Opgroeien in verbondenheid Een brug met de wereld
Verbondenheid komt uit criminologie: omgaan met de-linq-uente jongeren De-linq-entie is gebaseerd op het gebrek aan een band tussen dader en slachtoffer ( jongeren die de link kwijt zijn met mapij, samenleving) Verbondenheid impliceert een andere aanpak van moreel onaanvaardbaar gedrag (vb pesten, vandalisme) Religare = verbroken band opnieuw herstellen Creëren van een klimaat van welbevinden Onbekend is onbemind
Onderzoek van Anouk Depuydt wijst uit dat respectloos en crimineel gedrag onder jongeren vaker voorkomt naarmate er meer schakels ontbreken die zorgen voor verbinding op vijf verschillende dimensies: 1. Verbinding met jezelf 2. Verbinding met de ander 3. Verbinding met de materiële omgeving 4. Verbinding met de sociale omgeving (groep, samenleving) 5. Verbinding met de ecologische omgeving (natuur)
Wat is verbondenheid? het gaat hier om de andere toelaten, ervaren dat men iets met de ander te maken heeft, er openheid voor tonen het leidt tot een houding van respect vormt het fundament voor een respectvolle , solidaire houding Zich opgenomen voelen, een deel uitmaken van, schakel in een groter geheel, die van betekenis is.
De metafoor van de appelboom (klas/school) Vrucht = respectvol gedrag van kinderen Aantasting door kwaad kwaad bestrijden dmv spuitbus-aanpak = gericht op de vrucht (vb. specifieke preventiecampagnes) kwaad bestrijden dmv bodemsanering = gericht op wortels (werken rond 5 dimensies van verbondenheid) = radicale aanpak
Hoe werken aan verbondenheid? Dagelijkse klaspraktijk Vanuit mijn eigen ervaringen mbt verbondenheid en de link met de kleuters grondhouding in je klashouden-voorleven gewone en alledaagse activiteiten inspelen op wat kleuters doen / niet doen, ervaren Keuze van de klaspop Bill Themakeuze, afgestemd op wat ‘leeft’en ‘gebeurt’ Actualiteit Kleuters laten voelen, meemaken, waar ze leven Aansluitend bij acties De focus ligt hier vooral op sfeer van natuur en cultuur
Verbonden? Ook in de klas! Saved by the bell Verbondenheid met kinderen overal ter wereld PPT van mijn betrokkenheid bij project in Ecuador Komst van Bill, klaspop Wereldbol Post uit Ecuador Verbonden via Skype www.eslabonsocial.be www.casitabelga.be
Bill in de klas
Bezoek uit Ecuador Werken rond de baby Sfeer van verbondenheid met zichzelf
Hoe leeft het verder? Kleuters brengen krantenartikels mee Tsunami in Japan Huwelijk Kate en William Vanuit het project wordt de brug naar de wereld groter en dichter naar de kleuters toe
Wil je meer weten? www.casitabelga.be www.eslabonsocial.be ann.de.busser@gmail.com