Fontys toetsconferentie1 Aantrekkelijke toetsen als herbruikbaar studiemateriaal Fontys toetsconferentie, 17 februari 2005 Pierre Gorissen, Fontys Facilitair Bedrijf, afdeling Onderwijs Joop Slaa, Fontys Hogeschool Toegepaste Natuurwetenschappen
Fontys toetsconferentie2 Aanleiding: - Ontwikkelingen in actief leren - Brede inzet leermateriaal/toetsen Doel: methode voor ontwikkelen van gesloten vragen (bèta en bèta-gamma in opleidingen in HBO en WO) en creëren van initieel draagvlak: “proofs of concept”. SURF-project Aktief leren – transparant beoordelen Looptijd: jan t/m dec. 2006
Fontys toetsconferentie3 Deelnemers TUDelft: watermanagement – actief leren VU: opleiding basisarts - digitaal examineren Fontys: natuurwetenschappen – zelfdiagnose (TNW: Joop Slaa, FFB-AO: Pierre Gorissen) Cito: inbreng toetstechnologie (ingehuurd) WU: voedselveiligheid – actief leren (Rob Hartog, penvoerder)
Fontys toetsconferentie4 Definitie rol gesloten vragen in diagnostische toetsen 180 gesloten vragen voor diagnostische doeleinden Criteria voor toepassing gesloten vragen in competentiegestuurd curriculum Richtlijnen voor ontwikkeling van QTI gebaseerde gesloten vragen in competentiegestuurd curriculum Concrete resultaten o.a.
Fontys toetsconferentie5 beroepsgericht competentiegericht rode draad 50% projectonderwijs innovatief Onderwijsconcept Applied Science "een competentiegestuurde en vraaggerichte opleiding" attractief voor N&G; N&T; MBO attractief voor beroepenveld integriteit en duurzaamheid Elektronische leeromgeving:
Fontys toetsconferentie6 Competentiegericht Leren doe je samen Werken aan betekenisvolle opdrachten. Vanuit het geheel naar de delen Toetsen zijn behalve product ook procesgericht en lokken gedrag uit waarin cognitieve, motorische en affectieve vaardigheden worden aangewend Zelfbeoordeling is belangrijk Student ontwikkelt competenties Leren is een individuele activiteit Er wordt gewerkt van deel naar geheel Toetsen zijn gericht op leerlingprestaties die zich objectief laten vaststellen Beoordelen is het domein van de docent De student stapelt Klassiek
Fontys toetsconferentie7 Onderwijstransformatie Competentiegestuurd Sociaal constructivistisch Vraaggericht ICT-rijk
Fontys toetsconferentie8 Diktaat/leerboek/video schema foto Dig. leerobject
Fontys toetsconferentie9 Interactief materiaal : de gesloten vraag voorbeelden op Demonstratie
Fontys toetsconferentie10
Fontys toetsconferentie 11 Wat maakt de demonstratie duidelijk? Ontwikkelen van goede vragen kost veel werk/tijd; Goede vragen zijn té duur voor kleinschalig gebruik; Hergebruik van vragen is noodzakelijk. Note: not-invented-here kan dan geen drempel zijn!
Fontys toetsconferentie 12 Uitwisseling tussen systemen Toetsbank WORD Toetsanalyse WORD TXT Conversie QMP Blackboard Natschool … QMP Blackboard Natschool …
Fontys toetsconferentie 13 Hergebruik van toetsmaterialen Uitdaging: veelvoud van gebruikte software voor ontwikkelen van toetsmaterialen voor opslaan/beheren van toetsmaterialen voor het afspelen van toetsmaterialen Uitdaging: gezamenlijk bestandsformaat noodzakelijk → Question and Test Interoperability Specification
Fontys toetsconferentie 14 Question & Test Interoperability Specification / QTI Verzameling afspraken over hoe vragen, toetsen, resultaten in een generiek technisch formaat (XML) kunnen worden vastgelegd.
Fontys toetsconferentie 15 Question & Test Interoperability Specification / QTI
Fontys toetsconferentie 16 Uitwisseling tussen systemen Toetsbank WORD Toetsanalyse WORD TXT Conversie QMP Blackboard Natschool … QMP Blackboard Natschool …
Fontys toetsconferentie 17 Question & Test Interoperability Specification / QTI QTI beschrijft het technisch formaat van de “pijlen”; Onafhankelijk van de gebruikte applicatie; In versie 2.0 zijn complexe constructies mogelijk. De praktijk is nog wat weerbarstig.
Fontys toetsconferentie18
Fontys toetsconferentie19
Fontys toetsconferentie20