Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang 11 november 2009

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Advertisements

Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
BBV-(Programma) Begrotingscyclus versus ? Beleidscyclus
Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
Het schoolondersteuningsprofiel en ondersteuningsplan als basis voor inhoudelijke samenwerking Eelco Dam Algemene Vereniging Schoolleiders 26 november.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Lea-conferentie 12 januari 2010
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
Naar het Jaareinde toe
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
WISKUNDIGE FORMULES.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
Een goede keten is een kunst! René Denis 11 april 2013
VVE: een doorgaande lijn?
Harmonisatieplannen kabinet
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
‘Kwaliteitsversterking Voor- en Vroegschoolse Educatie’
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Voor- en Vroegschoolse Educatie: Probleem-analyse, oplossingsstrategieën en effectiviteit P.P.M. Leseman © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 23.
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Inbound Marketing Plan
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
ZijActief Koningslust
Presentatie Bijeenkomst 1
Implementatie OSIRIS Susanne Wichman Implementatie OSIRIS.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Observatiemethoden HOREB Zo-lijsten.
Rol van de bibliotheek bij mediaopvoeding van 0 – 6 jarigen Een interactieve sessie over mediaopvoeding van het jonge kind Denise Bontje en Plonie van.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo?
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo? Doorlopende leerlijnen taal en rekenen (VVE/PO) Eindhoven Donderdag 29 november 2012 Inez Zijlstra (beroepskracht.
“Dordrecht gaat verder met het bestuursakkoord G33/G4”, Presentatie aan de Adviescommissie, 13 maart 2012.
Peuterspeelzaalbeleid Voorbereidende Vergadering 16 oktober 2007.
Hoe pedagogisch handelen?
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
<plaats en datum>
<plaats en datum>
Startblokken vanaf 0 ! Ontwikkelingsgericht werken
Transcript van de presentatie:

Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang 11 november 2009 VVE in de kinderopvang Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang 11 november 2009 Deelsessie C: VVE in de Kinderopvang van 11-11-2009

Samen aan de slag met…. Informatie en inbreng van mijn kant Informatie en inbreng van jullie Wat we ontwikkeld hebben, en nog in pilot uit gaan zetten De kracht van samenwerking

Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang OKE-wetsvoorstel: landelijk dekkend VVE-aanbod 100 % doelgroepbereik “Het is de bedoeling er in 2012 een landelijk dekkend vve-aanbod is in peuterspeelzalen, basisscholen én kinderdagverblijven. Dit om alle risico-kinderen deel te kunnen laten nemen aan een vve-programma.” Kinderopvang krijgt Educatieve taak

Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang Faciliteert Kinderopvang Educatief Handelen te optimaliseren en te integreren in de dagelijkse praktijk (Onderwijskansen door Kwaliteit en Educatie; Beleidsbrief, Dijksma, 2008)

Optimaal Educatief Handelen Digitale scan die bekwaamheden van leidsters vaststelt op basis van 360 graden feedback Website om effectieve VVE programma’s te benutten bij het optimaliseren van Educatief Handelen Educatief handelen optimaliseren middels coaching, ondersteuning en scholing > Brochure Deelsessie C: VVE in de Kinderopvang van 11-11-2009

Optimaal Educatief Handelen wordt mogelijk gemaakt door

Educatief Handelen Waarderingskader Inspectie Deze term wordt onder andere gehanteerd in het VVE-waarderingskader en omvat onderstaande indicatoren: 1. Het educatief handelen van de beide leidsters is goed op elkaar afgestemd 2. Er wordt voldoende tijd besteed aan een programmatische aanpak van de taalontwikkeling 3. De leidster bevordert de interactie tussen de kinderen

Educatief Handelen Waarderingskader Inspectie 4. De leidster stimuleert actieve betrokkenheid van de kinderen en verbetert het spelen en het werken 5. De leidster bevordert de ontwikkeling van aanpakgedrag (strategieën) bij de kinderen 6. Het taalgedrag van de leidster met de peuters en kleuters is responsief 7. De leidster stemt de activiteiten af op verschillen in de persoonlijke, sociale en de taalontwikkeling van de individuele peuters/kleuters

Domeinindeling Toetsingskader inspectie Curriculum Kinderopvang; Pedagogische doelen en competenties van kinderen; domeinen: Leseman & Van der Leij; VVE-Domeinen: ‘Educatie in de voor- en vroegschoolse periode’ (2004) Sociale competenties Sociaal Vroege sociaal emotionele ontwikkeling Moreel Emotioneel De Sensomotorische ontwikkeling Motorisch/zintuiglijk Vroege motorische ontwikkeling De Creatieve ontwikkeling Creatief/Beeldend De cognitieve ontwikkeling (exclusief taalontwikkeling) Cognitief Ontluikende rekenvaardigheid* (* Is maar één aspect van cognitieve ontwikkeling) De Taalontwikkeling Communicatief Vroege taalontwikkeling en tweetaligheid Ontluikende geletterdheid

Optimaal Educatief Handelen Plaats OEH Pedagogisch handelen VVE-handelen Optimaal Educatief Handelen

Pedagogisch Handelen Zelfredzaamheid Verzorging Oudercontacten Responsief Sensitief Sfeer Veilig

Waarderingskader inspectie VVE Handelen Waarderingskader inspectie

Optimaal Educatief Handelen Bron: Waarderingskader 6. Responsief (taal)gedrag van de leidster 7. Afstemming op ontwikkeling 1. Onderlinge afstemming 5. aanpakgedrag 2. Programmatische aanpak taalontwikkeling 4. Actieve betrokkenheid, spelen en werken 3. Interactie

Optimaal Educatief Handelen Te operationaliseren bekwaamheden OEH 6. Responsief (taal)gedrag van de leidster 7. Afstemming op ontwikkeling 1. Onderlinge afstemming 5. aanpakgedrag 2. Programmatische aanpak taalontwikkeling 4. Actieve betrokkenheid, spelen en werken 3. Interactie 8. Observeren/registreren

Adviesgroep Inspectie: Dré van Dongen, Wies v.d. Linden ECO3: Jo Kloprogge UVA/UU: Elly Singer Korein, KINDwijzer: Hanneke v.d. Meerendonk Adviesdiensten: Betty de Jaeger

Scan

Scan

Website: Koppeling per ‘as’ naar erkende VVE-programma’s Piramide Kaleidoscoop Uk en Puk Startblokken Speelplezier Sporen Overeenstemming met programmamakers

Digitaal, te downloaden www……….

Brochure “Handleiding” Rol management: per ‘as’ Leidstergedrag Aanvullende observaties Wat moet er gebeuren Wat kan de leidinggevende doen (= Rol management) Eigen reflecties

Graag tot ziens! Deelsessie C: VVE in de Kinderopvang van 11-11-2009