Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang 11 november 2009 VVE in de kinderopvang Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang 11 november 2009 Deelsessie C: VVE in de Kinderopvang van 11-11-2009
Samen aan de slag met…. Informatie en inbreng van mijn kant Informatie en inbreng van jullie Wat we ontwikkeld hebben, en nog in pilot uit gaan zetten De kracht van samenwerking
Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang OKE-wetsvoorstel: landelijk dekkend VVE-aanbod 100 % doelgroepbereik “Het is de bedoeling er in 2012 een landelijk dekkend vve-aanbod is in peuterspeelzalen, basisscholen én kinderdagverblijven. Dit om alle risico-kinderen deel te kunnen laten nemen aan een vve-programma.” Kinderopvang krijgt Educatieve taak
Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang Faciliteert Kinderopvang Educatief Handelen te optimaliseren en te integreren in de dagelijkse praktijk (Onderwijskansen door Kwaliteit en Educatie; Beleidsbrief, Dijksma, 2008)
Optimaal Educatief Handelen Digitale scan die bekwaamheden van leidsters vaststelt op basis van 360 graden feedback Website om effectieve VVE programma’s te benutten bij het optimaliseren van Educatief Handelen Educatief handelen optimaliseren middels coaching, ondersteuning en scholing > Brochure Deelsessie C: VVE in de Kinderopvang van 11-11-2009
Optimaal Educatief Handelen wordt mogelijk gemaakt door
Educatief Handelen Waarderingskader Inspectie Deze term wordt onder andere gehanteerd in het VVE-waarderingskader en omvat onderstaande indicatoren: 1. Het educatief handelen van de beide leidsters is goed op elkaar afgestemd 2. Er wordt voldoende tijd besteed aan een programmatische aanpak van de taalontwikkeling 3. De leidster bevordert de interactie tussen de kinderen
Educatief Handelen Waarderingskader Inspectie 4. De leidster stimuleert actieve betrokkenheid van de kinderen en verbetert het spelen en het werken 5. De leidster bevordert de ontwikkeling van aanpakgedrag (strategieën) bij de kinderen 6. Het taalgedrag van de leidster met de peuters en kleuters is responsief 7. De leidster stemt de activiteiten af op verschillen in de persoonlijke, sociale en de taalontwikkeling van de individuele peuters/kleuters
Domeinindeling Toetsingskader inspectie Curriculum Kinderopvang; Pedagogische doelen en competenties van kinderen; domeinen: Leseman & Van der Leij; VVE-Domeinen: ‘Educatie in de voor- en vroegschoolse periode’ (2004) Sociale competenties Sociaal Vroege sociaal emotionele ontwikkeling Moreel Emotioneel De Sensomotorische ontwikkeling Motorisch/zintuiglijk Vroege motorische ontwikkeling De Creatieve ontwikkeling Creatief/Beeldend De cognitieve ontwikkeling (exclusief taalontwikkeling) Cognitief Ontluikende rekenvaardigheid* (* Is maar één aspect van cognitieve ontwikkeling) De Taalontwikkeling Communicatief Vroege taalontwikkeling en tweetaligheid Ontluikende geletterdheid
Optimaal Educatief Handelen Plaats OEH Pedagogisch handelen VVE-handelen Optimaal Educatief Handelen
Pedagogisch Handelen Zelfredzaamheid Verzorging Oudercontacten Responsief Sensitief Sfeer Veilig
Waarderingskader inspectie VVE Handelen Waarderingskader inspectie
Optimaal Educatief Handelen Bron: Waarderingskader 6. Responsief (taal)gedrag van de leidster 7. Afstemming op ontwikkeling 1. Onderlinge afstemming 5. aanpakgedrag 2. Programmatische aanpak taalontwikkeling 4. Actieve betrokkenheid, spelen en werken 3. Interactie
Optimaal Educatief Handelen Te operationaliseren bekwaamheden OEH 6. Responsief (taal)gedrag van de leidster 7. Afstemming op ontwikkeling 1. Onderlinge afstemming 5. aanpakgedrag 2. Programmatische aanpak taalontwikkeling 4. Actieve betrokkenheid, spelen en werken 3. Interactie 8. Observeren/registreren
Adviesgroep Inspectie: Dré van Dongen, Wies v.d. Linden ECO3: Jo Kloprogge UVA/UU: Elly Singer Korein, KINDwijzer: Hanneke v.d. Meerendonk Adviesdiensten: Betty de Jaeger
Scan
Scan
Website: Koppeling per ‘as’ naar erkende VVE-programma’s Piramide Kaleidoscoop Uk en Puk Startblokken Speelplezier Sporen Overeenstemming met programmamakers
Digitaal, te downloaden www……….
Brochure “Handleiding” Rol management: per ‘as’ Leidstergedrag Aanvullende observaties Wat moet er gebeuren Wat kan de leidinggevende doen (= Rol management) Eigen reflecties
Graag tot ziens! Deelsessie C: VVE in de Kinderopvang van 11-11-2009