Diversiteitstoets Multicampusonderwijs Uitwerking Actieplan 2012 Ass.WG Diversiteit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Advertisements

The richness of diversity HBO IC DIEN vzw Johan De Cock Coördinator internationalisering.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs.
Blended learning Over minder onderwijzen en meer leren
1 Inclusief hoger onderwijs Studienamiddag Vlor Diversiteit in het hoger onderwijs 23 april 2008 Gaspar Haenecaert.
Mia Douterlungne administrateur-generaal
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Observeren en rapporteren
Peer Tutoring Studenten ondersteunen eerstejaars Apers Katrien en Verdyck Marc, Departement Gezondheidszorg Turnhout.
5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Peer assessment.
De tweede leerweg Luc Vandeput KHLeuven November 2013.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Informatiekunde ‘project Informatiewetenschappen’ 7 november F. de Vries Website Evaluatie.
27 juni 2005De nieuwe modelconvenant van naaldje tot draadje 1 De diversiteitstoets in de sectorconvenants.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Oproep Werkervaring 2009 artikel 60 Verwelkoming & inhoudelijke duiding oproep.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Challenge the future Delft University of Technology Leren ‘meten’ van sociale stijging Vakgemeenschap sociale stijging, bijeenkomst ‘onderwijs’
Betrokken van buiten - wordt gevolgd Presentatie raadsinformatieavond 4 december 2008.
3 april 2013, Evelien Joosten-van Zwanenburg
Opdrachtgevers Jeroen Thys groep T Innovatieve en internationale georiënteerde hogeschool in Leuven Leen de Bie Pedagogische begeleidingsdienst Gent:
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Studenten ondersteunen eerstejaars
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
EAD Consulentendag 2011 Diversiteitswerking Sectorconvenants 16 september 2011.
Emissie-inventaris water en Waterkwaliteitsmodellering
Homofobie: Tendezen, meldgedrag en uitdagingen
Een instrument om ouderparticipatie te meten
Gelijkekansen- en diversiteitsplannen 2007 Overzicht Commissie Emancipatiezaken 25 september 2007.
Deel anders, mijn organisatie
In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
BEURZENPROGRAMMA’S VOOR HBO5. BEURZENPROGRAMMA’S Generieke beurzen Specifieke beurzen: - Transition Fellowship Programme.
competentieontwikkeling
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Inleiding en Instructie
Studiedag ‘Should I stay or should I go ?’ Begeleiden naar remediëren of heroriënteren Diepenbeek, donderdag 26 maart 2015.
Honours Programme Delft
6 stappen in Risico management
Nieuwe definitie van personen met een handicap of chronische ziekte.
Presentatie Beoordelingsporfolio
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
SOCIAL WORK naam:. Martine Bink . m. d. nl med:. med
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
praktijk project ouderbetrokkenheid
Informatie over deze presentatie (verwijderen voor gebruik) Bijgaande presentatie is ontwikkeld om groepen die met het programma Groepsontwikkeling willen.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
1 Centrum voor Gelijke Kansenbeleid Centrum voor Gelijke Kansenbeleid Gelijke Kansen beleid Actiepunten
Studentenvoorzieningen KU Leuven Studentenvoorzieningen Missie Studentenbeleid/Studentenvoorzieningen Studentenbeleid Ondersteuning en participatie.
Blockchaintoepassingen met een publiek belang in Groningen mei 2017
Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs,
Co-Teaching: Hype of blijvertje?
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Product Design & Engineering
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Grassrootsproject IMPULS digitaal.
Werksessie minoren pedagogiek VU
Het succes van de taalbewuste docent
Meer kansen in de KHLeuven via taalondersteuning
Gelijke onderwijskansen via taalbeleid :
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
LOP Antwerpen Basisonderwijs 03/02/2016
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
Ontwerpend onderzoek.
Transcript van de presentatie:

Diversiteitstoets Multicampusonderwijs Uitwerking Actieplan 2012 Ass.WG Diversiteit

Opdracht De impact van multicampusonderwijs (MCO) op kansengroepstudenten in kaart brengen. Diversiteitsaspecten van MCO onderzoeken

Diversiteitstoets MCO Niet normatief Een niet-limitatieve lijst van vragen die dienen gesteld te worden bij de ontwikkeling van MCO-gerelateerde beleidsbeslissingen en een aanzet tot antwoord op deze vragen. Een instrument voor al wie bij de verdere ontwikkeling van het MCO betrokken is om: de kansen te valoriseren het risico op exclusie en benadeling van kansengroepen te minimaliseren Alle fasen van het MCO-proces Een uitnodiging in om de toets verder te ontwikkelen.

MCO? Multicampusonderwijs is onderwijs dat ontworpen, aangeboden, ondersteund en/of geëvalueerd wordt door twee of meer geografische sites binnen de associatie. Multicampusonderwijs heeft tot doel: a.Het onderwijs door systematisch ontwerp kwalitatief verder te verbeteren b.De begeleiding van de studenten te versterken c.Waar nodig het opleidingsaanbod in frequentie te verhogen d.Het opleidingsaanbod voor de student flexibeler bruikbaar te maken.

Kansengroepen studenten met een functiebeperking allochtone studenten nieuwkomers internationale studenten anderstalige studenten werkstudenten beursstudenten studenten uit een kortgeschoold milieu studenten met een niet-traditionele vooropleiding herintreders studenten met een gezinslast Cf. VLOR, Handleiding registratie van kansengroepen

Scope Complex: meerlagig & dynamisch  geen volledigheid Selectie van dimensies: Financieel Geografisch Leerpsychologisch Digitalisering Organisationeel Overzichtsmatrix

Aanbevelingen Verplichting en verantwoordelijkheid Grassroot Design-for-all Systematiek Doorleefde toepassing – wisselwerking – work-in-progress Zichtbare rapportering – periodieke terugkoppeling SG Diversiteit

Dank voor jullie aandacht Bie Strypens Coördinator studie- en studentenbegeleiding Gelijke kansenbeleid KHLeuven