Spoorontwikkeling in de haven van Antwerpen Koen Cuypers SeaRail Conferentie Oostende 23 mei 2008
GROEI VAN DE HAVEN VAN ANTWERPEN SPOORPROJECTEN EN INITIATIEVEN
1. GROEI VAN DE HAVEN VAN ANTWERPEN
Maritieme trafiek 1990-2007 Totaal 183 mio ton
Maritieme trafiek 1990-2007 Containers 95 mio ton
Samenstelling totale maritieme trafiek 2007 183 miljoen ton Almost half of the cargo we are handling is containerized But we also handle a big part of liquid bulk (chem. Products), dry bulk (coal and iron ore), non containerized
Toekomstige trafiek in de haven van Antwerpen: de toekomst is aan de container (miljoen ton)
Deurganckdok 5,3 km kaailengte > 7 miljoen TEU
2. SPOORPROJECTEN EN INITIATIEVEN
Spoorontwikkeling bevindt zich op een kantelmoment Scenarios for Antwerp Cross Border Rail Traffic (in ‘000 TEU) CAGR Base Case: actief beleid 21% Constant spooraandeel (14%) Opportunity Gap 14% Assumes 100% “AIS success” “Going nowhere!” Constant spoor volume –% Source: IPR Traffic Model
Havenbedrijf Antwerpen: dubbele aanpak spoorontwikkeling Operationeel / commercieel / beleidsmatig Infrastructuur Uitvoering en projectbegeleiding Antwerp Intermodal Agency
Uitdagingen spoortransport maritieme containers De spoorwegsector heeft moeite gehad de omschakeling van “traditionele” goederenstromen naar het intermodale containertransport te verteren: Gebrek aan ‘klantgerichtheid’ ‘Cost plus’ benadering gebaseerd op historische prijzen Gebrek aan samenwerking in de spoorwegsector (continentale vs maritieme containers, ‘historische’ vs ’nieuwe’ spoorwegondernemingen) Dure cross-border spoorproducten De vraag naar spoorproducten is gefragmenteerd (shipowners, shippers, forwarders) Geografische spreiding van maritieme terminals in de haven en het ontbreken van een neutrale en kostprijsgunstige haveninterne spoordienst voor de ‘last mile’ bediening van de terminals het bundelen van deeltreinen Korte afstanden “Onvolledige” liberalisering van het spoorvervoer in België
Projecten en initiatieven spoor : AIS Antwerp Intermodal Solutions (AIS) (2006-2007) Methodiek Promoten van intermodal spoorproducten, in samenwerking met DP World, PSA en Infrabel Inspanningen om aan de vraagzijde volumes te bundelen en aan de aanbodszijde spooraanbod te stimuleren Resultaten en doelstelling Marktactivatie en netwerkvorming Concrete shuttle projecten : van A naar B Versterking van het spooraandeel in de modal split Nieuwe ronde gepland 2de helft 2008
Projecten en initiatieven spoor: AIS Antwerp Intermodal Solutions Nieuwe diensten in 2007, o.a. naar Perpignan (HUPAC) Hendaye (noordelijk uiteinde van Pyreneeën in Frankrijk aan Spaanse grens) (HUPAC) Frankfurt (MSC) Versterking van verschillende andere diensten in 2007, o.a. Duisburg (IFB en Duisport Agency) Straatsburg (IFB en Naviland Cargo) Lyon (Naviland Cargo) Italië en Zwitserland (HUPAC) Voor 2008 wordt er een verdere ontwikkeling van het spoorverkeer verwacht Nieuwe diensten, o.a: Keulen - Ottmarsheim Venlo - Duisburg
Projecten en initiatieven spoor: IPR Intra Port Rail (IPR) Het “Intra-Port Rail Solutions”-project wil een essentiële dienstverlening (‘spoorsleepdienst’) aan spoorshuttles en deeltreinen tot stand brengen “Last mile” bediening van kaaien, terminals en aansluitingen, naar analogie met andere grote Europese havens Essentiële voorwaarde voor het opdrijven van de buitenlandse spoortrafieken van en naar Antwerpen Resultaat Antwerp Port Rail Creëren van ‘open access’ tegen marktconforme en kostendekkende voorwaarden Verbeteren service en efficiëntie aan havenbedrijf en spoorklanten
Projecten en initiatieven spoor: AP-Rail B-Cargo : produceert AP Rail Rangeerlocomotieven Personeel Interne en externe marketing Booking – invoicing Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen Steunt initiatief op niet-exclusieve manier Binnenlandse en buitenlandse publiciteit en branding
Projecten en initiatieven spoor: invloed spoorinspanningen containers op modal split Duidelijke stijging aandeel spoorvervoer in 2007. Er wordt verwacht dat door de aangehouden inspanningen het aandeel spoor in het internationale verkeer nog verder zal stijgen (10% in 2008 tot ongeveer 15% tegen 2020) Modal shift mogelijkheden versterkt door inlandse ligging van haven (reductie achterlandvervoer en resulterende (externe) kosten) In toekomst ook projecten die de nadruk leggen op consolideren van lading
Internationale spoorontwikkeling geschatte AIS-invloed 1000 TEU + 130% Modal share Crossborder 8,2% 6,9% 8,4% 10,0%
Marktaandeel spoor internationaal containerverkeer Modal split of Antwerp Hinterland Traffic 1998-2007 3,1 million TEU 48% Cross-Border
Infrastructuur Spoorbocht Gent: in gebruik Spoorinstallaties Deurganckdok: in gebruik / wordt verder uitgebouwd Liefkenshoek spoortunnel: aanvang werken 2de helft 2008 / 1ste helft 2009, ingebruikname 2012 – 2013 Capaciteitsverhogende maatregelen L27a (vertakking Schijn en Krijgsbaan): in planningsfase, klaar tegen 2012 (verhoging capaciteit met 30%) 2de spoorontsluiting: bouw voorzien vanaf 2015 IJzeren Rijn: beslissing over Nederlands – Duits tracé deze zomer Spoorbasis (tanken, onderhoud) voor locomotieven: behoeftestudie ism Infrabel,
BEDANKT VOOR UW AANDACHT Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen Strategie & Ontwikkeling Entrepotkaai 1 2000 Antwerpen 03.205.20.11 info@haven.antwerpen.be