Opgroeien in verbondenheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Snoezelen met kleuters
Collegagroep : Roze korrels voor zorg! Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Ruimte voor eigen kracht Sportproject Kwintes Fit & Happy Bewegen met een visie 3 oktober 2013.
Respectvolle bejegening
Welkom bij Leefstijl.
Haptonomie.
Wat is milieuvriendelijk/solidair gedrag?
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Deel 4 Leven als christen.
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
van homoseksuele ouders
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
De school en het onderwijs
De meerwaarde van een herstelgerichte schoolcultuur
COV Antwerpen 6 oktober Broechem
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Leren Ondernemen vzw Saskia De Bruyn
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
NME en jongeren: niet méér, maar beter!
...heet u graag welkom! Graag uw aandacht voor het First ID Project.
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.
De wereld verbinden Door taalbarrières te doorbreken Door Anke Kuipers.
Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding.
Mij een zorg!?.
Deel anders, mijn organisatie
Infoavond De Mozaïek Kessel-lo, 4 december 2013
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Trigger tot conflicten op het werk: percepties?
Kinderrechten als brug
Paul Andreoli & Benno Wiegers
Aanpak problematisch gedrag
Onrecht !!! Vrouw geschopt en aan de haren getrokken voor gsm
Doel en taak van de hulpverlening
Over hondenpoep en hangjongeren
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
IPC Nederland.
Fitheid en gezondheid.
De geschapen mens.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Opvoeden.
Herstel in de GGz Jaap van der Stel
Een onderzoek naar criminele jeugdgroepen op Curaçua.
Pestbeleiden in het lager onderwijs Evelyne Taillieu.
De kracht van positief opvoeden
Zuurstof/Groen Leefomgeving en gezondheid. Leefomgeving en groen.
Betekenis van zorgboerderijen Jan Hassink en Reina Ferwerda Wageningen-UR.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Over NME en EDO PWC NME Minaraad 17 oktober
‘Door een geheimenis omsloten’ 1e avond, 24 januari 2013 Bijzondere verschijnselen: puur natuur, geschenk van God.
Hoe pedagogisch handelen?
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Ervaringsgericht werken
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Eind september 2015 stelden de Verenigde Naties de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen voor.
Pluriforme samenleving
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
1. Uitgangspunten van de behandeling
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Werken met plezier en goed presteren
Transcript van de presentatie:

Opgroeien in verbondenheid Een brug met de wereld

Verbondenheid komt uit criminologie: omgaan met de-linq-uente jongeren De-linq-entie is gebaseerd op het gebrek aan een band tussen dader en slachtoffer ( jongeren die de link kwijt zijn met mapij, samenleving) Verbondenheid impliceert een andere aanpak van moreel onaanvaardbaar gedrag (vb pesten, vandalisme) Religare = verbroken band opnieuw herstellen Creëren van een klimaat van welbevinden Onbekend is onbemind

Onderzoek van Anouk Depuydt wijst uit dat respectloos en crimineel gedrag onder jongeren vaker voorkomt naarmate er meer schakels ontbreken die zorgen voor verbinding op vijf verschillende dimensies: 1. Verbinding met jezelf 2. Verbinding met de ander 3. Verbinding met de materiële omgeving 4. Verbinding met de sociale omgeving (groep, samenleving) 5. Verbinding met de ecologische omgeving (natuur)

Wat is verbondenheid? het gaat hier om de andere toelaten, ervaren dat men iets met de ander te maken heeft, er openheid voor tonen het leidt tot een houding van respect vormt het fundament voor een respectvolle , solidaire houding Zich opgenomen voelen, een deel uitmaken van, schakel in een groter geheel, die van betekenis is.

De metafoor van de appelboom (klas/school) Vrucht = respectvol gedrag van kinderen Aantasting door kwaad  kwaad bestrijden dmv spuitbus-aanpak = gericht op de vrucht (vb. specifieke preventiecampagnes)  kwaad bestrijden dmv bodemsanering = gericht op wortels (werken rond 5 dimensies van verbondenheid) = radicale aanpak

Hoe werken aan verbondenheid? Dagelijkse klaspraktijk Vanuit mijn eigen ervaringen mbt verbondenheid en de link met de kleuters grondhouding in je klashouden-voorleven gewone en alledaagse activiteiten inspelen op wat kleuters doen / niet doen, ervaren Keuze van de klaspop Bill Themakeuze, afgestemd op wat ‘leeft’en ‘gebeurt’ Actualiteit Kleuters laten voelen, meemaken, waar ze leven Aansluitend bij acties De focus ligt hier vooral op sfeer van natuur en cultuur

Verbonden? Ook in de klas! Saved by the bell Verbondenheid met kinderen overal ter wereld PPT van mijn betrokkenheid bij project in Ecuador Komst van Bill, klaspop Wereldbol Post uit Ecuador Verbonden via Skype www.eslabonsocial.be www.casitabelga.be

Bill in de klas

Bezoek uit Ecuador Werken rond de baby Sfeer van verbondenheid met zichzelf

Hoe leeft het verder? Kleuters brengen krantenartikels mee Tsunami in Japan Huwelijk Kate en William Vanuit het project wordt de brug naar de wereld groter en dichter naar de kleuters toe

Wil je meer weten? www.casitabelga.be www.eslabonsocial.be ann.de.busser@gmail.com