Diversiteitstoets Multicampusonderwijs Uitwerking Actieplan 2012 Ass.WG Diversiteit
Opdracht De impact van multicampusonderwijs (MCO) op kansengroepstudenten in kaart brengen. Diversiteitsaspecten van MCO onderzoeken
Diversiteitstoets MCO Niet normatief Een niet-limitatieve lijst van vragen die dienen gesteld te worden bij de ontwikkeling van MCO-gerelateerde beleidsbeslissingen en een aanzet tot antwoord op deze vragen. Een instrument voor al wie bij de verdere ontwikkeling van het MCO betrokken is om: de kansen te valoriseren het risico op exclusie en benadeling van kansengroepen te minimaliseren Alle fasen van het MCO-proces Een uitnodiging in om de toets verder te ontwikkelen.
MCO? Multicampusonderwijs is onderwijs dat ontworpen, aangeboden, ondersteund en/of geëvalueerd wordt door twee of meer geografische sites binnen de associatie. Multicampusonderwijs heeft tot doel: a.Het onderwijs door systematisch ontwerp kwalitatief verder te verbeteren b.De begeleiding van de studenten te versterken c.Waar nodig het opleidingsaanbod in frequentie te verhogen d.Het opleidingsaanbod voor de student flexibeler bruikbaar te maken.
Kansengroepen studenten met een functiebeperking allochtone studenten nieuwkomers internationale studenten anderstalige studenten werkstudenten beursstudenten studenten uit een kortgeschoold milieu studenten met een niet-traditionele vooropleiding herintreders studenten met een gezinslast Cf. VLOR, Handleiding registratie van kansengroepen
Scope Complex: meerlagig & dynamisch geen volledigheid Selectie van dimensies: Financieel Geografisch Leerpsychologisch Digitalisering Organisationeel Overzichtsmatrix
Aanbevelingen Verplichting en verantwoordelijkheid Grassroot Design-for-all Systematiek Doorleefde toepassing – wisselwerking – work-in-progress Zichtbare rapportering – periodieke terugkoppeling SG Diversiteit
Dank voor jullie aandacht Bie Strypens Coördinator studie- en studentenbegeleiding Gelijke kansenbeleid KHLeuven