Workshop Ontwikkelingsfasen van het kind

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Seksualiteit en intimiteit: Wat is normaal?
Cystinose en het opgroeiende kind Het opgroeiende kind en cystinose
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Screeningsprotocol psychosociale veerkracht
Opvoeden in de puberteit
Loverboys, onderzoek Verwey Jonker instituut Utrecht
Workshop Knallende ruzie
Ontwikkelingstraject kinderen
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
Workshop Relationele en seksuele vorming
Klinische ontwikkelingsneuropsychologie
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Psychotherapie bij ouderen
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Opvoeden van drukke kinderen
Basisstof 6: Ontwikkeling bij de mens
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Methodische vaardigheden
Best practice Doel: voorlichting team
Signalen van seksueel misbruik
Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ?
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Gevaarlijke liefde Humanitas Eindhoven
Ontwikkelingspsychologie
Pedagogische interventie PEP-poli
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
opvoeden en pedagogiek
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Levenslooppsychologie Hoorcollege 2
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
Sociale steun voor drugsverslaafden in behandeling ARTIKEL VAN VEERLE SOYEZ.
Opvoedingsstijlen met een risico.
Thema 4 Seksualiteit & relaties Seksueel overdraagbare aandoeningen  soa’s.
Meer voorlezen, beter in taal
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Nestkleven in Hotel Mama: Wanneer ouders en bijna-volwassen kinderen samen onder één dak leven ‘Zoals het klokje thuis tikt’ Studiedag 13 mei 2016 Evie.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Seksualiteit en voortplanting Al meer dan jaar op deze planeet dankzij de voortplanting.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Intimiteit en ongewenste intimiteit
Gevaarlijke liefde Humanitas Eindhoven
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Doelgroepen Adolescentie
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Het opvolgen van (een vermoeden van) kindermishandeling
Transcript van de presentatie:

Workshop Ontwikkelingsfasen van het kind Door: Genevieve Yeboah-Grep & Deborah Geijsvliet 7 oktober 2012

Vandaag: ontwikkelingsfases van een kind welk gedrag kan als normaal worden beschouwd vatbaarheid voor invloeden van buitenaf hoe te handelen bij afwijkend gedrag protocol

Baby-kleuterperiode (0-4) Leren lopen Vast voedsel leren eten Leren spreken Lichaamscontrole Fysiologische stabiliteit (bijv. hormonale ontwikkeling) Geslachtverschil en geslachtsregels leren Gevoelscontact met ouders, familie en anderen (i.v.m. fysieke en sociale realiteit) Eenvoudige begripsvormingen Ontwikkeling van het geweten (goed/fout) Overzicht ontwikkelingstaken volgens Havighurst

Schoolkind (4-12) Motorische ontwikkeling Gezonde groei t.o.v. leeftijdsgenoten Bewustwording geslachtsrol en contact met leeftijdsgenoten Leren van de houding t.a.v. groepen, gezin, school, kerk, vrije tijd Leren lezen, schrijven, rekenen Leren van begrippen in het dagelijks leven (ruimtelijk inzicht, structuur, begrensing, etc) Ontwikkeling geweten en moraliteit (schaal v. waarden)

Jeugd (12-18) Accepteren van je lichaam Acceptatie geslachtsrol (seksuele identiteit, relaties (voorbereiding op huwelijk, gezin)) Streven naar zelfstandig verantwoordelijkheid voor de inrichting van eigen leven te verwerven Emotionele onafhankelijkheid t.o.v. ouders/anderen 1/2

Jeugd (12-18) Vervolg: Leren omgaan met groepen jongens en meisjes (passendheid eigen identiteit binnen de groep, omgang met invloeden van binnenuit de groep en van buiten de groep. Ontwikkeling van competenties om met voorgaande om te gaan (bijv. experimenteren, grenzen afbakenen, incassseren, omgaan met emoties) 2/2

Jong Volwassenheid (18-21) Keuze van levenspartner Leren leven met intieme partner, gezin beginnen, kinderen opvoeden, voeren van huishouding Sociale groep vinden Opnemen burgelijke verantwoordelijkheid Starten in een beroep (werk/studie)

Vervolgfasen: Middelbare leeftijd (21-50/60) Laat-volwassenheid (ouder dan 60)

Afwijkend gedrag Uitgangspunt: normale ontwikkelingsfasen Afwijkend gedrag/ afwijkende ontwikkeling is alles wat afwijkt van de normale ontwikkelingsfasen. Wanneer sprake van gedragsprobleem? Afhankelijk van de duur en frequentie (eenmalig of langdurig afwijkend gedrag?) en ernst (complexiteit, context) van de gedragsuitingen en de mate van verstoring van het normaal dagelijks functioneren.

Onderverdeling gedragsproblemen Gedrag/attitudes die met name storend zijn voor de omgeving (externaliserende gedragsproblemen) bijv. opstandig, agressief, pesten, liegen, brutaal, druk, onrust stoken, stelen. Gedrag/attitudes die met name storend zijn voor het kind (internaliserende gedragsproblemen) bijv. teruggetrokken, angstig, verdrietig, verlegen, depressieve gevoelens)

Afwijkend gedrag Rekening houden met diverse oorzaken gedragsprobleem. Gedragsproblemen of acute veranderingen in gedrag hoeven niet per se een gevolg te zijn van een incident. Afwijkend gedrag kan deel zijn van de normale ontwikkeling van een kind (rekening houdend met ontwikkelingsfasen) Bij observeren van afwijkend gedrag is de rol van omgeving en andere factoren niet (geheel) bekend, waardoor signalering op basis van alleen observatie niet mogelijk is.

Signalen Seksueel misbruik (0-4) Lichamelijk welzijn: Verwondingen aan geslachtsorganen Vaginale infecties en afscheiding Jeuk bij vagina of anus Pijn in bovenbenen Pijn bij lopen of zitten Problemen bij plassen Urineweginfecties Seksueel overdraagbare aandoeningen 1/2

Signalen Seksueel misbruik (0-4) Gedrag van het kind: Drukt benen tegen elkaar bij lopen of oppakken Afkeer van lichamelijk contact Maakt afwezige indruk bij lichamelijk onderzoek Extreem seksueel gekleurd gedrag en taalgebruik 2/2

Signalen Seksueel misbruik (4-12) Lichamelijk welzijn: Verwondingen aan geslachtsorganen Vaginale infecties en afscheiding Jeuk bij vagina of anus Pijn in bovenbenen Pijn bij lopen of zitten Problemen bij plassen Urineweginfecties Seksueel overdraagbare aandoeningen 1/2

Signalen Seksueel misbruik (4-12) Gedrag van het kind: Drukt benen tegen elkaar bij lopen of oppakken Afkeer van lichamelijk contact Maakt afwezige indruk bij lichamelijk onderzoek Extreem seksueel gekleurd gedrag en taalgebruik Zoekt seksuele toenadering tot volwassenen (of leeftijdsgenoten) 2/2

Signalen Seksueel misbruik (12-18) Lichamelijk welzijn: Verwondingen aan geslachtsorganen Vaginale infecties en afscheiding Jeuk bij vagina of anus Pijn in bovenbenen Pijn bij lopen of zitten Problemen bij plassen Urineweginfecties Seksueel overdraagbare aandoeningen (Angst voor) zwangerschap 1/2

Signalen Seksueel misbruik (12-18) Gedrag van het kind: Drukt benen tegen elkaar bij lopen of oppakken Afkeer van lichamelijk contact Maakt afwezige indruk bij lichamelijk onderzoek Extreem seksueel gekleurd gedrag en taalgebruik Veel wisselende seksuele contacten met leeftijdsgenoten Zoekt seksuele toenadering tot volwassenen Prostitutie 2/2

Protocol Adventkerk: ‘ PROTOCOL MELDING SEKSUEEL MISBRUIK BINNEN HET JEUGDWERK ’