Technieklessen op de Bloeiende Perelaar Foto’s in deze presentatie zijn genomen tijdens de technieklessen van dit schooljaar.
Wat is er tot nu toe ontwikkeld rondom de technieklessen? November 2012 10 samenwerkopdrachten gemaakt uit de methode Leefwereld (natuur en techniek) De vraag om dit op te starten kwam uit de kinderen zelf Als een soort pilote gestart in groep 7. Kinderen zijn enthousiast. Materialen per opdracht in bakken gestopt en met tweetallen een periode van 6 weken aan het werk gegaan
Band plakken
Theaterspot maken
Februari 2013 De pilote werkt! Voorstel in het team om techniekbakken verder te ontwikkelen, zodat we in alle klassen technieklessen kunnen geven. Team gaat akkoord . Er gaat een voorstel voor de financiering gaat naar de Ouder Vereniging. De opdrachten uit de methode zijn er al, het materiaal is niet heel kostbaar. Het gaat vooral om de aanschaf van de bakken en het maken van een goed kast. Low budget, want er is niet veel geld.
Een zaklamp repareren Super geleiders
April 2013 Groep 7 wordt uitgenodigd voor een bedrijvenbezoek en is één van de 10 scholen die meedoet met het MIG Kit project. In het team worden de opdrachtkaarten verdeeld. Elk teamlid vult een aantal bakken met materialen
Spektro
Mei 2013 Het vullen en nummeren van de bakken met materialen blijkt een hele klus te zijn. Het zijn 60 bakken in totaal. We spreken af dat het voor de zomervakantie klaar is.
Mengen en roeren
Een brug met driehoeken
Juni 2013 De MIG-Kit Techniekkist wordt aangeboden met een prachtige methode voor onderbouw, middenbouw en bovenbouw. Maar we hebben net 60 bakken gevuld met eigen opdrachten. Hoe gaan we hier mee om?
Spiegelbeeld
Augustus 2013 De techniekbakken zijn klaar. Methode Proeven van de techniek (methode gekregen via MIG-Kit project) gebruiken we nu nog niet. We starten met de bakken en integreren later de nieuwe methode Afspraak met het team: Met je klas werk je op een eigen ingevulde manier met de bakken om uit te proberen en uit te vinden wat werkt en wat niet. Evaluatie is in februari 2014
Knikkerbaan ontwerpen
Februari 2014 Evaluatie Nog niet alle groepen hebben met de bakken gewerkt. Het vraagt goede organisatie met groepen van 30 kinderen of meer Ouderhulp in de klas tijdens de techniekles is noodzakelijk. De bakken moeten regelmatig bijgevuld worden. Goed opruimen is belangrijk. Groep 6, 7 en 8 werken met ouderhulp. Groep 3 zoekt nog naar een goede werkvorm met 35 kinderen( circuit?) We spreken af tot de zomer op onze eigen manier met de bakken te werken. Iets nieuws in gang zetten vraagt tijd! Doel van dit jaar is dat elke leerkracht op de een of andere manier techniekonderwijs integreert en zoekt naar goede werkvormen.
Zweefvliegtuig en eigen propeller
Brug bouwen van papier profielen
April 2014 Groep 7 gaat op bedrijvenbezoek en maken een mooi filmpje en een PowerPoint presentatie van deze bezoeken. Deze groep wil graag de Discovery Cup winnen!
Brandende kaars en zuurstof
Stuiteronderzoek
Meningen van de kinderen Kinderen vinden het één van de leukste lessen! Kinderen geven aan dat sommige bakken niet interessant zijn, gewoon saai! Kinderen vinden elektriciteit spannend (Spektro, lampjes, batterijen enz.) Kinderen bouwen graag constructies van papier (bruggen, knikkerbanen) Kinderen vinden het leren bandenplakken wel handig, sommige kinderen laten het liever over aan hun vader. Proefjes met vuur zijn favoriet Mengen en roeren van poeders is leuk omdat je best wel mag kliederen.
Regenboog
Maak zelf een versnelling
Mei 2014 Hoe hebben de groepen dit jaar met de bakken gewerkt: De bovenbouw (groep 6, 7 en 8) heeft met veel enthousiasme en ouderhulp ongeveer één keer per twee weken een techniekles gedaan. Groep 5 heeft af en toe een groepje met een bak laten werken en daarna laten presenteren aan de hele groep. Groep 4 is er niet aan toe gekomen Groep 3 heeft vier keer een techniekcircuit (hele middag) georganiseerd met veel ouderhulp. Groep 1 & 2 gebruiken heel af en toe een bak, of kaart uit de nieuwe methode in een hoek van de klas
Kabelbaan
Speerpunten voor komend schooljaar 2014-2015 De techniekopdrachten verbeteren / vernieuwen Integreren van de nieuwe methode Proeven van Techniek in ons huidige bakkensysteem Beter overzicht van de materialen en goede opbergplek Goede werkvormen ontwikkelen om goede technieklessen te kunnen geven in grote groepen
De techniekcoördinator Ik zou graag met iemand samen naar onze huidige techniekbakken kijken en bepalen welke opdrachten belangrijk zijn voor de basisschool Ik zou graag samen willen kijken hoe de nieuwe methode te integreren in ons huidige systeem Ideeën opdoen over verschillende werkvormen