De honours community: een stimulans voor excellentie?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Advertisements

All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
Presentatie schoolsysteem
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Honoursmaster: een nieuw perspectief voor excellentiebevordering? Stan van Ginkel en Pierre van Eijl Albert Pilot.
Workshop. Weet je het nog? Gemotiveerd? Geïnformeerd? Geïnspireerd? ACTIE!
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs
Hogescholen in Dialoog
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Welkom! 20:00Introductie: uw kind op het JCU 20:30Naar JCU, daar koffie & thee 20:45Start keuzeworkshops Zaal 322: Het mentoraat op JCU en partnerscholen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Wij werken met SIS Excellentieprogramma’s in SIS
Afstudeerkringen Supply Chain Management 14 oktober 2005.
HAN Faculteit Educatie.
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Startbijeenkomst NVvA Contactgroep Biologische Agentia Donderdag 4 maart 2004 Utrecht.
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Workshop ‘Is er een toekomstige rol voor verkoopvrijwilligers’ 25 mei 2013.
Honours communities als motor voor een cultuur van excellentie
plaats datum naam trainer
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
Informatie- avond groep 6
Symposium Differentiatie
11 Algemene Ledenvergadering 5 april 2012 Jaarplan 2013 Commissie PAS Professional Auditors at Small Audit Shops 25 december 2012.
Een theoretische verkenning
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
OPTIMAAL ONDERWIJS VOOR ÉLKE STUDENT!
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 5 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
Honoursonderwijs in HBO
Honoursprogramma voor propedeusestudenten
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Werken met Blogs 1. Waarom bloggen? 2. Werken met blogs op de MLI.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Interactieve Mantelzorgkamer Share&Care
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
“If the first challenge of change is to ensure that it’s desirable and the second challenge to make it doable, then the biggest challenge of all is to.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Informatiebijeenkomst Research Project commissie
Het BSc Honours Programme
Het BSc Honours Programme
Een vergadering organiseren
Het BSc Honours Programme
Honours communities als motor voor een cultuur van excellentie
De honours community: een stimulans voor excellentie?
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Ouders en school samen Maart 2016
In kaart brengen van ‘honoursdidactiek’
Vergadering Personeelsdienst
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Transcript van de presentatie:

De honours community: een stimulans voor excellentie? VOR Sirius donderdag 20 oktober 2011 15.15 – 16.15 uur Workshop De honours community: een stimulans voor excellentie? Pierre van Eijl (p.j.vaneijl@uu.nl) Stan van Ginkel (s.o.vanginkel@uu.nl) Albert Pilot (a.pilot@uu.nl) Onderwijsadvies en Training (O&T) Universiteit Utrecht

Workshopprogramma Welkom en introductie honours communities: kenmerken, functies en strategieën (20 min.) Casus ‘Communityvorming in een interdisciplinair honoursprogramma’: individueel/tweetallen (10 min.) Terugrapportage en plenaire discussie (25 min) Afronding (5 min.) Onderwijsadvies&Training, UU

Aanleiding onderzoek Studenten blijken binnen honoursprogramma’s vaak intensieve contactennetwerken op te bouwen. Ze vinden dat die een belangrijke bijdrage leveren aan hun talentontwikkeling. Deze netwerken worden honours communities genoemd. Uit interviews met docenten en studenten van honoursprogramma’s in de VS komt naar voren dat zij honours communities een essentieel onderdeel vinden. Uit onderzoek in Nederland komen opvallende positieve ervaringen met honours communities naar voren. Daarom deden we een studie naar kenmerken, functies en strategieën van honours communities. Onderwijsadvies&Training, UU

Werkwijze onderzoek Verzameling van gegevens: Literatuuronderzoek Interviews met Amerikaanse site visitors van honoursprogramma's Rapportages over Nederlandse honoursprogramma’s Enquêtes bij een selectieve ‘honours’ masteropleiding Analyse van gegevens naar kenmerken, functies en strategieën Onderwijsadvies&Training, UU

Vijf basiskenmerken van een honours community (1) Netwerk met intensieve onderlinge contacten van studenten van een honoursprogramma; ook honoursdocenten, talentcoaches en externen kunnen hierbij betrokken zijn. Deels informeel karakter (2) Studenten voelen zich betrokken bij het honoursprogramma en zijn missie, hebben een passie voor de daaraan verbonden activiteiten gericht op talentontwikkeling en excellentie. (3) Studenten hebben het gevoel bij elkaar te horen: ‘sense of community’, (4) Studenten hebben aansluiting bij een bijbehorende cultuur van excellentie (d.w.z. acties, houdingen en ‘mentaliteit’ van de deelnemers zijn gericht op talentontwikkeling en excellentie). (5) De studenten (en docenten) ontwikkelen een repertoire van interactiemogelijkheden gericht op talentontwikkeling en excellentie. Productieve interactie kan deels in het programma en deels erbuiten op eigen initiatief plaatsvinden (zowel F2F als online). Onderwijsadvies&Training, UU

Additionele kenmerken Bijvoorbeeld: veiligheid voor talentontwikkeling, gezamenlijke locatie (fysiek en virtueel), budget en gedeeld eigenaarschap Per community contextspecifieke kenmerken want: Honours communities krijgen ook specifieke kenmerken door het bijbehorende honoursprogramma. Variatie in betrokkenheid deelnemers: kerngroep, actieve leden en periferie; de betrokkenheid varieert in de tijd. Per community ook persoonsspecifieke kenmerken Onderwijsadvies&Training, UU

Meerwaarde van de honours community voor de studenten? Leerfunctie: verdieping van de leerervaring, ontdekken nieuwe eigen mogelijkheden, leren organiseren en leidinggeven, leren functioneren in een excellentiecultuur, ‘flow’ in samenwerking ervaren. Sociale functie: interactie met gemotiveerde medestudenten, anderen leren kennen en gekend worden met dezelfde soort passie, elkaar stimuleren en steunen bij de studie en de realisatie van nieuwe initiatieven. Opvallend: grote diversiteit per programma en per student op concreet niveau, sterke overeenkomsten op meta-niveau. Onderwijsadvies&Training, UU

Ook indicaties voor meerwaarde van een honours community voor docenten Belangrijke functies die een honours community voor een docent mogelijk kan hebben: 1) Stimulerende functie (nieuwe uitdaging, meedenken met studenten bij nieuwe projecten en studie-onderwerpen) 2) Professionaliseringfunctie (hoe getalenteerde studenten uit te dagen?) 3) Sociale functie (grotere betrokkenheid bij studenten, docenten en externen) Onderwijsadvies&Training, UU

Variaties in honours communities Duur: één tot drie jaar afhankelijk van het honoursprogramma Omvang: tien tot honderden studenten Intensiteit wisselend (aantal contactmomenten per week medeafhankelijk van programma) Interactie zowel binnen programma-onderdelen als daarbuiten (extra-curriculair, residentiële setting) Groepsidentiteit: naam, vereniging of website; maar binnen community ook subcommunities Disciplinair of multi/interdisciplinair Bachelor/master Mate van effectiviteit in vervulling van genoemde functies Onderwijsadvies&Training, UU

Hoe een honours community bevorderen? Zeven strategieën: (1) Matchen van studenten specifiek gericht op het bouwen van een honours community (2) Programmeren van uitdagende activiteiten (focal events) in een honoursprogramma die samenwerking vereisen (3) Faciliteren van initiatieven van studenten (4) Realiseren van een intensieve periode voor verdieping van onderlinge contacten (5) Organiseren van een reeks interactieve activiteiten die de community tijdens het gehele honoursprogramma stimuleren (communitylijn in het programma) (6) Optreden docent als rolmodel voor talentontwikkeling en community building (7) Betrekken van community-activiteiten bij de (tussentijdse) beoordeling in het honoursprogramma Dilemma: organiseert de docent de community of doen studenten dat? Onderwijsadvies&Training, UU

Ontwikkelingstadia honourscommunity? Startfase: contact en samenwerking gestimuleerd door docenten maar ook door individuele studenten die elkaar vinden. Vervolg: ontwikkeling van een netwerk van onderlinge contacten & gezamenlijk denk- en werkkader Nieuwe initiatieven komen naar voren; sommige krijgen steun van medestudenten en docenten Uitwerking initiatieven en presentatie resultaten Feedback intern/extern op community en cultuur ervan organiseren, conflicten leren hanteren, institutionaliseren werkwijzen en structuren Meewerken aan voorlichting, inwerken nieuwe studenten, externe presentaties Verschuiving aandacht naar andere activiteiten bijv. buitenlandstudie, individueel project Eindpresentaties, afronding, plannen voor voortzetting contacten

Kennismaken met de strategieën d. m. v Kennismaken met de strategieën d.m.v. casus: ‘Interdisciplinair honoursprogramma’ Duur: één jaar Omvang: 12 ECTS Studenten vanuit verschillende opleidingen doen dit honoursprogramma bovenop hun reguliere programma Programma: serie interactieve presentaties van gastsprekers, workshops en een project met coaching dat studenten in multidisciplinaire groepjes doen. Daarnaast is er in het kader van dit programma ruimte voor het opdoen van ervaring in een internationale context. Rooster: programma-activiteiten na 17.30 uur en in enkele weekenden. Onderwijsadvies&Training, UU

Vervolg casus De organisatoren van het honoursprogramma vragen zich af hoe community vorming in dit programma te stimuleren is. Ze hebben twee vragen daarover. Vraag 1 Welke maatregelen zijn geschikt om een goed functionerende honours community tot stand te brengen? Vraag 2 Wat dragen de strategieën bij aan je advies? Werk individueel of met buurman/vrouw aan de antwoorden (10 minuten) Onderwijsadvies&Training, UU

Plenaire uitwisseling 1) Welke maatregelen voor het bevorderen van een community stel je voor? 2) Wat droegen de strategieën daaraan bij? Onderwijsadvies&Training, UU

Afronding workshop Opvallende punten in de discussie? Generalisatie en trends Welke kennis ontbreekt en is aanleiding voor verder onderzoek? We zoeken nog een paar reviewers voor ons concept artikel (TvHO) Wil je op de hoogte gehouden worden? Geef ons dan je naam en e-mail adres en we mailen je ons onderzoeksrapport. Onderwijsadvies&Training, UU