goods management Waste management Archief en replay Archief Replay Simulaties Training Communicatie VTS System (Traffic Display System – TDS) Port Community Central Broker System
Playing field VTS NOS APICS BTS Harbour Dues Central Broker System De scheepvaart GNB - SRK LIS MRCC IBIS IVS90 PORT COMMUNITY Barge operators Barge owners Carriers Customs Forwarders Shipping agents Ship owners Terminal operators Dock pilots Mooring gang BTS
APICS GEBRUIKERS HAVEN AUTORITEITEN HAVENKAPITEINSDIENST LIGPLAATSBEHEER GEVAARLIJKE GOEDEREN MANAGEMENT NAUTISCH COMMANDO ANTWERP COORDINATION CENTER HAVENRECHTEN FACTURATIE TERMINAL SURVEILLANCE VLOTTENDE KRANEN FINANCIELE DIENST ACCOUNTS RECEIVABLE JURIDISCHE CEL DOUANE DOKLOODSEN EN BOOTLIEDEN FEDERALE POLITIE MARITIEM INFORMATIE KRUISPUNT (MIK) PORT STATE CONTROL RIVIER SLEEPBEDRIJVEN SCHELDE RADARKETEN ZEE EN RIVIER LOODSEN S&SS
OVERZICHT VAN BUSINESS EVENTS E-services Central Broker System Both Melding Plaatsaanvraag Gevaarlijke Goederenaangifte Aanvraag voorrang Afval aangifte Praaibriefaangifte Riviersleepbootbestelling Doksleepbootbestelling Dokloodsbestelling, fender men, roerganger en meerdiensten Douane rapport Aanvraag voor verhaal-ligplaats Aanvraag voor vertrek Scheepsagenten rapport Bewegingsbericht Toelatingsbericht ETA aankondiging VHF contact Positie bericht Artikel 25 status rapport Loods aan/van boord bericht Speciale aandachtsrapport Anker op/neer rapport Sluisplan bericht Sluis in rapport Sluis out rapport Meer rapport Verhaal/vertrek gepland bericht Ontmeer rapport Loodfsdienststatusupdate Hazmat notificatie Hazmat aanvraag Hazmat antwoord Loodsbestelling Binjnenschip ATA rapport RTA instructies
Context Werkingsgebied Het Project Satelliet Projecten Vragen
Satelliet Projecten Graphische kolkplanner: TINC AIS Adapter: Thales Defense Deutschland GmbH (formerly Barco Orthogon) Assessment simulation – optimization - planning support: ILOG
Graphische Kolkplanner Ontwikkeling: TINC Scope: proof-of-concept van FlexiLock te integreren in APICS2 Opleveringsrapport: Juli 2008 Status FlexiLock project werd afgevoerd wegens een technologische mismatch en onderzoek naar ontwikkeling van een grafische kolkplanner door Amaris Prototype is demonstreerbaar
AIS Adapter Ontwikkeling: Thales Defense Deutschland Scope: 1. AIS positie updates transmissie naar APICS 2. Reporteren aan APICS van Radar en AIS tracks die te definieren guard lines of guard areas overschrijden Status: User Requirements werden goedgekeurd Draft test cases ontvangen 09-2008 Opgeleverd: Oktober 2008
Simulatie en Planningsinstrument Operationele behoefte aan een meetinstrument voor oponthouden en een strategisch instrument voor rechtvaardiging van infrastructurele ontwikkelingen en aanpassingen of beleidsbeslissingen, voornamelijk in functie van de langdurige buitendienstelling van de Van Cauwelaertsluis (December 2009) Deadline POC 22 mei 2008 Evaluatie POC’s en selectie ILOG 29 mei 2008 Assessment ILOG 16 tot 20 juni 2008 Presentatie Assessment ILOG 28 juli 2008
Simulatie en Planningsinstrument Scope fase 1 Bottleneck detectie in verkeerstromen Kwantificeren van de effecten van buitendienststellingen Simuleren van de effecten van infrastructurele investeringen Status fase 1 fase 1 goedgekeurd (RvB 082981 of 04-08-2008) Kick off meeting POC fase 1 op 8 October 2008 Aanleveren van historische data van september 2008 voor het datamodel Workshop datamodel 13 november 2008 Workshop simulation engine 3 maart 2009 Scheduler Viewer tests met voorlopige resultaten Gemiddelde snelheden moeten nog worden bijgesteld KPI’s Oplevering gepland week 16 (17-04-09)
Simulatietool Prototype
Simulatie ILOG Planning Prototype: Manuele Planning
Simulatie ILOG Planning Prototype: Notificatie inbreuk tegen BR
Simulation LOG Planning Prototype: Planning voorgesteld door tool
Sluisplanning KPI’s Nautische voorrang Inkomend en uitgaand Optimaliseren binnen tijvensters Indien 2 schepen met tijvenster, primeert het schip met het kleinste tijvensters Slot schip -NVT fase 1 Commerciële voorrang -NVT fase 1 Aankomend zeeschip Sluis bij aankomst RTA optimalisatie: max +1h30 tussen loodststation en CP Probeer te behouden dat ETA CP < ATA pilot station + 12hrs. Minimaliseer de aankomende vertragingen Oponthoud := ETA/PT CP – RTA CP Vertrekkend zeeschip Minimaliseer vertrekkende oponthouden Probeer te behouden dat oponthoud < 30 minutes Oponthoud := VTS - SLS
Sluisplanning KPI’s Binnenschip met voorrang NVT fase 1 Binnenschepen Gereserveerde capaciteit afhankelijk van tijdstip en sluis Oponthoud := ATA Lock arrival – ATA Lock in Probeer te behouden dat oponthoud< 1h30 Pleziervaart Geen planningsimpact Normal travel time Geïntegreerd in het PT concept
Context Werkingsgebied Het Project Satelliet Projecten Vragen
Vragen? Willem Serré Alle functionele aspecten +32 3 229 72 02 (Havenhuis) +32 3 205 22 82 (Amaris) willem.serre@haven.antwerpen.be Jan Goossens Alle IT aspecten +32 3 205 21 58 jan.goossens@haven.antwerpen.be