7.1: duurzame ontwikkeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
7.4:energie voor een duurzame toekomst
Advertisements

EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Milieuproblemen in Nederland
Paragraaf 1.3 Jagers worden boeren.
Industriële revolutie
Kenmerken van de industriële samenleving
Aardrijkskunde Thema 2 Werk en energie
WWf Door Wouter En Omar.
de tijd van burgers en stoommachines
De tijd van Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
Basisboek BB 88: wereldecosystemen
Een project in het kader van de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit
Door Frederik Debrouwere Liesbet Crauwels
de tijd van burgers en stoommachines
H 2 Bronnen van energie.
4.2 Wat kost het milieu? Het maken van goederen en het gebruiken van goederen heeft soms negatieve gevolgen voor het milieu. Milieuschade ontstaat door.
De tijd van Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
Visie op Duurzaamheid  .
3 Industrialisatie en Ismen
Hoofdstuk 4 Energie in je eigen omgeving.
Paragraaf 1.4 Leven van de landbouw.
Industriële Revolutie
Wat moet je weten aan het eind van de les?
2VMBO B/K Mens & maatschappij
Mundo – Thema 9 - Blok 3 2VMBO B/K
M. GIMBRERE Tijd van burgers en stoommachines,
Wat moet je weten aan het eind van de les?
de tijd van burgers en stoommachines
Tijd van de burgers en stoommachines ( )
Tijd van burgers en stoommachines,
2 vmbo-T/havo 5 draagkracht, §2 en 3
Afval en milieu Basisstof 4,5.
Drs ing. Marcel Seijner Cradle to Cradle Afval=voedsel.
‘De Industriële revolutie is goed geweest voor de mensheid’
H9.1 De Industriële revolutie
Leskaart fotosynthese en verbranding Leskaart broeikaseffect
CIRCULAIRE ECONOMIE WAAROM EN HOE?. MENSELIJKE IMPACT OP DRAAGVERMOGEN AARDE I = B x P x T I = IMPACT B = BEVOLKING P = PRODUCTIE/CONSUMPTIE, WELVAART.
DUURZAAM ONDERNEMEN in het bedrijfsleven Een gezond, winstgevend en succesvol bedrijf door duurzaam ondernemen (SPRINT) MARKETING EN COMMUNICATIE.
De mens en zijn milieu ZW4 Hoofdstuk 4. §1 De mens en het milieu Milieu: de omgeving waarin een organisme leeft Mens en milieu: de mens en zijn omgeving.
De industriële revolutie
Burgers en stoommachines §5.1 Industrie en samenleving
Blok 2 Milieuvervuiling,
Industrie en samenleving
Voedsel verbouwen Thema 2 – blok 2.
Thema 9 Milieu.
Thema Biosfeer Paragraaf 1 Invloed van de mens.
Cursus 2.3 Het Leven van de Eerste Boeren Klas 1 BK Lesweek 4
Bronnen van energie Hfd 1: Energie in Nederland
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 KGT Lesweek 6
Herhaling en vragen par. 1.3
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 BB Lesweek 6
Duurzaamheidsweek klas 11
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
De toekomst van het milieu
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Blok 2 Milieuvervuiling,
december De doodende mist 63 doden door fijnstof Luik (België)
§1.2 Jagers worden boeren In deze paragraaf leer je over:
Hoofdstuk 2 Natuur en milieu
Aantekening: hout Turf Steenkool
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 3 Planet.
TIJD VAN JAGERS EN BOEREN. FILM: BC BC is een film over het leven van een jager verzamelaar, hij is zeer onrealistisch maar dat neemt niet.
1 In deze paragraaf leer je over: Uitvinding van de landbouw Landbouwsamenlevingen Ingrijpende verandering §1.2 Jagers worden boeren © Noordhoff Uitgevers.
Transcript van de presentatie:

7.1: duurzame ontwikkeling

Duurzame ontwikkeling Voorzien in eigen behoeftes Zonder dat we het milieu belasten en grondstoffen uitputten De planeet moet leefbaar blijven voor toekomstige generaties Een duurzame ontwikkeling bevredigt de vraag van deze tijd, zonder de mogelijkheid van toekomstige generaties uit te putten

Duurzame ontwikkeling Technologische en maatschappelijke vernieuwingen en veranderingen kunnen leiden tot een duurzamere samenleving Nodig: Een Transitie = een structurele verandering van de maatschappij Bij het realiseren van een duurzame samenleving spelen de overheid, het bedrijfsleven, universiteiten en onderzoeksinstituten een belangrijke rol

Neolithische revolutie Steentijd: mensen komen aan voedsel door te jagen en te verzamelen 10.000 jaar geleden beginnen mensen in Mesopotamië (= Irak,Syrië en Turkije) op een vaste plek granen te verbouwen Ook vee wordt gehouden, hierdoor heeft men de beschikking over vlees,wol en mest Men ontdekt dat door het kweken van planten en het fokken van dieren de voedselopbrengst verhoogt kan worden E mens is niet meer afhankelijk van de natuur, maar zet deze naar zijn hand

Neolithische revolutie

De industriële revolutie Rond 1800 in Engeland door de uitvinding van de stoommachine Hierdoor is het o.a. mogelijk om water uit diepe mijngangen te pompen en zo de diepgelegen steenkool te winnen. Hierdoor is een tekort aan hout als brandstof afgewend Het is een grote stimulans voor de ijzerindustrie. Er is veel ijzer nodig voor machines, bruggen en spoorlijnen Er ontstaat een bloeiende textielindustrie door automatische weefgetouwen Veel mensen verhuizen van het platteland naar de steden. Er ontstaat hierdoor in de steden een nieuwe maatschappelijke klasse: de arbeiders

Industriële revolutie

Recycling Recycling = hergebruiken van grondstoffen Hierdoor minder uitputting van natuurlijke hulpbronnen Hierdoor minder druk op de biosfeer door vervuilend afval Er ontstaat door recycling een meer gesloten kringloop

Recycling Milieubalans: bepalen hoeveel energie en grondstoffen er per stap in de kringloop nodig zijn Er ontstaat een balans waarbij aan de ene kant milieubaten en aan de andere kant milieukosten Zo wordt de druk op de biosfeer zo klein mogelijk gemaakt

Recycling