Start met twitteren een handleiding voor beginners Huib Koeleman, augustus 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
TWITTEREN = KWETTEREN DOOR EDITH HELWEGEN & HEIDY AMORY.
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Ga naar > Wegwijzer. 2 HOMEPAGE gemeenteraad Delft.
SEO Social Media. Facebook  Zorg voor activiteit op je pagina (likes, shares & reacties)  Verwerk je keywords in je infopagina en met name in het over.
2.0-tools summerschool. 2.0-tools summerschool.
Wat is het  Korte berichtjes publiceren (140 tekens).  Combinatie webloggen + instant messaging =microblogging  Opgericht (oktober 2006) door Obvious.
Verborgen vormen van pesten
Mijn gegevens op het web!?
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. •Strategie en advies. •Uitvoeren middelen, persberichten.
Sociale wijkmedia 19 en 28 maart 2013 wijkteams Nieuw Lokaal Akkoord Gilbert Sewnandan.
Social media gebruiken om een baan te vinden
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
Social Media voor journalisten
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Twitter als sociaal medium. Welkom! Ik ben… Twitteren maar!
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
Handleiding Cency.nl Versie april De openingspagina toont foto’s van mogelijke voornemens.
de ouderbetrokkenheid vergroten
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Naam: HUPKES Mijn hobby : GAME Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Naam: monique en theresia
-140 tekens berichten sturen -Je deelt deze berichten met je volgers -Deze berichten heten een ‘Tweet’ -Volgers zijn twitteraars die zich hebben aangemeld.
Lezing door Kick de Wolff
Een stageplaats met Social media
Social media bij impulsis Huib Koeleman, augustus 2010.
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. Strategie en advies. Uitvoeren middelen, persberichten schrijven,
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
Tips voor de blogger in spé.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Meer bekendheid via Linkedin Stella Maaswinkel Verseau trainingen.
Twitter wat is het? wat kun je er mee doen? clubmiddag 18 november © R.P.Vloeimans, Amstelveen, Netherlands.
Social Media Fleur van Scharenburg 1. Opzet voor vanavond Snelcursus Social Media Social Media gebruiken 2.
Het nieuwe solliciteren:
Help! Verzuim voorkomen
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Een kwetterende pionier in Limburg
Welkom bij digiDUIF! Jouw school heeft gekozen om gebruik te maken van digiDUIF. Deze korte animatie helpt je met het aanmaken van jouw account en het.
Instructie weblog. Start van je eigen weblog 1) Ga naar weblog.aocfriesland.nl 2) Je krijgt het volgende scherm te zien. 3) Ga naar inloggen, zowel links.
Een expeditie waarin Social Media worden ingezet om U beter te presenteren EN gevonden te worden.
Altijd online!.
TWITTER door Jasper Van Biesen. Twitter? Sociaal netwerk, to twitter = kwetteren 140 tekens, ‘microblog’ Iedereen kan je tweets lezen, tenzij je een.
#kennisdelen | #samenwerken | #durftevragen
Iedereen gebruikt social media.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Sessie 4: Opdrachten krijgen met 1. Wat gaan we doen? #lift Aan de slag met Twitter Oefening Geavanceeerd gebruik Twitter succesvol toepassen Toelichting.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Sociale Media als hulpmiddel voor communicatie binnen en buiten de Reuzenfederatie.
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
Sterk door je netwerk zet jezelf op de kaart!. Even voorstellen 21 mei 2016 in TilburgTRIVALENT LOOPBAANEVENT 2 mens & werk.
Training voor beginners. Agenda Waarvoor Twitter gebruiken? Het Twitter account Waarover Twitteren? Wie te volgen? Twitter termen De Twitter conversatie.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Training: Inloggen en Zoeken
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Introductie social media
Training: Inloggen en Zoeken
Training: Inloggen en Zoeken
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Solliciteren met Social Media
Social media voor statenleden/politici
Duurzame inzetbaarheid in de praktijk
Transcript van de presentatie:

Start met twitteren een handleiding voor beginners Huib Koeleman, augustus 2010

2

3 Hoe start ik een twitter account?  Name: hier kan je je volledige naam invoeren (zoekmachines kunnen hier op zoeken)  Username: de naam die bij je berichten verschijnt. Tip: hou het herkenbaar (eigen naam) en kort (KiA?)  Web: je website, of je linkedin webadres

4 En hoe vinden ze je? Gebruik “settings” & “profile”  Gebruik een herkenbare (liefst positieve) foto van jezelf (max 700k). Hoe herkenbaarder, hoe betrouwbaarder. Leuke plaatjes zijn alleen leuk voor insiders  Bio: hoe meer trefwoorden je invoert, hoe makkelijker ze je kunnen vinden, denk bijvoorbeeld aan ‘projectmanager’, ´communicatie’, ‘ontwikkelingssamenwerking’, ‘protestantse kerk’ (check twittergids), kan in Nederlands en/of Engels  Location: je woonplaats of werkplaats, en anders Nederland

5

6 Hoe vind-ik interessante mensen?  Typ bij “Find People” de naam in van bekenden. Als dan het profiel van een bekende verschijnt kan je die gaan volgen door de follow- button aan te clicken (het + teken)  Google kan ook helpen; de naam plus twitter levert vaak veel op Andere bronnen:  Zoeken aan de hand van # (hashtag/hekje) op trefwoorden. Zo vind- je mensen met eenzelfde interesse  Kijk op Die zoekt in de bio’s van deelnemers naar trefwoorden  Of kijk wie de oorspronkelijke bron is van een geretweet bericht

7 Door profile aan te clicken kun je zien wat je allemaal hebt getweet

8 En wat schrijf je?  Bij “whats happening” kan je je tweet achter laten in 140 tekens (en click op “tweet”)  Als je wilt reageren op een bericht click je op “reply”.  Of als je het wilt delen met jouw volgers, gebruik dan “retweet” of kopieer het bericht helemaal en voeg zelf wat toe

9 De twittertaal  Follower: twitteraar die jou volgt en al je berichten ook direct krijgt te zien  Reply: reactie op een eerder bericht  D (of direct message) een reactie op een bericht dat alleen de geadresseerde kan lezen (dat kan alleen als jullie elkaar volgen)  RT: retweet, het doorsturen van een interessant bericht dat jij hebt ontvangen naar jouw volgers  #: hastag of hekje. Teken dat je voor een trefwoord zet. Als anderen dan op dat bericht clicken krijgen ze ook berichten van anderen over dat thema te zien  Listed: je kunt de mensen die je volgt indelen in lijsten (bijvoorbeeld werk, privé, communicatie, etc) NB je kunt er voor kiezen om lijsten van anderen te bekijken (en anderen kunnen jouw lijsten bekijken)

10 Hashtag #  Een label toegevoegd aan een twitterbericht om aan te geven dat het over een bepaald onderwerp gaat: #penw - Pauw en Witteman #giro555  Discussie volgen over een bepaalde hashtag?  Verzin niet zelf een hashtag als er al een bestaat (zie eerst twubs.com)  Twitterfall helpt om meer over een onderwerp te vinden. Het vernieuwt elke keer als een nieuwe tweet met de #hashtag verschijnt.  Als het onderwerp geen hashtag heeft, zoek dan rechtsstreeks via search.twitter.com, Twazzup of Tweetgrid

11 Wat voor soort berichten? De basisvragen:  “Wat ben je aan het doen?”, “Waar werk je aan?” of “Wat valt je op?” Maar ook:  Links naar interessante documenten, blogs of sites (mag ook je eigen blog of site zijn)  Meningen over (vak-)onderwerpen, gebruik dan wel een # voor het begrip, dan kunnen anderen het vinden  Vragen aan je volgers (of breder, door #durftevragen toe te voegen)

12 Codes  In Nederland is de twitteromgeving een vriendelijke omgeving.  Al te scherpe opmerkingen worden niet gewaardeerd en leiden tot “unfollow”  Als je anderen citeert of retweet is bronvermelding (met gebruikelijk

13 Via paper.li kun je dagelijks overzicht krijgen van je tweets

14 Enkele tips (1)  Alles wat je schrijft kan iedereen lezen, IEDEREEN. Ook als je reageert op een tweet met “reply” (een groot verschil met mailen)  de groep mensen die jij volgt is meestal niet hetzelfde als de groep mensen die jou volgt (dat is anders dan bij Hyves en Facebook!)  Kijk regelmatig bij je “mentions”, anders zie je niet wat mensen aan je schrijven die je zelf nog niet volgt  En beroemdheden volgen lijkt leuk, maar verwacht niet dat ze reageren. Echte communicatie vindt eerder plaats tussen jou en je vrienden en twitter-collega’s

15 Enkele tips (2)  Links naar artikelen en sites werken prima om kennis te delen  Attach foto’s of filmpjes, dat werkt prima  Je hebt maar 140 tekens, om links klein te houden gebruik dan TinyURL.com,  Verwacht niet dat je Twitter account in een maand tijd een succes wordt. Vakgenoten en/of klanten moeten je vinden, dat kost tijd.  Besteed er tijd en energie aan, wil of kun je dat niet, dan kun je er beter niet aan beginnen.

16 Enkele tips (3)  5 tot 5 regel. Om interessant te zijn tweet je minimaal 5 keer per week. Om overload te voorkomen tweet je niet meer dan 5 keer per dag  Reageer op tweets van anderen  En als dit alleen jullie twee aan gaat: gebruik dan direct tweet  En, ter geruststelling…. je hoeft niet alle tweets te lezen

17 Monitoren  Bekijk regelmatig de tweets waarin naar je verwezen wordt of gebruik Search.twitter, CoTweet of Hootsuite om te zien hoe ze over jou of je organisatie praten  Of gebruik Twanalyst, Twitalyzer of Twittergrader om uit te vinden wat voor type twitteraar je bent

18 de-afdeling-communicatie