“De toekomst is begonnen” - zin en onzin van online mediation - Erik Roelvink advocaat/mediator/emediator 11 december 2003 emediation
1986 Bureau voor Rechtshulp 1989 advocaat De Haan Advocaten Vanaf 1986 werkzaam 1986 Bureau voor Rechtshulp 1989 advocaat De Haan Advocaten 1993 partner De Haan Advocaten 1996 managing-partner De Haan Advocaten 1999 mediator 2003 emediator Ruim 7000 conflicten 11 december 2003 emediation
Klassiek advocaat client wederpartij 11 december 2003 emediation
Modern Advocaat client wederpartij 11 december 2003 emediation
Advocaat/mediator client client 11 december 2003 emediation
client(en) emediator Client(en) Client(en) 11 december 2003 emediation
Start * posities * belangen * win-win * relatie * mediation 11 december 2003 emediation
* onder woorden brengen * fysieke nabijheid * angst Problemen * onder woorden brengen * fysieke nabijheid * angst * ongelijkwaardigheid * duur 11 december 2003 emediation
* internationale sites * partners * ondernemerschap en idealisme Online mediation? * marktverkenning * internationale sites * partners * ondernemerschap en idealisme * doen 11 december 2003 emediation
Site * opening * teksten * kleuren * chatroom 11 december 2003 emediation
* onbekend maakt onbemind * mediation-hype * zaken? * wetenschap Het publiek * onbekend maakt onbemind * mediation-hype * zaken? * wetenschap * niche * toekomst : 11 december 2003 emediation
De jongste generatie groeit op met internet De jongste generatie groeit op met internet. Chatten en email zijn voor deze generatie gewone, vaste onderdelen van het dagelijks leven. Tot de peuters pubers zijn zal ODR bekend moeten worden. 11 december 2003 emediation
Geschillen zijn van alle tijden Geschillen zijn van alle tijden. Voor jongeren zal het voor de hand liggen een geschil online te beslechten. Meegroeiend met de generatie zal het een plek moeten veroveren als een volwassen manier van conflictbeslechting 11 december 2003 emediation
De werkwijze Fase 1. Het geschil wordt aangemeld op de site www.emediation.nl. Dit kan op twee manieren: 1. Eén partij meldt zich aan. a. Een partij meldt zich aan bij www.emediation.nl. b. Door de emediator wordt contact gezocht met de andere partij(en) en verzocht aan te geven of men wil meewerken aan emediation. c- -Bij weigering van deelname wordt de emediation niet gestart en de partij die zich heeft aangemeld meegedeeld dat er geen emediation kan plaatsvinden; of - wanneer de andere partij zich bereid verklaart deel te nemen aan het emediationproces wordt dit meegedeeld aan de aanvrager en wordt het emediationproces gestart. 2. Beide partijen melden zich aan. 11 december 2003 emediation
De werkwijze Fase 2 Bij de start van het emediation-proces: - ontvangen partijen informatie over de emediator - de wijze waarop deze via emediation het proces zal begeleiden. - er zullen afspraken worden gemaakt over: o de duur van de emediation, o de termijnen van behandeling, o de wijze waarop de communicatie plaatsvindt, o de begeleiding van partijen, o de kosten e.d. Nadat deze afspraken over en weer zijn bevestigd, start de inhoudelijke behandeling van het emediation-proces. Van belang is en blijft dat partijen vrijwillig aan de emediation deelnemen en het te allen tijde kunnen stopzetten. 11 december 2003 emediation
De werkwijze Fase 3 Het geschil wordt in het emediation-proces inhoudelijk besproken. Alleen partijen en de mediator hebben via een beveiligde pagina toegang tot de sessie. In deze fase wordt uiteindelijk een oplossing voor het conflict gevonden door de partijen danwel komt men tot de conclusie dat het geschil niet kan worden opgelost. Fase 4 Partijen die een oplossing voor het geschil hebben gevonden, werken dit uit in een overeenkomst. Deze overeenkomst wordt door een onafhankelijke derde nagekeken. Een in de materie deskundige derde zal dus op verzoek van partijen de overeenkomst beoordelen zodat partijen niet achteraf met mogelijk vervelende consequenties worden geconfronteerd. Nadat partijen zich akkoord hebben verklaard en een onafhankelijke derde de inhoud heeft getoetst, wordt de emediation beëindigd. 11 december 2003 emediation
Enkele nadelen * gemak * geen fysiek contact * na te lezen * emoties * partij-assistentie 11 december 2003 emediation
Enkele voordelen * gemak * geen fysiek contact * na te lezen * emoties * partij-assistentie 11 december 2003 emediation
spanninsnivo te hoog (ook voor mediator); Toepassing lange afstand; spanninsnivo te hoog (ook voor mediator); kleurloosheid van de vragen makkelijker; bangerikken thuisflinkerds stiekemerds onderzoekers agressievelingen criminelen controlfreaks doven doofblinden etc. etc. 11 december 2003 emediation
* als emediationprocedure Toepassing * als onderdeel van - gesprek - onderhandeling - procedure - mediation - arbitrage - studieprogramma - etc. etc. * als emediationprocedure 11 december 2003 emediation
- kortere omloopsnelheid - eigen afleiding - geen gebabbel Goedkoper - geen reistijd - kortere omloopsnelheid - eigen afleiding - geen gebabbel - emediatior werkt harder - werktijd = betaling 11 december 2003 emediation
Doelgroep voor bekendheid - U - uw omgeving - conflict – ict (SGOA) - onderdeel mediation (ministerie, pilotgroepen, NMI) - opleidingen (mediationtrainingen) > e-mediation, waarom niet < (Bol, Lodder) 11 december 2003 emediation
de toekomst is begonnen; van klassiek advocaat tot zonnig emediator bekend maakt bemind; gemak dient de mens; de toekomst is begonnen; van klassiek advocaat tot zonnig emediator 11 december 2003 emediation
11 december 2003 emediation