17-02-2005Fontys toetsconferentie1 Aantrekkelijke toetsen als herbruikbaar studiemateriaal Fontys toetsconferentie, 17 februari 2005 Pierre Gorissen, Fontys.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Advertisements

Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Onder welke voorwaarden kan online toetsen effectief zijn?
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Taal en rekenen in het mbo
Het nieuwe leren en social software
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Jacob Molenaar en Alex van Essen (Toetsplaza)
Stichting RechtenOnline
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Portfolio Faculteit der Letteren
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
1 Uit ons domein: Verzameling programmatuur voor het toewijzen van afstudeerders aan examinatoren. Invoer van voorkeuren Toewijzen Overzichten Practicum.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Titel auteur oktober /10 De KUBUS. Titel auteur oktober /10 De KUBUS Wie zit er in de zaal? Wie heeft een eigen case meegebracht?
Van, voor én door het onderwijs.
Kennisobjecten kennisobjecten samen bouwen aan kennis.
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie.
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
TISO NIOC 18 april 2007 Jacob Brunekreef (HvA), Arie Dekker (HR), Frans Mofers & Anda Counotte (OUNL) 1 TISO Onderwijs en onderzoek met authentieke dossiers.
Ellips en het Digitalenklasconsortium Alessandra Corda (Universiteit Leiden) 2 december 2003.
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
D o o r s t r o o m p o r t f o l i o Project Doorstroomportfolio Michiel Kostermans Bart van de Laar José Eggink (PL) Martin Folkerts.
Virtueel discursief kennisnetwerk: een project van de Digitale Universiteit Anneke Dirkx, INHOLLAND.
SURF SiX Op reis door het land van uitwisselbaarheid en hergebruik.
Normen en standaarden voor elektronische leeromgevingen Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 30 maart 2004.
SURF SiX expertisegroep IMS Specificaties update Pierre Gorissen 11 maart 2004.
Onderwijsstandaarden
Metadata en Webstroom SURF SiX expertisegroep Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 16 november 2004.
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
1 Leerprocessen verlopen efficiënter; afstandsonderwijs komt dichterbij Pieter van der Hijden Sofos Consultancy
opleiding : Onderwijs Assistent
1 Praktijkopleiderscyclus Cursussessie 1 Begeleiden en beoordelen.
Uitgangspunt E-leren Leraar = begeleider Opmaak + presentatie leermateriaal Aantrekkelijk en uitdagend materiaal Automatische feedback en elektronische.
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Doe mee: DIGI-ZORG wil met het cruiseschip naar open zee! Workshop DIGI-ZORG Innovatium 27 maart 2007 Peter Kroon Wil de Groot-Bolluijt.
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
‘Onze ideale school!’ Presentatie Koll Datum: 26 oktober 2010
1 Digitale Learning Content Studiedag AB&I Tilburg, 23 juni 2008 Ronald Spruit - LIC.
Optimaliseren BPV keten
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Doorstroom Human Technology van MBO naar HBO met digitale portfolio’s en Connecticut José Eggink Michiel Kostermans.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Transcript van de presentatie:

Fontys toetsconferentie1 Aantrekkelijke toetsen als herbruikbaar studiemateriaal Fontys toetsconferentie, 17 februari 2005 Pierre Gorissen, Fontys Facilitair Bedrijf, afdeling Onderwijs Joop Slaa, Fontys Hogeschool Toegepaste Natuurwetenschappen

Fontys toetsconferentie2 Aanleiding: - Ontwikkelingen in actief leren - Brede inzet leermateriaal/toetsen Doel: methode voor ontwikkelen van gesloten vragen (bèta en bèta-gamma in opleidingen in HBO en WO) en creëren van initieel draagvlak: “proofs of concept”. SURF-project Aktief leren – transparant beoordelen Looptijd: jan t/m dec. 2006

Fontys toetsconferentie3 Deelnemers TUDelft: watermanagement – actief leren VU: opleiding basisarts - digitaal examineren Fontys: natuurwetenschappen – zelfdiagnose (TNW: Joop Slaa, FFB-AO: Pierre Gorissen) Cito: inbreng toetstechnologie (ingehuurd) WU: voedselveiligheid – actief leren (Rob Hartog, penvoerder)

Fontys toetsconferentie4 Definitie rol gesloten vragen in diagnostische toetsen 180 gesloten vragen voor diagnostische doeleinden Criteria voor toepassing gesloten vragen in competentiegestuurd curriculum Richtlijnen voor ontwikkeling van QTI gebaseerde gesloten vragen in competentiegestuurd curriculum Concrete resultaten o.a.

Fontys toetsconferentie5 beroepsgericht competentiegericht rode draad 50% projectonderwijs innovatief Onderwijsconcept Applied Science "een competentiegestuurde en vraaggerichte opleiding" attractief voor N&G; N&T; MBO attractief voor beroepenveld integriteit en duurzaamheid Elektronische leeromgeving:

Fontys toetsconferentie6 Competentiegericht Leren doe je samen Werken aan betekenisvolle opdrachten. Vanuit het geheel naar de delen Toetsen zijn behalve product ook procesgericht en lokken gedrag uit waarin cognitieve, motorische en affectieve vaardigheden worden aangewend Zelfbeoordeling is belangrijk Student ontwikkelt competenties Leren is een individuele activiteit Er wordt gewerkt van deel naar geheel Toetsen zijn gericht op leerlingprestaties die zich objectief laten vaststellen Beoordelen is het domein van de docent De student stapelt Klassiek

Fontys toetsconferentie7 Onderwijstransformatie Competentiegestuurd Sociaal constructivistisch Vraaggericht ICT-rijk

Fontys toetsconferentie8 Diktaat/leerboek/video schema foto Dig. leerobject

Fontys toetsconferentie9 Interactief materiaal : de gesloten vraag  voorbeelden op Demonstratie

Fontys toetsconferentie10

Fontys toetsconferentie 11 Wat maakt de demonstratie duidelijk? Ontwikkelen van goede vragen kost veel werk/tijd; Goede vragen zijn té duur voor kleinschalig gebruik; Hergebruik van vragen is noodzakelijk. Note: not-invented-here kan dan geen drempel zijn!

Fontys toetsconferentie 12 Uitwisseling tussen systemen Toetsbank WORD Toetsanalyse WORD TXT Conversie QMP Blackboard Natschool … QMP Blackboard Natschool …

Fontys toetsconferentie 13 Hergebruik van toetsmaterialen Uitdaging: veelvoud van gebruikte software voor ontwikkelen van toetsmaterialen voor opslaan/beheren van toetsmaterialen voor het afspelen van toetsmaterialen Uitdaging: gezamenlijk bestandsformaat noodzakelijk → Question and Test Interoperability Specification

Fontys toetsconferentie 14 Question & Test Interoperability Specification / QTI Verzameling afspraken over hoe vragen, toetsen, resultaten in een generiek technisch formaat (XML) kunnen worden vastgelegd.

Fontys toetsconferentie 15 Question & Test Interoperability Specification / QTI

Fontys toetsconferentie 16 Uitwisseling tussen systemen Toetsbank WORD Toetsanalyse WORD TXT Conversie QMP Blackboard Natschool … QMP Blackboard Natschool …

Fontys toetsconferentie 17 Question & Test Interoperability Specification / QTI QTI beschrijft het technisch formaat van de “pijlen”; Onafhankelijk van de gebruikte applicatie; In versie 2.0 zijn complexe constructies mogelijk. De praktijk is nog wat weerbarstig.

Fontys toetsconferentie18

Fontys toetsconferentie19

Fontys toetsconferentie20