Uitkomsten Onderzoek Goed Geregeld Uitgezet onder 47 adviseurs van vrijwilligerscentrales en -steunpunten en onder 58 lokale vrijwilligersorganisaties.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat denkt men over euthanasie in Benelux?
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
KWALITEITSZORG november 2012
In Veilige Handen: Preventie van seksueel misbruik in vrijwilligerswerk met minderjarigen Tijdens deze presentatie proberen we een beeld te schetsen van.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
60+ Gezond en Wel in Drijber, Spier en Wijster 9 NOVEMBER 2012.
KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
MMNM 2011 Marketingcommunicatie.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Burgerschap in de openbare ruimte: resultaten TNS/NIPO onderzoek november 2011.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Wat zou jongeren aan kunnen spreken? Hoe spreek ik jongeren aan? Etc.? Wat heb ik jongeren te bieden? Hoe kan ik vormgeven aan de MAS? Hoe de MAS inrichten.
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
INITIATIE DEFINITIESELECTIECONCIPIËREN INBEDDING IN ORGANISATIE ONDERHOUD Opdrachtgever/ Projectleider Eigenaar Architect en zijn team Stakeholders INITIATIEDEFINITIESELECTIECONCIPIËRENINBEDDINGONDERHOUD.
Inkomen les t/m Begrippen Duurzame ontwikkeling In behoeften van mensen voorzien op een manier, die ook goed is voor toekomstige generaties.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Burgerparticipatie landschap
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Vragenlijst ketencoördinatoren
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Liaison dangereuse? Secretarissen en ontvangers over hun onderlinge verhouding en de werking van het managementteam Prof. Dr. Herwig Reynaert Dr. Kristof.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Start kennispraktijknetwerk Vraag- en aanbodanalyse

Enquête.
FHI branches Trendonderzoek & Recessie-enquête.
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Sportonderzoek in Almere
Resultaten enquête Autoluwe Zondag 22/9/2002. Algemeen Alle wedstrijddeelnemers –Aantal: 325 –Gemiddelde leeftijd: 40,9 Wedstrijddeelnemers van Aartselaar.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Transcript van de presentatie:

Uitkomsten Onderzoek Goed Geregeld Uitgezet onder 47 adviseurs van vrijwilligerscentrales en -steunpunten en onder 58 lokale vrijwilligersorganisaties Respons: 31 Adviseurs (66%) 36 Organisaties (62%)

Uitkomsten enquête adviseurs 48% van de adviseurs heeft zich in de periode aangesloten bij het netwerk (52% tussen 2005 en 2009) 36% heeft minimaal 3 beoordelingstrajecten uitgevoerd 35% van aangesloten adviseurs heeft nog nooit een beoordelingstraject uitgevoerd De adviseurs die nog 0 beoordelingen hebben uitgevoerd geven daarvoor als belangrijkste redenen aan: Organisaties waarmee ik contact heb, tonen geen belangstelling voor Goed Geregeld (64%) Gemiddelde tijd die aan een beoordeling wordt besteed: 14 uur 76% gebruikt wel eens onderdelen vd zelfevaluatie in het eigen advieswerk 84% vindt het in enige mate belangrijk dat Goed Geregeld blijft bestaan (>5) 68% vindt het heel belangrijk (>7)

Wat was de belangrijkste reden om aan te sluiten bij het Goed Geregeld netwerk? Een manier om de adviesfunctie van het steunpunt vorm te geven 77% Profileer-mogelijkheid als expert in kwaliteit van vrijwillige inzet 68% Het versterkt bestaande relaties met vrijwilligersorganisaties 52% Aansluiting bij landelijk netwerk om kennis te delen over het werken aan kwaliteitsverbetering van vrijwillige inzet 26% Goed Geregeld levert PR op voor onze organisatie 26% We hebben opdracht van de gemeente gekregen om te gaan werken met Goed Geregeld 6%

Wat levert Goed Geregeld de adviseurs in praktijk op? Een manier om de adviesfunctie van het steunpunt vorm te geven 74% Profileer-mogelijkheid als expert in kwaliteit van vrijwillige inzet 68% Het versterkt bestaande relaties met vrijwilligersorganisaties 48% Het levert ons nieuwe relaties met vrijwilligersorganisaties op 19% PR voor onze organisatie 23% Aansluiting bij landelijk netwerk om kennis te delen over het werken aan kwaliteitsverbetering van vrijwillige inzet 19%

Wat levert Goed Geregeld de vrijwilligers- organisaties op volgens GG-adviseurs? Inzicht over de stand van zaken rond vrijwillige inzet in de eigen organisatie 94% Een hulpmiddel om aan interne kwaliteitsverbetering te werken 97% Een hulpmiddel om de kwaliteit van het vrijwilligersmanagement/ beleid bespreekbaar te maken 77% Een manier om gemeente, financiers, anderen, te laten zien dat ze goed voor de vrijwilligers zorgen 65% Interne trots, het is een pluim op het werk 68% Een manier om (potenti ë le) vrijwilligers te laten zien dat ze een aantrekkelijke organisatie zijn 65%

Wenselijke toekomstscenario’s Goed Geregeld volgens adviseurs Goed Geregeld blijft in ongewijzigde vorm bestaan, NOV moet worden overtuigd van het bestaansrecht van Goed Geregeld 56% wenselijk/44% neutraal De kwaliteitsonderscheiding wordt ook toegankelijk gemaakt voor kleine organisaties. Dit vergroot het het draagvlak voor GG en daarmee de kans op continuering vanuit NOV 92% wenselijk/7% neutraal GG blijft bestaan in huidige opzet en gemeenten waar GG-adviseurs actief zijn betalen mee aan de kosten 39% wenselijk/29% onwenselijk De projectorganisatie, netwerkbijeenkomsten en introductie nieuwe adviseurs worden overgedragen aan het adviseursnetwerk. NOV blijft de eindbeoordeling doen 28% wenselijk/47% onwenselijk

Wenselijke toekomstscenario’s Goed Geregeld volgens adviseurs Goed Geregeld wordt opgeheven en de zelfevaluatie blijft via internet beschikbaar 24% wenselijk/62% onwenselijk GG blijft bestaan in huidige opzet en organisaties die de onderscheiding willen behalen, betalen een bijdrage aan NOV 22% wenselijk/59% onwenselijk Goed Geregeld incl. projectorganisatie en onderscheiding wordt volledig overgedragen aan het adviseursnetwerk 15% wenselijk/59% onwenselijk De kwaliteitsonderscheiding vervalt en het adviseursnetwerk wordt een actief kennisnetwerk voor kwaliteit van vrijwillige inzet 11% wenselijk/57% onwenselijk

Versterken netwerk adviseurs Het stellen van eisen aan het adviseursnetwerk verhoogt de waarde van het netwerk: 62% eens/3% oneens/35% neutraal Adviseurs in het netwerk moeten minimaal 1 beoordeling per jaar doen. Zo bestaat het netwerk uit adviseurs die daadwerkelijk actief bezig zijn met Goed Geregeld: 55% eens/11% oneens/34% neutraal Adviseurs moeten minimaal 1x per jaar deelnemen aan een netwerkbijeenkomst: 57% eens/11% oneens/32% neutraal Adviseurs moeten een training adviesvaardigheden hebben afgerond voordat ze deel van het netwerk mogen uitmaken: 56% eens/23% oneens/21% neutraal

Versterken netwerk adviseurs Ook adviseurs moeten na 3 jaar opnieuw worden beoordeeld om deel uit te blijven maken van het netwerk: 44% eens/28% oneens/28% neutraal Het is niet nodig om specifieke eisen te stellen aan mensen die deel uit willen maken van het adviseursnetwerk: 0% eens/78% oneens/22% neutraal Als er eisen gesteld worden aan het adviseursnetwerk dan trek ik me terug als adviseur van het netwerk: 0% eens/68% oneens/32% neutraal

Wat levert Goed Geregeld de vrijwilligers- organisaties op? Een manier om gemeente, financiers, anderen, te laten zien dat we goed voor onze vrijwilligers zorgen 83% Een hulpmiddel om aan interne kwaliteitsverbetering te werken 78% Inzicht over de stand van zaken rond vrijwillige inzet in de eigen organisatie 69% Een manier om (potenti ë le) vrijwilligers te laten zien dat ze een aantrekkelijke organisatie zijn 67% Interne trots, het is een pluim op het werk 67% Een hulpmiddel om de kwaliteit van het vrijwilligersmanagement/beleid bespreekbaar te maken 39%

Waarde kwaliteitsonderscheiding volgens organisaties Als Goed Geregeld had bestaan uit een zelfevaluatie- en beoordelingstraject zonder een kwaliteitsonderscheiding, was u dan aan GG begonnen? 50% Ja, waarschijnlijk wel 25% misschien 25% nee waarschijnlijk niet Zou u bereid zijn om een eigen bijdrage te betalen om de kosten van de landelijke projectorganisatie van Goed Geregeld te dekken? 13% Ja 35% Misschien 52% Nee 100% vindt het in enige mate belangrijk dat Goed Geregeld blijft bestaan (>5) 100% vindt het heel belangrijk (>7) 100% denkt op te gaan voor een herbeoordeling na 3 jaar

Wenselijke toekomstscenario’s Goed Geregeld volgens vrijwilligersorganisaties Goed Geregeld blijft in ongewijzigde vorm bestaan, NOV moet worden overtuigd van het bestaansrecht van Goed Geregeld 91% wenselijk/6% onwenselijk De kwaliteitsonderscheiding wordt ook toegankelijk gemaakt voor kleine organisaties. Dit vergroot het draagvlak voor GG en daarmee de kans op continuering vanuit NOV 83% wenselijk/9% onwenselijk GG blijft bestaan in huidige opzet en gemeenten waar GG-adviseurs actief zijn betalen mee aan de kosten 66% wenselijk/20% onwenselijk Goed Geregeld wordt opgeheven en de zelfevaluatie blijft via internet beschikbaar 21% wenselijk/62% onwenselijk GG blijft bestaan in huidige opzet en organisaties die de onderscheiding willen behalen, betalen een bijdrage aan NOV 13% wenselijk/52% onwenselijk

Conclusies Beoogde doelstellingen van Goed Geregeld komen overeen met wat het vrijwilligersorganisaties en centrales/steunpunten oplevert Verwachte voordelen bij aansluiten netwerk komen overeen met ervaringen van adviseurs in de praktijk Kwaliteitsonderscheiding is belangrijke maar niet noodzakelijke voorwaarde om met Goed Geregeld (de zelfevaluatie) te werken voor veel vrijwilligersorganisaties Gemiddeld aantal uitgevoerde beoordelingen per adviseur is beperkt (wel groeiend) Belangrijkste argument voor niet-beoordelen door adviseurs is gebrek aan belangstelling bij vrijwilligers-organisaties uit huidige klantenbestand

Conclusies (2) Adviseurs en organisaties vinden dat Goed Geregeld moet blijven bestaan, bij voorkeur ongewijzigd Veel draagvlak voor Goed Geregeld-versie voor kleine organisaties zonder beroepskracht, zowel bij adviseurs als vrijwilligersorganisaties Veel draagvlak voor verscherpen kwaliteitseisen van aangesloten adviseurs (bij adviseurs zelf) Draagvlak bij groot deel vrijwilligers-organisaties en deel van de adviseurs voor Gemeente als co-financier van Goed Geregeld (bijna) de helft van de organisaties wil misschien of zeker een (beperkte) bijdrage leveren aan kosten Goed Geregeld

Contactgegevens projectorganisatie Goed Geregeld Elize Smal, (projectleider, met verlof tot september 2011) Daan de Bruijn, (vervangend projectleider tot september 2011) Eline Vossen-van de Ruit, Kijk op bij Goed Geregeldwww.nov.nl