Ontwikkelingsgericht werken in Vaktherapie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Advertisements

Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Opvoeden in de puberteit
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Workshop Relationele en seksuele vorming
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Eindwerk BanaBaBuO Annelies Timmermans Nathalie Provoost
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Voorstelling 6de leerjaar
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
INTERVENTIES IN GROEPEN
Denktank, 2 oktober 2009 Anne van den Berg. Hoe de gehechtheidrepresentaties zich in de interactie uiten (meten met GBI):  Veilig en autonoom (coherent,
Transactionele analyse en sociale rollen
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Betrokkenheid op de werkvloer
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Ellen Govaerts, Two Roads
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 2 Jonge Kind.
 Crisis en crisisinterventie Week 7: outreachend werken / agoog in de ggz.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Levenslooppsychologie Hoorcollege 3
Levenslooppsychologie werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
+ Oefententamen Vraag 1: Plasticiteit is: A: Een specifieke tijd in de ontwikkeling waarin een bepaalde gebeurtenis de grootste gevolgen heeft B: De mate.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Hoe pedagogisch handelen?
Stoebel Daphne..  Inleiding  Begrip verlegenheid en de kenmerkende aspecten  De verschillende aspecten van verlegenheid 1. Situatie 2. Gedrag 3. Gedachten.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Wat is DRAMA??.
Ontwikkeling van 2 tot 4 jaar
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Coping.
Wat is DRAMA??.
Doelen behalen met activiteiten
Wat is DRAMA??.
Doelen behalen met activiteiten
2de graad verzorging - voeding
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
BOM-model PV 25/03/2014.
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Gedragsproblemen en stoornissen
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Gewoon pubergedrag? Over Eigenheid en eigenwaarde
Module 1: Verkennen Basisstof 1: Kijken naar jezelf
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelingsgericht werken in Vaktherapie Huub Notermans

Vaktherapie Muziek, beeldende, dans, psychomotorische – en dramatherapie (zijn): Handelingsgerichte therapieën. Integreren het voelen en het denken. Zijn allen gericht op vormgeving(sprocessen). (Notermans, 2010)

Erikson Stappen in vormgevingsproces!? 0-1: vertrouwen – wantrouwen;  nemen-geven 1-3: autonomie-schaamte/ twijfel;  vasthouden/loslaten. 3-5: initiatief-schuld;  maken/ namaken 6-12: handvaardigheid-minderwaardigheid;  construeren/ maken. 13-20: identiteit;  zichzelf zijn (eigen stijl) (Notermans, 2010)

Interpersoonlijke ontwikkeling Egocentrisch perspectief (3 – 6 ) Lichamelijk: zelf en ander worden onderscheiden op uiterlijke kenmerken. Psychologisch: geen onderscheid tussen waarneming, gedachten en gevoelens van zelf en ander. Subjectief perspectief(5 – 9) Bewustwording dat anderen, andere gedachten kunnen hebben over dezelfde situatie. Leert differentiëren tussen perspectief van zichzelf en de ander. Kan nog niet het perspectief van de ander innemen. Tweedepersoons- of zelfreflectieve perspectief (7 – 12) Wederzijdsperspectief (in relaties) Bewustzijn dat mensen verschillend kunnen denken en voelen vanuit een uniek waardesysteem. Gaat zien dat gedrag niet altijd het gevoel weerspiegelt. Binnenwereld en buitenwereld kunnen verschillen. Kan vanuit perspectief van de ander naar zichzelf kijken. De interactie kan nog niet simultaan vanuit beide standpunten worden bekeken. Derdepersoonsperspectief (10 – 15) Gemeenschappelijk perspectief (in relaties) Bewustwording dat de ander de gedachten, de gevoelens en de motieven van hem/ haar kan lezen en deze ook kan innemen en vice versa. De interactie van zichzelf met anderen kan beschouwd en beoordeeld worden. Maatschappelijk perspectief (12 e.v.) Besef dat communicatie ook over sociale conventies gaat waar je kennis van moet hebben om ze te kunnen begrijpen.

Ontwikkeling van het Zelf Mentaliseren Zelfbeeld Zelfbepaling Centraal leerprincipe: Doen-alsof Van maken/ namaken naar construeren naar ontwikkeling van eigen stijl (Notermans, 2010)

Visie op verstoring Ontwikkeling Zelf(bepaling) Hechtingsrelatie Fysieke mogelijkheden Onbezonnen/ impulsief Sociaal Intentioneel Eigenheid (Notermans, 2010) Hechtingsrelatie Weinig prikkels/ overprikkelen. Geen begrenzing/ controlerend Intrusief/ onbetrouwbaar False Self/ gedesorganiseerd

Zelfbepaling – Vormgevings- proces Fysieke mogelijkheden Onbezonnen/ impulsief Sociaal Intentioneel Eigenheid (Notermans, 2010) - Kinesthetisch/sensorisch - Perceptie / affect - Cognitie / symbool

Ontwikkelingsgerichte vaktherapie Doelen Activiteiten Leren kennen/ uitbreiden van fysieke mogelijkheden Leren van impulsen Leren van sociale interactie Leren (h)erkennen van intenties zelf/ander Ontdekken/ ontwikkelen eigenheid (Notermans, 2010) Sensomotorisch/ Beweging Improvise- Imitatie ren Doen-alsof

Dramastrategieën ontwikkelingsgerichte dramatherapie Bouwstenen van de (Notermans, 2010)

Sensomotorisch spel Spelvorm Kenmerk Ontwikkeling Doel (Notermans, 2010) -Duidelijk(e) speelveld en regels. -Verhulde symboliek/ representatie. Zelfbepaling. Opdracht: Lichamelijke mogelijkhe-den ‘Stelen’ van atrributen. -Doelgericht handelen. -Relfectie op handelings-strategieen.

Imitatieleren/ -spel Spelvorm Kenmerk Ontwikkeling Doel Imitatiespel (Notermans, 2010) Imiteren: Houdingen Handelingen Gezichtsuit-drukkingen Gebruik attributen -Intentioneel handelen. -Verkennen eigenheid. Opdracht: ‘mag ik een ijsje?’ -Ervaren verschillende expressie mogelijkheden - Zien van verschillen in expressie (zelfde intentie).

Doen-alsof spel Spelvorm Kenmerk Ontwikkeling Doel ‘doen-alsof’ Spel (Notermans, 2010) -Spel als projectie van zelfrepresen-taties. -Afspraken-spel. -Verkennen andere per-spectieven. -Publiek. - Sociale competenties. Opdracht: Situatiespelen (fictief of realistisch). -Reflecteren op projecties/ zelfrepre-sentaties. -Experimen-teren met nieuwe per-spectieven. -Uitbreiden gedrags-/ rolrepertoire.

Improviseren Spelvorm Kenmerk Ontwikkeling Doel Dramatisch spel (Notermans, 2010) Improviseren a. Attributen b. sociale thema’s -Flexibiliteit. -Mentaliseren Opdracht: a.Kraak code. b.Begin- en eindzin. a.(H)erkennen intentie en perspectief van de ander in spel. b.Tegenspel (h)erkennen als een idee.

Samenvatting Sensomotorisch: opheffen passiviteit/ ontw. diverse aspecten van zelfbepaling. Imitatie: uitbreiden expressie/ ontw. intentionele zelfbepaling. Doen-alsof: spelen met perspectieven/ ontw. sociale competenties. Drama(tisch): improvisatie/ ontw. flexibiliteit, mentaliseren. (Notermans, 2010)

Dank voor uw aandacht