Studenten ondersteunen eerstejaars Peer Tutoring Studenten ondersteunen eerstejaars Apers Katrien en Verdyck Marc, Departement Gezondheidszorg Turnhout
Peer tutoring Wat Waarom Hoe: departement gezondheidszorg Turnhout In de K.H.Kempen Bespreking
Wat is peer tutoring? “Tutoring can be defined as people who are not professional teachers helping and supporting the learning of others in an interactive, purposeful and systematic way”. (Topping 2000) Peer tutoring: studenten begeleiden medestudenten Als extra begeleiding
Waarom peer tutoring? Verbetering studieprestaties 0.5 sd (Hattie, 1999)
Wat helpt om studieprestaties te verbeteren?
Waarom peer tutoring? Verbetering studieprestaties 0.5 sd (Hattie, 1999) Leren van elkaar Bevorderen sociale integratie Bevorderen academisch zelfvertrouwen: geslaagde medestudent is voorbeeld Tutoring als onderdeel van gelijke kansenbeleid Kennis van de tutor verdiept
Verschillende vormen Vertrekkend vanuit een vak Als trajectbegeleiding Inhoudelijke vragen Ook gericht op studiemethode Als trajectbegeleiding Vooral coachend In de eerste plaats gericht op studeerstrategieën/studiemethode
Hoe: Tutoring in GZT Vertrekkend vanuit vakken Coördinator: 10% FTE Start september 2008 Opleiding verpleegkunde Vroedkunde: vanaf febr. 2009
Tutoring in GZT Keuze van opleidingsonderdeel - in samenspraak met tutoren Communicatie met vakdocent
Tutoring in GZT Werving tutoren Hoe? 10 studenten uit 2 ba verpleegkunde Geschenkenbon
Tutoring in GZT Werving tuttees Hoe? Wie neemt deel? 1 anderstalige (internationale studente) 1 allochtone studente 1 ba verpleegk. Deelname tutoring BSO 13 6 46% KSO 4 2 50% TSO 41 7 17% ASO 18 11% andere 15% totaal 89 19 21%
Tutoring in GZT Koppeling: Op basis van woonplaats Elke tutor is gekoppeld aan 2 tutees uitzondering: bij anderstalige student
Tutoring in GZT Vorming tutoren Opvolging tutoren Eerste training in samenwerking met Haagse Hogeschool 1 trainingsdag Persoonsgericht Eenvoudige tutortechnieken Stappen in tutoring Opvolging tutoren
Tutoring in GZT Contactmomenten: Inhoud: Vraaggestuurd Individueel verslag E-mail en GSM Inhoud: Gericht op examen Studiemethoden zelfvertrouwen
Tutoring in GZT Knelpunten Mogelijkheden Hoge studiedruk bij 2° jaars Studiestoppers Stageperiode van 2° jaars Mogelijkheden 3°jaars mee in het project betrekken Beloning door studiepunten?
Tutoring in GZT Ervaringen van tutoren: Veel bijgeleerd Sterke voldoening Intens contact Zeer goede training
Ondersteuning OOF-project PAL scoort op vele velden Training Evaluatie Uitwisseling
Peer tutoring in de K.H.Kempen Actie in het kader van de beheersovereenkomst van het aanmoedigingsfonds Volgend academiejaar: streefcijfer: 8 departementen
Werkvragen? Wat vind je ervan? Kansen in jouw departement? Vanuit leerinhouden of vanuit traject? Als keuzevak? Knelpunten in jouw departement? Welke ondersteuning verwacht je vanuit algemene diensten?