GROEI VAN DE HAVEN VAN ANTWERPEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Jeugdwerk in de Lichtbron Commissie Jeugd 14 april 2009.
Advertisements

Vernieuwingstraject catechese
Menno Karres Lead Auditor
INTERMODALITEIT: WE GAAN ERVOOR!
Budgettering voor KMO’s: Agenda
groei met TTW witlof uien aardappelen granen bloembollen chicory
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
05/07/ De handel: gaat nog jobs creëren in 2010! Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder 25 februari 2010.
Omvang van de ambachtseconomie
Searail 2008 AGHO HAVEN OOSTENDE Algemene voorstelling
Van Stadsarchief Antwerpen naar FelixArchief. 2 Overzicht -De feiten -De uitdaging -De aanpak.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De haven van Antwerpen Een algemene kijk en het belang van de Scheldeverdieping.
Eindejaarsbijeenkomst 2011
Kansen in de Turkse havensector Marten van den Bossche.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Rotterdam en de kracht van het achterland
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
Maarten De Groote - Vlaams Energieagentschap
When rail means service > EEN PRIORITY FREIGHT NETWORK (PFN) EEN ECONOMISCHE NOODZAAK? SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang.
Naar het Jaareinde toe
Voortgang arbeidsmarktbeleid in de Drechtsteden G.A. ten Dolle Projectgroep Wwnv 23 mei 2012.
Emile-Louis Bertrand Directeur général Directeur generaal
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Comenius monitoring dagen oktober, Alden Biesen 12 november, Brugge.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Klimaatneutraal ’s-Hertogenbosch
Schitterende Organisaties®
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Mid Term Review van het EU Witboek 2001 Standpunt van de Spoorwegen Marie-Ghislaine Henuset, NMBS Holding Hoorzitting van de Commissie voor Openbare Werken,
Het belang van de Scheldeverdieping voor de Scheldehavens
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN ANTWERPEN SeaRail – 23 mei 2008
When rail means service > GROEIPROGNOSES VAN DE BELGISCHE HAVENS EN IMPACT OP DE SPOORWEGINFRASTRUCTUUR SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal.
When rail means service > SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang tot het Net.
SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN GENT SeaRail – 23 mei 2008
Congres SEA-RAIL OOSTENDE François Jaeger / 23 Mei 2008 Voorzitter GEIE Corridor C Directielid van CFL.
When rail means service > HAVENS EN SPOOR SAMEN IN DE LIFT? Sea Rail 23 mei 2008 TOON COLPAERT Oostende VOORZITTER INFRABEL.
0 HJ Breen Wisselbeker Seizoen Veld en Zaal minst gepasseerde keeper/keepster Geldrop, dinsdag 19 juni 2012.
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
Met “Droog en Herbruikbaar” inzamelen naar 65% recycling van huishoudelijk afval?! Dirk Schouwe HVC.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Criminaliteitscijfers Een nieuw elan Nieuwe beleidsplannen –Bestuursakkoord 2013 – 2018 –Zonaal Veiligheidsplan 2013 – 2017 Nieuwe doelstellingen.
VAWO Vakbond voor de. Naar een duurzaam wetenschapsbeleid VAWO-beleidsnotitie, november Het personeelsbeleid in het WO: a)verregaande flexibilisering.
wonen in the White Gilbert Deley Managing Director
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Toekomst van het Noordzeehavengebied Emeritiforum K. U
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
“Laat het regionaal spoor buiten spelen” Railforum 27 januari 2010 Bas Govers.
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
1 Kwaliteitsvol en betaalbaar wonen voor iedereen Vlakbij binnenstad en in het groen Duurzaam en toekomstgericht.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Michiel Verbeek November 2014 Waarom gaat de economie niet een beetje beter?
ZijActief Koningslust
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
Ketenautomatisering Ervaringen vanuit Douane
When rail means service > LIEFKENSHOEK- SPOORVERBINDING FINANCIËLE CLOSING VAN DE PUBLIEK PRIVATE SAMENWERKING 5 november 2008 LUC LALLEMAND Gedelegeerd.
LIEFKENSHOEK- SPOORVERBINDING TUNNELBORINGEN ONDER DE ANTWERPSE HAVEN Luc Lallemand – CEO Infrabel 27 april 2010.
Drietrapsraket containerbinnenvaart:
Transcript van de presentatie:

Spoorontwikkeling in de haven van Antwerpen Koen Cuypers SeaRail Conferentie Oostende 23 mei 2008

GROEI VAN DE HAVEN VAN ANTWERPEN SPOORPROJECTEN EN INITIATIEVEN

1. GROEI VAN DE HAVEN VAN ANTWERPEN

Maritieme trafiek 1990-2007 Totaal 183 mio ton

Maritieme trafiek 1990-2007 Containers 95 mio ton

Samenstelling totale maritieme trafiek 2007 183 miljoen ton Almost half of the cargo we are handling is containerized But we also handle a big part of liquid bulk (chem. Products), dry bulk (coal and iron ore), non containerized

Toekomstige trafiek in de haven van Antwerpen: de toekomst is aan de container (miljoen ton)

Deurganckdok 5,3 km kaailengte > 7 miljoen TEU

2. SPOORPROJECTEN EN INITIATIEVEN

Spoorontwikkeling bevindt zich op een kantelmoment Scenarios for Antwerp Cross Border Rail Traffic (in ‘000 TEU) CAGR Base Case: actief beleid 21% Constant spooraandeel (14%) Opportunity Gap 14% Assumes 100% “AIS success” “Going nowhere!” Constant spoor volume –% Source: IPR Traffic Model

Havenbedrijf Antwerpen: dubbele aanpak spoorontwikkeling Operationeel / commercieel / beleidsmatig Infrastructuur Uitvoering en projectbegeleiding Antwerp Intermodal Agency

Uitdagingen spoortransport maritieme containers De spoorwegsector heeft moeite gehad de omschakeling van “traditionele” goederenstromen naar het intermodale containertransport te verteren: Gebrek aan ‘klantgerichtheid’ ‘Cost plus’ benadering gebaseerd op historische prijzen Gebrek aan samenwerking in de spoorwegsector (continentale vs maritieme containers, ‘historische’ vs ’nieuwe’ spoorwegondernemingen) Dure cross-border spoorproducten De vraag naar spoorproducten is gefragmenteerd (shipowners, shippers, forwarders) Geografische spreiding van maritieme terminals in de haven en het ontbreken van een neutrale en kostprijsgunstige haveninterne spoordienst voor de ‘last mile’ bediening van de terminals het bundelen van deeltreinen Korte afstanden “Onvolledige” liberalisering van het spoorvervoer in België

Projecten en initiatieven spoor : AIS Antwerp Intermodal Solutions (AIS) (2006-2007) Methodiek Promoten van intermodal spoorproducten, in samenwerking met DP World, PSA en Infrabel Inspanningen om aan de vraagzijde volumes te bundelen en aan de aanbodszijde spooraanbod te stimuleren Resultaten en doelstelling Marktactivatie en netwerkvorming Concrete shuttle projecten : van A naar B Versterking van het spooraandeel in de modal split Nieuwe ronde gepland 2de helft 2008

Projecten en initiatieven spoor: AIS Antwerp Intermodal Solutions Nieuwe diensten in 2007, o.a. naar Perpignan (HUPAC) Hendaye (noordelijk uiteinde van Pyreneeën in Frankrijk aan Spaanse grens) (HUPAC) Frankfurt (MSC) Versterking van verschillende andere diensten in 2007, o.a. Duisburg (IFB en Duisport Agency) Straatsburg (IFB en Naviland Cargo) Lyon (Naviland Cargo) Italië en Zwitserland (HUPAC) Voor 2008 wordt er een verdere ontwikkeling van het spoorverkeer verwacht Nieuwe diensten, o.a: Keulen - Ottmarsheim Venlo - Duisburg

Projecten en initiatieven spoor: IPR Intra Port Rail (IPR) Het “Intra-Port Rail Solutions”-project wil een essentiële dienstverlening (‘spoorsleepdienst’) aan spoorshuttles en deeltreinen tot stand brengen “Last mile” bediening van kaaien, terminals en aansluitingen, naar analogie met andere grote Europese havens Essentiële voorwaarde voor het opdrijven van de buitenlandse spoortrafieken van en naar Antwerpen Resultaat Antwerp Port Rail Creëren van ‘open access’ tegen marktconforme en kostendekkende voorwaarden Verbeteren service en efficiëntie aan havenbedrijf en spoorklanten

Projecten en initiatieven spoor: AP-Rail B-Cargo : produceert AP Rail Rangeerlocomotieven Personeel Interne en externe marketing Booking – invoicing Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen Steunt initiatief op niet-exclusieve manier Binnenlandse en buitenlandse publiciteit en branding

Projecten en initiatieven spoor: invloed spoorinspanningen containers op modal split Duidelijke stijging aandeel spoorvervoer in 2007. Er wordt verwacht dat door de aangehouden inspanningen het aandeel spoor in het internationale verkeer nog verder zal stijgen (10% in 2008 tot ongeveer 15% tegen 2020) Modal shift mogelijkheden versterkt door inlandse ligging van haven (reductie achterlandvervoer en resulterende (externe) kosten) In toekomst ook projecten die de nadruk leggen op consolideren van lading

Internationale spoorontwikkeling geschatte AIS-invloed 1000 TEU + 130% Modal share Crossborder 8,2% 6,9% 8,4% 10,0%

Marktaandeel spoor internationaal containerverkeer Modal split of Antwerp Hinterland Traffic 1998-2007 3,1 million TEU 48% Cross-Border

Infrastructuur Spoorbocht Gent: in gebruik Spoorinstallaties Deurganckdok: in gebruik / wordt verder uitgebouwd Liefkenshoek spoortunnel: aanvang werken 2de helft 2008 / 1ste helft 2009, ingebruikname 2012 – 2013 Capaciteitsverhogende maatregelen L27a (vertakking Schijn en Krijgsbaan): in planningsfase, klaar tegen 2012 (verhoging capaciteit met 30%) 2de spoorontsluiting: bouw voorzien vanaf 2015 IJzeren Rijn: beslissing over Nederlands – Duits tracé deze zomer Spoorbasis (tanken, onderhoud) voor locomotieven: behoeftestudie ism Infrabel,

BEDANKT VOOR UW AANDACHT Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen Strategie & Ontwikkeling Entrepotkaai 1 2000 Antwerpen 03.205.20.11 info@haven.antwerpen.be