WELKOM BIJ. Werken met gevoel Gevoel en intuïtie als beste raadgever.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Informatiebijeenkomst
Advertisements

Vlot vergaderen Welkom.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Welkom bij de 4e workshop over:
OUDERGESPREKKEN.
Leven is ook dood gaan. Denk erover, praat erover
Lotgenotencontact.
Feedback geven en ontvangen
Communicatief gedrag + / -
Workshop Knallende ruzie
Drama als eindexamenvak Iets voor mij?. Wie herkent zichzelf in de volgende stellingen? Ik ga later toch niet naar een toneelschool of zo, dus waarom.
Hogescholen in Dialoog
Gevoelens reflecteren
Johari venster & feedback
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Welkom op onze thema-avond
workshop Veranderen: een noodzaak!? Verandering en vernieuwing leveren winst op.
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Rots en Water sociale competentie training Rots en Water Instituut NL.
Met handen en voeten geloven 1
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Gedragsveranderingen bij dementie
Rots & Water Marien Lokerse.
Gespreksvaardigheden
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Mijn kind gaat naar de basisschool Themabijeenkomst.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
gespreksvaardigheden
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Emotie en gewetensvorming Maithé Caveye 1BaTp r
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Heel gewoon maar toch anders.
Rots & Water Cyntia Bijl-Nouws Uitnodiging kijk-dag SoVa Donderdag 14 april 2016 Volgt uw zoon/ dochter SoVa-training.
1 Handleiding voor een workshop rond ethische dilemma’s Johan Vanmarcke – RC Diksmuide-Westkust.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Welkom op onze thema-avond
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
Morele opvoeding en fatsoen. Fatsoen en moraliteit Onderscheid tussen morele normen (grote waarden bv. rechtvaardigheid) en conventionele gedragsregels.
Beter samenwerken in teams
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Leer weer jezelf te zijn
Draagvlak vergroten bij collega’s
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Module 1 Leren omgaan met dementie
PE Adviesvaardigheden Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs
Bijeenkomst startende mentoren
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
Loopbaan en burgerschap les 2
Voorlichting, advies en instructie
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Herhalen en toepassen in een crisisplan
Factoren die het communicatie proces beïnvloeden
Trainen voor waakzaamheid en dienstbaarheid
Gesprekstechnieken Les 1.
Communicatie 7e les.
Loopbaan en burgerschap les 3
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
gesprekstechnieken Les 2
Diersoortverdieping Hond
ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

WELKOM BIJ

Werken met gevoel Gevoel en intuïtie als beste raadgever

De rode draad

PROGRAMMA 1.Introductie 2.Plan van Aanpak 3.Boosheid in gesprekken 4.Afsluiting, vragen

Introductie a) Waarom nieuwe manier van advisering? b) De mens achter de ondernemer centraal c) Vertrouwen

Plan van aanpak

Emoties in gesprekken Bij een plotselinge stijging van het emotionele niveau (boosheid) vertraagt de menselijke informatieverwerking. Er ontstaat een zogenaamde tunnelvisie. Wat betekent dit voor een gesprek?

Emoties in gesprekken Opdracht in tweetallen

Rationeel gebied

Omgaan met boosheid Waar komt boosheid vandaan? Normen zijn geschaad Gevoel van oneerlijkheid Functie = Het moet niet vaker gebeuren

Omgaan met boosheid Brenger van boodschap of een confronterende vraag heeft vaak een kapstokfunctie ‘Don’t shoot the messenger’ Maar toch is deze rol soms onvermijdelijk De brenger van confronterend nieuws wordt door de ontvanger geassocieerd met de boodschap

Omgaan met boosheid Niet in de verdediging schieten Niet contra-agressief worden Gesprekken zullen van de inhoud weg gaan Blijf zoveel mogelijk bij de inhoud Geef reflecties (verwoorden wat iemand aan emoties laat zien) Herhaling van de eigen boodschap

Omgaan met boosheid Voorbeeldgesprek Wat valt er op?

Omgaan met boosheid sterktesvalkuilen - Niet persoonlijk opvatten - reageren op de inhoud - reflecteren (U vindt dat…) - Stoom laten blazen - niet teveel op je eigen gevoelens in gaan - Defensief reageren - Contra-agressief - Te snel met argumenten komen - Eigen gevoelens nemen de overhand

Afsluiting VRAGEN ?