Communicatiekanaal Aandeelhouders P04373, © Augustus 2004.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie doelstellingen
Advertisements

‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Informatie over voeding zoeken en bespreken
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
GfK Supermarktkengetallen
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Onderzoek naar het gebruik van sms en prepaid telefonie
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Beter afspelen.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Obesitas De obesitasepidemie en de evolutie van het aantal bariatrische ingrepen bij MLOZ-leden Dr. Katrien Van Rie Dr. Jan Van Emelen.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
27 februari 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe 12 1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. 2.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Mr. Marleen van Berkom-Lindhout (Berenschot) Drs. Robert Capel (KplusV) 1 Benchmark Milieustraten Afvalconferentie ASL 16 juni 2011.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
Start.
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
Mijn kind, Ik ben de Roos van Saron Hooglied 2,1 Zang : Betty Middler
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
© Q&A Research & Consultancy 2009 Moederdag onderzoek 2009.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Elke 7 seconden een nieuw getal
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Pasen & Pinksteren op één dag!
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
1 donderdag 3 januari 2013 bespreking vanaf Kolosse 4 4 donderdag 3 januari 2013 bespreking vanaf Kolosse 4 4.
User management voor ondernemingen en organisaties
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Goedemorgen.
Enquête.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
In opdracht van NOC*NSF
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
31 okt Urk 1. 2 tegenover traditie en kerkleer ALLEEN DE SCHRIFT tegenover verdiensten: ALLEEN GENADE tegenover werken van de mens: ALLEEN GELOOF.
Centrummaten en Boxplot
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
26 sept 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 8 1 Wat het offervlees aangaat, wij weten, dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde.
1© GfK | De Nederlandse Investeringsmonitor | November 2015 De Nederlandse Investeringsmonitor © GfK | November 2015.
© GfK 2014 | AFM Consumentenmonitor | Juni AFM Consumentenmonitor voorjaar 2014 Beleggers Juni 2014.
Transcript van de presentatie:

Communicatiekanaal Aandeelhouders P04373, © Augustus 2004

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet 2 Copyright © 2004 MetrixLab BV Alle rechten voorbehouden. Niets uit dit rapport mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van MetrixLab. Dit rapport is geleverd onder de leveringsvoorwaarden van de MOA.

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet 3 Inhoud Samenvatting 1. Verantwoording  1.1 Doelstelling  1.2 Steekproef  1.3 Onderzoeksprotocol  1.4 Uitingen 2. Profiel beleggers  2.1 Omvang portefeuille - subgroep  2.2 Omvang portefeuille – bekendheid  2.3 Leesgedrag jaarverslag - subgroep  2.4 Leesgedrag jaarverslag – bekendheid  2.5 Jaarverslag en internet - subgroep  2.6 Jaarverslag en internet – bekendheid 3. Communicatie  3.1 Bekendheid - subgroep  3.2 Historie opgave - subgroep  3.3 Geen opgave - subgroepen  3.4 Bezoekintensiteit AVA - subgroepen  3.5 Bezoekintensiteit AVA - bekendheid  3.6 Stemformulieren - subgroepen  3.7 Retour stemformulieren - subgroepen  3.8 Motivatie retourgedrag  3.9 Stemmen via internet  3.10 Stemmen via internet  3.11 Interesse Communicatiekanaal Appendices  Appendix: Type Belegger  Appendix: Geslacht  Appendix: Leeftijd - subgroepen  Appendix: Leeftijd - bekendheid  Appendix: Aandelenbezit - subgroepen  Appendix: Aandelenbezit - bekendheid

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet 4 Samenvatting Hoe intensief wordt er belegd? (steekproef) Op basis van de ruim beleggers die deelgenomen hebben aan deze studie beschouwt ongeveer 1/5 zich als actief belegger. De overige 80% is gelijk verdeeld over passieve en actieve beleggers. Hoe groot is de beleggers portefeuille? Een modale (bijna 50% van alle beleggers) portefeuilleomvang bedraagt tussen de en euro. Zoals verwacht mag worden neemt deze portefeuille toe naarmate men een meer actieve belegger is. Wat is de naamsbekendheid van Communicatiekanaal Aandeelhouders? Ongeveer een kwart (23%) van de beleggers is bekend met Communicatiekanaal Aandeelhouders. Voor de naamsbekendheid van Communicatiekanaal Aandeelhouders geldt dat ook deze toeneemt naarmate men een meer actieve beleggers is. Onder de modale beleggers ( tot euro) kent 45% Communicatiekanaal Aandeelhouders van naam. Van de beleggers die bekend blijken met Communicatiekanaal Aandeelhouders blijkt bijna de helft (49%) zich ook hiervoor opgegeven te hebben. Er lijkt geen duidelijk verband tussen de bereidheid zich op te geven en de mate waarin men een meer actieve beleggers is. Van de beleggers die zich niet opgegeven hebben geeft ruim een derde (36%) aan dat zij nooit op deze mogelijkheid gewezen zijn. Wat is het bezoekgedrag van beleggers ten aanzien van Algemene Vergadering Aandeelhouders (AVA)? Maar liefst driekwart (75%) van de beleggers geeft aan nooit een aandeelhoudersvergadering te bezoeken. De intentie om deze vergaderingen te bezoeken blijkt iets lager onder de actieve beleggers (71%). Wat is het stemgedrag van de beleggers? Het overgrote deel van de beleggers (bijna 80%) geeft aan ooit stemformulieren voor aandeelhoudersvergaderingen per post te hebben ontvangen. Opvallend is dat intentie om deze daadwerkelijk retour te zenden met name onder de passieve beleggers aanwezig is. Meer actieve beleggers lijken meer selectief te zijn in de stemformulieren die zij al dan niet retour zenden. Als belangrijkste reden om niet te stemmen geeft men aan dat de beleggers hun invloed als te klein percipiëren. Wat is het leesgedrag ten aanzien van het jaarverslag? Als we het leesgedrag met betrekking tot jaarverslagen in ogenschouw nemen dan blijkt dat bijna 85% van de beleggers deze in ieder geval soms lezen. Slechts een minderheid van de beleggers (12%) geeft aan dat zij alle jaarverslagen lezen. Het aandeel beleggers die aangeven regelmatig jaarverslagen te lezen (dus niet alle) neemt duidelijk toe met de mate waarin men actief belegd. Onder de meer intensieve lezers van jaarverslagen blijkt de naamsbekendheid van Communicatiekanaal duidelijk hoger te zijn. Welke invloed heeft internet op het gedrag van beleggers? 45% van alle beleggers geeft aan dat zij meestal of altijd via het internet jaarverslagen raadplegen. De actieve beleggers is de grootste groep die alleen jaarverslagen via het internet raadplegen. Indien de mogelijkheid bestaat voor beleggers om via internet hun stem voor aandeelhoudersvergaderingen uit te brengen geeft bijna 60% aan dat zij hiervan (altijd) gebruik zullen maken. Deze intentie lijkt onder actieve beleggers nog iets hoger (64%) wat een grote toename is vergeleken bij het huidige aandeel actieve beleggers die aangeven altijd hun stem uit te zullen brengen (34%). Deze mogelijkheid om via internet de stem voor de aandeelhoudersvergadering over te brengen blijkt dus de drempel voor het daadwerkelijk stemmen te verlagen.

1. Verantwoording

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet Doelstelling Onderzoeksdoelen Het onderzoek dient uit te wijzen in hoeverre beleggers de Communicatiekanaal Aandeelhouders aantrekkelijk vinden. Daarbij speelt het een grote rol in hoeverre zij hun stem voor jaarsvergaderingen uitbrengen en of zij het aantrekkelijk vinden om via het internet te stemmen. Daarnaast speelt het een rol in hoeverre jaarverslagen worden gelezen en of de beleggers die met het Communicatiekanaal Aandeelhouders bekend zijn eerder bereid zijn om over het internet hun stem voor jaarsvergaderingen uit te brengen. Onderzoeksvragen Met bovenstaande doelstelling in ogenschouw valt de studie uiteen in een aantal onderzoeksvragen: Hoe intensief wordt er belegd? (steekproef) Hoe groot is de beleggers portefeuille? Wat is de naamsbekendheid van Communicatiekanaal Aandeelhouders? Wat is het bezoekgedrag van beleggers ten aanzien van Algemene Vergadering Aandeelhouders (AVA)? Wat is het stemgedrag van de beleggers? Wat is het leesgedrag ten aanzien van het jaarverslag? Welke invloed heeft internet op het gedrag van beleggers? Onderzoeksopzet Voor deze studie is sprake van een kwantitatief onderzoek waarbij de dataverzameling online plaatsgevonden heeft. Middels online dataverzameling is het mogelijk de voorkeuren van een groot aantal beleggers op een efficiënt manier vast te leggen. Dataverzameling heeft via twee kanalen plaatsgevonden. Het eerste kanaal bestond uit een uitnodiging voor deelname via de IEX newsletter. Daarnaast zijn bezoekers van de site van IEX.nl in de gelegenheid gesteld om aan het onderzoek deel te nemen middels een uitnodiginsbanner (zie ook slide 1.3) voor de vragenlijst. De interviews ten behoeve van het onderzoek hebben gedurende vier weken plaatsgehad in juli en augustus In totaal zijn netto 1024 interviews afgenomen. De gemiddelde invulduur van de vragenlijst bedroeg ruim 3 minuten.

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet Steekproef De afbeeldingen hierboven laten zien hoe de in totaal 1024 beleggers te verdelen zijn over de bekendheid met Communicatiekanaal Beleggers en de onderverdeling naar de 3 typen beleggers:  Passief: 40% van de beleggers  Gemiddeld: 43% van de beleggers  Actief: 18% van de beleggers Daarnaast blijkt uit de linkerafbeelding de onderverdeling van de beleggers en of zij wel of niet bekend zijn met Communicatiekanaal Aandeelhouders. Deze onderverdeling is:  Bekend met Communicatiekanaal Aandeelhouders: 70% van de beleggers  Niet bekend met Communicatiekanaal Aandeelhouders: 23% van de beleggers Bovenstaande onderverdeling op basis van bekendheid en type belegger is tevens terug te vinden in de verdere rapportage. Uit de appendix blijkt dat bijna 90% van alle beleggers in deze steekproef particuliere beleggers betreft. De analyses in de verdere rapportage zal gebaseerd zijn op deze subgroep.

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet Onderzoeksprotocol Hierboven is schematisch weergegeven volgens welk protocol deze studie plaatsgevonden heeft. 1. uitnodiging 2. Bezoek website (banner) 3. Start vragenlijst

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet Uitingen Hierboven is te zien hoe de enquête eruit zag.

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet 10 Uitingen Hierboven staan de verschillende uitingen die zijn opgenomen in de nieuwsbrieven van IEX. De tekstadvertentie

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet 11 Uitingen

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet 12 Uitingen Hierboven staan de verschillende uitingen die zijn opgenomen in de nieuwsbrieven van IEX.

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet 13 Uitingen

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet Over IEX/DeBeurs Over IEX/DeBeurs IEX is (met DeBeurs) marktleider onder de websites voor beleggers (particulier en professioneel) Dit is de tweede campagne die het Communicatiekanaal Aandeelhouders heeft laten lopen op IEX/DeBeurs. Enkele cijfers: aangesloten beleggers pageviews bezoeken per dag IEX kent een groot scala aan innovatieve investor-relationdiensten om de (particuliere) belegger te bereiken op een zeer efficiente manier. Van de bedrijven die genoteerd zijn aan de AEX- en Midkap maakt meer dan 35% regelmatig gebruik van de IR-diensten van IEX/DeBeurs.

2. Profiel beleggers

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet Omvang portefeuille - subgroep Ongeveer de helft van alle deelnemers beschikt over een budget wat varieert tussen de en euro. Van de resterende helft beschikt een meerderheid (40% van totaal) over een ‘hoger’ budget van euro of hoger.

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet Omvang portefeuille – bekendheid Onder de ‘modale’ beleggers met een budget wat varieert tussen de en euro lijkt geen verschil te bestaan in naamsbekendheid van Communicatiekanaal Aandeelhouders. Hierboven is duidelijk te zien dat deze naamsbekendheid buiten de ‘modale’ subgroep toe- en afneemt met het beleggingsbudget dat beschikbaar is.

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet Leesgedrag jaarverslag - subgroep Uit bovenstaande grafiek blijkt dat 85% van de beleggers minstens soms een jaarverslag leest. Er lijkt enig duidelijk verband tussen de intensiteit van de belegger en het leesgedrag met betrekking tot jaarverslagen. Dit blijkt uit het relatief hoge percentage ‘Ja, regelmatig’ onder de actieve beleggers.

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet Leesgedrag jaarverslag – bekendheid Uit bovenstaande grafiek blijkt dat de bekendheid van Communicatiekanaal Aandeelhouders relatief hoog is onder de beleggers die aangeven minstens regelmatig jaarverslagen te raadplegen.

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet Jaarverslag en internet - subgroep Uit bovenstaande afbeelding blijkt dat 15% van de beleggers altijd het internet raadpleegt voor het lezen van jaar verslagen. De meer intensieve beleggers lijken hier relatief meer gebruik van te maken. In totaal raadpleegt 45% het internet voor het raadplegen van jaarverslagen.

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet Jaarverslag en internet - bekendheid Bovenstaande afbeelding laat zien dat de beleggers die bekend zijn met Communicatiekanaal Aandeelhouders minder intensief gebruik maken van het internet als medium voor jaarverslagen.

3. Communicatie

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet Bekendheid - subgroep Een minderheid van ongeveer een kwart van de bezoekers van IEX blijkt bekend te zijn met het Communicatiekanaal Aandeelhouders. Er is overigens een differentiatie van naamsbekendheid onder actieve beleggers (30%) in vergelijking met de gemiddeld en passieve beleggers.

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet Historie opgave - subgroep Onder de bezoekers die aangegeven hebben bekend te zijn met het Communicatiekanaal Aandeelhouders geeft ongeveer de helft van de bezoekers aan zich ooit hiervoor opgegeven te hebben. Hierbij lijkt geen duidelijke differentiatie tussen actieve of minder actieve beleggers. Basis: bezoekers bekend met Communicatiekanaal

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet Geen opgave - subgroepen De belangrijkste reden voor actieve belegger zich niet te hebben opgegeven is, dat ze er nooit actief op gewezen zijn (36%), voor gemiddelde (37%) en passieve beleggers (41%) is de belangrijkste reden, dat ze er noch nooit toe gekomen zijn. Basis: bezoekers bekend met Communicatiekanaal maar nooit opgegeven.

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet Bezoekintensiteit AVA - subgroepen Een meerderheid van 75% van de beleggers bezoekt nooit een aandeelhoudersvergadering. Het animo om deze vergaderingen te bezoeken bestaat voor de 3 subgroepen (actief, gemiddeld en passief) uit een minderheid. De bezoekintentie onder de meer actieve beleggers lijkt echter iets hoger te zijn..

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet Bezoekintensiteit AVA - bekendheid Minstens 60% van de bezoekers van Communicatiekanaal bezoekt nooit aandeelhoudersvergaderingen. Opvallend is dat er een differentiatie is met bezoekers die niet bekend zijn met Communicatiekanaal waarbij dit percentage bijna 80% is.

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet Stemformulieren - subgroepen Voor alle bezoekers (waaronder de drie subgroepen) geldt dat een ruime meerderheid van minstens 72% ooit stemformulieren per post ontvangen hebben. Basis: bezoekers bekend met Communicatiekanaal en opgegeven.

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet Retour stemformulieren - subgroepen Doorgaans geeft een meerderheid van bijna 60% van de bezoekers aan altijd de stemformulieren in te vullen. Opvallend is dat relatief veel passieve en gemiddelde beleggers meer frequent gebruik lijken te maken van stemformulieren. Basis: bezoekers bekend met Communicatiekanaal, opgegeven en stemformulieren per post ontvangen.

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet Motivatie retourgedrag Belangrijkste reden opgegeven voor het niet of niet altijd terugsturen van stemformulieren is dat men de perceptie heeft dat hun individuele invloed te gering is. Bezoekers geven in ieder geval duidelijk aan (0%) dat men de handeling voor het terugsturen niet te veel moeite vind. Basis: bezoekers bekend met Communicatiekanaal, opgegeven, stemformulieren niet teruggestuurt.

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet Stemmen via internet Bovenstaande grafiek laat zien dat bij de mogelijkheid om via internet te stemmen ongeveer 60% aangeeft dat zij hun stem uit zullen brengen. Hier lijkt dus (nog) geen duidelijke toename van stemgedrag als gevolg van toevoeging internet kanaal. Echter, hier geldt een lager percentage voor de subgroep ‘Passief’ wat wellicht te verklaren is door minder intensief gebruik van internet onder deze groep beleggers. Basis: bezoekers bekend met Communicatiekanaal, opgegeven, stemformulieren ontvangen

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet Stemmen via internet Onder de bezoekers die niet bekend zijn met het Communicatiekanaal Aandeelhouders geldt dat bijna een derde hiervan zeker gebruik wenst te maken. Deze intentie lijkt hoger onder actievere beleggers. Basis: bezoekers niet bekend met Communicatiekanaal

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet Interesse Communicatiekanaal Uit bovenstaande grafiek blijkt duidelijk dat de mogelijkheid om communicatie omtrent stemgedrag via internet plaats te laten vinden een hoge interesse opwekt voor het opgeven bij Communicatiekanaal Aandeelhouders. Basis: bezoekers niet opgegeven voor Communicatiekanaal

Appendices

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet 35 Appendix: Type Belegger

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet 36 Appendix: Geslacht

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet 37 Appendix: Leeftijd - subgroepen

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet 38 Appendix: Leeftijd - bekendheid

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet 39 Appendix: Aandelenbezit - subgroepen

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet 40 Appendix: Aandelenbezit - bekendheid

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet 41 Appendix: Opzet vragenlijst  1. Heeft u in het jaar 2004 aandelen in bezit (gehad) van een of meer van de volgende ondernemingen? ABN-AMRO; AEGON; Akzo Nobel; Buhrmann; Heijmans; ING Groep; Koninklijke Ahold; Koninklijke Nedlloyd; Koninklijke Philips Electronics; Koninklijke Wessanen; KPN; Koninklijke Nederlandsche Petroleum Maatschappij (Kon. Olie/Shell); Reed Elsevier; Unilever  2. Bezoekt u wel eens een aandeelhoudersvergadering? Nooit; Bijna nooit; Soms; Regelmatig  3. Leest u wel eens jaarverslagen? Ja, van alle ondernemingen waarin ik aandelen heb; Ja, regelmatig; Soms; Nee, nooit  4. In welke vorm leest u die jaarverslagen? Altijd in gedrukte vorm; Altijd via het internet; Meestel via het internet; Meestal in gedrukte vorm  5. Bent u bekend met het communicatiekanaal aandeelhouders? Ja; Nee; Geen idee  6. Hebt u zich ooit bij uw bank opgegeven voor het communicatiekanaal aandeelhouders Ja; Nee; Misschien/weet ik niet meer  7. Heeft u ooit stemformulieren voor aandeelhoudersvergaderingen per post ontvangen? Ja; Nee; Weet niet  8. Heeft u het ontvangen stemformulier (of stemformulieren )ingevuld en teruggestuurd? Ja, altijd; Soms wel, soms niet; Nee, vrijwel nooit; Nee, nooit  9. Kunt u aangeven waarom u niet of niet altijd uw stemformulieren terugstuurt? Beperkte interesse; Geen wezenlijke issues ter vergadering; Mijn invloed is te gering; Teveel moeite; Te druk  10. Vermoedelijk volgend jaar wordt stemmen via internet mogelijk. Zult u dan altijd uw stem uitbrengen? Ja; Vermoedelijk wel; Nee

IEX Aandeelhouders P04373, © augustus 2004 sheet 42 Appendix: Opzet vragenlijst  11. Wat is de reden dat u zich (mogelijk) niet heeft opgegeven? Ik ben er nooit actief op gewezen; Ik ben er nooit toegekomen; Teveel rompslomp; Het interesseert me niet; Ik zie het nut er niet van in; Ik heb me ooit opgegeven, maar weer afgemeld want het interesseert me toch te weinig; Ik heb me mogelijk toch opgegeven  12. Volgend jaar wordt het vermoedelijk mogelijk om de stemformulieren en andere documentatie van beursfondsen per te ontvangen en ook via het internet te stemmen. Zou u zich in dat geval opgeven? Ja; Waarschijnlijk wel; Waarschijnlijk niet; Nee  13. Nu u dit weet, bent u geïnteresseerd om u op te geven voor het communicatiekanaal? Ja; Nee  14. Ik ben.. Man; Vrouw  15. Leeftijd: 20-30; 30-40; 40-50; 50-60; 60-70; 70-ouder  16. Ik ben....vanuit mijn beroep met beleggen bezig;..particuliere belegger;..zowel vanuit mijn beroep als in privé met beleggen bezig;..geinteresseerd, maar geen belegger.  17. Mijn beleggingsportefeuille (incl. Liquiditeiten beschikbaar voor beleggen) euro of minder; euro euro; euro euro; euro euro; meer dan euro  18. Ik zou mijzelf omschrijven als een....actief belegger (meer dan 5 transacties per maand);..gemiddeld belegger (tussen 1 en 4 transacties per maand);..passief belegger (minder dan 1 transactie per maand)