Workshop : Zicht op de omgeving (Stakeholder Analysis)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop : Zicht op de omgeving (Stakeholder Analysis)
Advertisements

INTERACTION DESIGN Week 3.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Interrogative sentences
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
‘Geef uw team vleugels’
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 En Gesprekken voeren[Edu/003] thema: I hate my nose… can-do : kan persoonlijke standpunten, commentaar en meningen geven over.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Criteria for Invasive management Acute Coronary Syndromes (ACS) in patients presenting without persistent ST-segment elevation Eduard van den.
Hoofdstuk 3 Karl Weick Toevoegen en reduceren van variëteit.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Future met will Gebruik je om te zeggen dat iets in de toekomst zal gaan gebeuren. Je gebruikt will als je voorspellingen doet zonder dat je daar bewijs.
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Keuzevrijheid: lust of last?
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
Alliantiemanagement PGM Open, 4 februari 2016 Prof. dr. Ard-Pieter de Man.
Planet2050 Healthy Planet, Happy people 1 Duurzaamheid en klimaatverandering.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Presteren onder druk.
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Salt & Light Zout & Licht
Sector, Firm Size and ICT investments
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Ownership of your organisation
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
Verlangen naar God Longing for God
Unit 2: LESSON 2 practicing the grammar: betrekkelijke voornaamwoorden
Toekomende tijd: met “will”
Rob Heyman and Ilse Mariën
Who knows something about scenarioplanning?
2 Corinthians 4:5-7 “For what we proclaim is not ourselves, but Jesus Christ as Lord, with ourselves as your servants for Jesus' sake. For God, who said,
Dynamic Architecture What about you?
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
MISSION IMPOSSIBLE ? – High temperature heat >600 °C
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Workshop : Zicht op de omgeving (Stakeholder Analysis) Impulsis Partnerdag 29 november 2008 henk@vapeldoorn.nl

Workshop = Work = werken Shop = winkelen Dus we gaan samen aan het werk en leren van elkaar Neem er van mee wat u aanstaat, waar u iets mee kunt

Zicht op de omgeving (Stakeholder Analysis) door Henk van Apeldoorn, stichting Welzijn Wajir (Kenia). We kijken naar : Wie hebben er belang bij het project? Wie hebben er invloed op het project? Een goede analyse van de omgeving is onontbeerlijk bij de opzet van projecten voor ontwikkeling.

Eerste oefening Schrijf de naam van uw project op een geel vel Schrijf het doel van het project eronder Op tweede A4 ( WIT) : Met wie praat u als u daarginds bent ? Bijvoorbeeld: uw doelgroep? uw project partner ginds? Anderen ?

Definities van Armoede

Armoede gebaseerd op een oude definitie van de Wereldbank Armoede kun je meten in de mate waarin mensen greep hebben Op actoren en factoren Die hun leven en toekomst bepalen Actoren zijn mensen die invloed hebben op het project Factoren zijn invloeden waarop je meestal geen of weinig greep hebt Armoedebestrijding is dus eigenlijk met je doelgroep werken aan grip krijgen op actoren en factoren die hun leven en toekomst bepalen.

Actoren en factoren Actoren zijn (groepen van) mensen die invloed hebben op je project. Zoals: X Y Z Schrijf zelf een aantal actoren op die belangrijk zijn voor je project en je doel Factoren zijn omstandigheden / krachten die invloed hebben op het project Zoals : A B C Schrijf zelf een aantal factoren op die een belangrijke invloed hebben op je project en je doel

Wat is een Stakeholder analyse ? In een Stakeholder Analyse is identificeren we invloeden van factoren en actoren op de situatie die we willen verbeteren. Wat zijn hun belangen? Wat is hun houding tegenover onze plannen? Hoe zullen hun belangen het proces beïnvloeden? Hoe kunnen we greep krijgen op hun invloed? Hoe kunnen we zorgen dat we daarbij stevig in onze schoenen staan?

Waarom zou je een stakeholder analyse doen ? Betere plannen De juiste partijen doen mee Grotere kans dat de doelen behaald worden Meer kans op duurzaamheid Het is duidelijke wie er mee doet en wat hun verantwoordelijkheden zijn Verantwoordelijkheden zijn duidelijker verdeeld Aannames worden duidelijker Invloeden en mogelijkheden voor beinvloeden zijn in kaart gebracht (Lobby & advocacy)

Wat zijn Stakeholders ? Personen, groepen of instituties die belang hebben bij het slagen ( of juist niet slagen) van ons project Personen, groepen of instituties die het proces beinvloeden of er zelf door beinvloed worden Ze hebben iets te winnen of iets te verliezen bij het proces Er worden primaire en secondaire stakeholders onderscheiden

Primaire en secondaire stakeholders Primaire stakeholders ondervinden direct of uiteindelijk de gevolgen van ons project. Leer ze kennen: Zijn het mannen of vrouwen ? Hoe oud zijn ze? Wat voor opleiding hebben ze? Wonen ze in de stad of op het platteland? Hoe voorzien ze in hun levensonderhoud (livelihood)? Hoeveel controle hebben ze over de productiemiddelen van hun levensonderhoud? Secondaire stakeholders zijn tussenpersonen /groepen / instituties. Ze worden meestal ingedeeld naar het belangrijkste wat ze doen of hoe ze bijdrage aan het proces. Financieren (wijzelf bijvoorbeeld) , adviseurs, uitvoerders , beleidmakers, mensen die monitoren, belangen behartigen, regels handhaven, producten kopen etc.

Soorten analyses die je kunt doen ? Krachtenveld in kaart brengen, wie heeft er belang bij ons project ? Hoeveel invloed hebben ze? Welke relaties moet je aanhalen ? Welke mensen of groepen moeten we met voorrang energie in steken . Wat kunnen we laten lopen ? Krachten en zwakheden inschatten Belangentegenstellingen helder maken Wie zijn je (mogelijke) bondgenoten? Wie zijn je tegenstanders? Hoe kun je de invloeden beinvloeden?

Stakeholder analyse stakeholder -- - o + ++ L M H Hoe positief is deze SH over het doel? Hoe belangrijk is het doel voor deze SH? Hoeveel invloed heeft deze SH op het bereiken van het doel? -- - o + ++ L M H

Audience priorisation Matrix (hoe belangrijk is het dat we met deze mensen gaan praten?) Hoe belang- rijk is ons doel voor deze SH? Heel belangrijk Matig Laag (on belangrijk) Lage invloed Matige invloed Hoge invloed Hoeveel invloed heeft deze stakeholder op het slagen van het doel? Taak: Vergelijk met je eerste lijstje en vul in:

Audience priorisation Matrix (hoe belangrijk is het dat we met deze mensen gaan praten?) Hoe belang- rijk is ons doel voor deze SH? Heel belangrijk Ook doen Prioriteit Matig Laat maar gaan Laag (on belangrijk) Lage invloed Matige invloed Hoge invloed Hoeveel invloed heeft deze stakeholder op het slagen van het doel?

Importance and influence matrix B stakeholders appearing to have a high degree of influence on the project, and who are also of high importance for its success. A good working relationship must be created with this group to ensure an effective coalition of support for the project A stakeholders of high importance to the project, but with low influence. They will require special initiatives to protect their interests High importance C stakeholders with high influence who can therefore affect the project outcomes, but whose interests are not the target of the project. This group may be a source of risk, and will need careful monitoring and management. D stakeholders with low influence on or importance to project objectives may require limited monitoring or evaluation, but are relatively of low priority, They are unlikely to be the subject of project activities or management. Low importance Low influence High influence

Audience Prioritisation Matrix Importance of issue to Audience High Secondary Audience Priority Audience Medium Ignore Low Influence of the audience on the issue

Bondgenoten en Tegenstanders Matrix Hoe positief is deze SH over ons doel? Pro voornaamste bondgenoten Neutraal Belangrijkste strijdperk Anti Belangrijkste tegenstanders Lage invloed Matige invloed Hoge invloed Hoeveel invloed heeft deze stakeholder op het slagen van het doel?

Allies and Opponents Matrix Attitude of Audience to Your Position Pro Main Allies Neutral Main Battleground Anti Main Opponents Low Medium High Influence of the Audience on the Issue

Audience Targeting The issue / agenda’s / decisions Your position Knowledge Attitudes/Beliefs Interests Audience definition What does the audience know about the issue? What does the audience believe about the issue? What does the audience care most about (even if unrelated to the issue)

De doelgroep die we willen bereiken Het onderwerp / het beleid/ De beslissing Hoe staan we er tegenover? /Onze positie Audience Targeting De doelgroep die we willen bereiken Kennis Meningen belangen Beschrijving van de doelgroep Wat weet de doelgroep over het onderwerp? Wat gelooft de doelgroep over het onderwerp? (meningen) Wat is voor de doelgroep het belangrijkst? Zelfs als het niks met het onderwrrp te maken heeft.

CLASP clasp  (klsp) n. 1. A fastening, such as a hook or buckle, used to hold two or more objects or parts together. 2. a. An embrace or hug. b. A grip or grasp of the hand. 3. A small metal bar or other device attached to the ribbon of a military decoration to indicate the action or service for which it was awarded or an additional award of the same medal. tr.v. clasped, clasp·ing, clasps 1. To fasten with or as if with a clasp. 2. To hold in a tight embrace. 3. To grip firmly in or with the hand; grasp.

CLASP

CLASP (greep op de relaties waar je mee te maken hebt) Credibility, waarom vertrouwen mensen ons? Legitimacy, wie of wat geeft ons het recht om ons er mee te bemoeien? Accountability, Hoe verantwoorden we onze acties naar de mensen die ons hun geld en steun toevertrouwen? En hoe verantwoorden we ons naar de mensen waar we het voor doen (de doelgroep) ? Service, Wat dragen wij bij aan het geheel? Power, wat is onze ‘’power’’ ? En hoe gebruiken we onze kracht/macht? henk@vapeldoorn.nl