Rekenproblemen en Dyscalculie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Advertisements

Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici
Rekenproblemen en Dyscalculie
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Rekenproblemen en Dyscalculie
Drieslag functioneel rekenen
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Collectief portfolio groep 3
Kansrijke combinatiegroepen
Portfolio
Effectieve instructie
Leren leren…..en het materiaal?
Rekenproblemen en Dyscalculie
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Voorbereid op Stage Les 4.
Informatie- avond groep 6
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Competentiegericht leren vmbo
PLUSKLAS.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Informatie-avond groep 4-5
Workshop “Beoordelen”
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Workshop evalueren Dcp
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Bijeenkomst September 2015
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
1. lesoverzicht les WiG volgens lesmodel Realistisch Rekenen
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Welkom bij de workshop Werken met een denkschrift
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Letterlijk: Niet kunnen berekenen
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
De juiste route naar het juiste doel
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Doubleren.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Rekenproblemen en Dyscalculie Methodiek en didactiek Uit onderzoek blijkt dat pluspunt de beste methode is. De vernieuwde versie van ‘wereld in getallen’ is ook goed. Bij laatstgenoemde methode blijft het onderdeel ‘meten’ wat achter. Beiden zijn realistische rekenmethoden. Onderzoeken zetten vraagtekens bij het gebruik van realistische methoden bij rekenzwakke leerlingen. Realistisch rekenen doet een beroep op zelfontdekkend leren en zelfstandigheid. Een van de kenmerken van rekenzwakke leerlingen is de moeite met het zelfstandig voorbereiden, uitvoeren en controleren van rekenopgaven. Zij hebben behoefte aan een meer gestructureerd leerproces. Daarnaast hebben rekenzwakke leerlingen behoefte aan het bewust aanleren van deelvaardigheden en ondersteuning van hun leermotivatie en zelfconcept. Niet allen zelfontdekkend leren levert problemen op, maar ook interactieve instructie en reflectieve nabespreking. Rekenzwakke leerlingen kunnen baat hebben bij modellen en visuele schema’s. Zeker die leerlingen, die ook taalzwak zijn. De verbale uitleg van de leerkracht moet expliciet gerelateerd zijn aan die schema’s en modellen.

Rekenproblemen en Dyscalculie Methodiek en didactiek Algemene didactische principes Aan adaptief onderwijsgedrag van de leerkracht onderscheiden we 3 principes: -Het pedagogisch handelen. Het gaat hierbij om het verbeteren van de zelfstandige leerhouding door lln. geleidelijk meer verantwoording voor het eigen leerproces te geven. Vooral bij de zwakkere lln. is het de taak van de lkr. Om gevoelens van competentie en zelfvertrouwen te bevorderen. -Algemene didactische en organisatorische vaardigheden. Zorg dat er zo weinig mogelijk tijd verloren gaat bij de organisatie van de instructie. Materialen moeten klaarliggen en de overgang naar de lesonderdelen moet kort zijn. De moeilijkheidsgraad van de instructie moet goed op leertempo afgestemd zijn. -Het omgaan met de verschillen tussen de leerlingen. Bijvoorbeeld differentiëren in de instructietijd.

Rekenproblemen en Dyscalculie Methodiek en didactiek Optimalisering van onderstaande variabelen leidt ook bij rekenzwakke lln. tot betere rekenprestaties: -Mate van planmatig handelen. Het doel van planmatig handelen is het tijdig voorkomen van uitval bij lln. met problemen. Dus vroegtijdig signaleren en adequaat handelen. Een handelingsplan is een voorbeeld hiervan. Planmatig handelen bestaat uit 5 fasen: * signalering probleem (foutenanalyses, toetsen) * diagnostisering * voorbereiden oplossing * uitvoeren oplossingsmethode * evaluatie -Strategisch handelen. Het gaat er om dat er een bepaalde aanpak (strategie) ontwikkeld wordt. Een les volgens het model van strategisch handelen bestaat uit de volgende fasen: * dagelijkse terugblik * presentatie * begeleide inoefening * individuele verwerking * periodieke terugblik * terugkoppeling

Rekenproblemen en Dyscalculie Methodiek en didactiek Vervolg optimalisering onderwijs Bij zwakke lln. wordt de leerstof in kleine stapjes aangeboden, waarbij de lkr. Steeds controleert of de ll. Het begrepen heeft. De opdrachten zijn kort en duidelijk. De ll. Moet steeds aangesproken worden in de zone van de naaste ontwikkeling. Het doel is zelfstandigheid. De Engelse term hiervoor is scaffolding. Voorbeelden van scaffolds zijn: rolwisselend lesgeven, handelingswijzers, hardop denkend voordoen, modelleren, werken in groepjes. Fase van begeleide inoefening is erg belangrijk. -Effectieve instructie. Zorg dat er weinig instructietijd verloren gaat aan organisatie, orde enz. -Organisatie onderwijsleerproces. Leerlingen, die zelf hun leeractiviteiten kunnen sturen en organiseren, zijn beter in staat om eerder opgedane kennis toe te passen in het oplossen van problemen. Zo’n leeromgeving houdt in dat er voldoende materiaal is en dat dat goed geordend en bereikbaar is. Het moet duidelijk zijn op welk niveau ze welke materialen kunnen gebruiken. -Pedagogisch functioneren leerkracht en het bevorderen van zelfvertrouwen en competentiegevoel bij kinderen. Zorg dat lln. succeservaringen opdoen. Geef positieve feedback en laat blijken dat je als lkr. Er op vertrouwt dat de ll. De taak aan kan. Stimuleer de ll. Om positieve resultaten aan eigen kunnen toe te schrijven.

Rekenproblemen en Dyscalculie Methodiek en didactiek Schoolverbeteringsproject ‘Kwaliteitsversterking Rekenen en Wiskunde’ Basis is het strategisch handelen. Project is opgezet voor de leerlingen, die zwak zijn in rekenen. Er wordt gebruik gemaakt van de volgende principes: -Grondige voorbereiding van het formele rekenen. Inzicht in de getallen is een voorwaarde om bewerkingen een betekenis te geven. -Uitgaan van contexten. Rekenproblemen moeten geplaatst worden in herkenbare situaties. Er moet gebruik gemaakt worden van handelingen en materialen die hen aanspreken. -Nadruk op het handelen. Concrete handelingen moeten zich ontwikkelen tot denkhandelingen -Onder woorden brengen. De overgang van concreet handelen naar mentaal handelen verloopt via verbalisering. Verbalisering is zowel een sturingselement en een verantwoording van het denkproces. -Gebruik maken van modellen en schema’s (bijvoorbeeld busmodel) -Beperkte omvang van leerstof. Behalen van einddoelen staat onder druk -Extra aandacht voor automatiseren. Moeilijk, maar belangrijk voor zwakke lln.