Wanneer doelen doelloos blijven. Over weerstand en doelen De Aanzet Vzw Ivo Cornelis
Verloop workshop Korte inleiding tot oplossingsgericht denken Wat zijn bezoekers, klagers en klanten? Oefenen oplossingsgerichte vragen adhv casussen Afronding
Oplossingsgericht denken Medisch model = Verkennen van het probleem van de patiënt Oplossingsgericht denken = Verkennen van de oplossingen van de cliënt
Vragen naar uitzonderingen Cliënt = expert Wat werkt, zo laten Wat even effect had, blijven doen Als iets niet werkt, iets anders doen
Hoe? 1ste fase: hulpvraag helder krijgen 2de fase: plan en uitvoering Doelen formuleren Werkpunten gezinsleden formuleren Expertise inzetten als hulpverlener 3de fase: evaluatie
Weerstand Is geen bruikbaar begrip in oplossingsgericht denken Cliënt benaderen vanuit een samenwerkingsrelatie: Bezoeker Klager Klant
Bezoeker Gezin is verwezen door anderen Gezin wil niet vrijwillig begeleiding Gezin ervaart zelf geen probleem om aan te werken Gezinsleden formuleren geen hulpvraag
Klager Gezin geeft wel informatie over het probleem Gezin ervaart de last maar ziet zichzelf niet als deel van het probleem Gezin ziet zichzelf niet als deel van de oplossing
Klant Gezin ziet zichzelf als deel van het probleem Gezin ziet zichzelf als deel van de oplossing
Casussen Definieer de samenwerkingsrelatie Oefen met de vragen voor bezoekers en klagers
Dankjewel! Veel succes met jullie klanten … Nathalie en Sarah