First ID project Hervormd Lyceum West Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer
Rapucation is Respect Behandel een ander zoals je zelf ook behandelt wilt worden. Docenten en leerlingen praten hier met elkaar over. In een veilige omgeving durven leerlingen zich te laten zien en is er ruimte voor talent ontwikkeling. Deze veilige omgeving maken docenten en leerlingen samen.
Respect – Discipline - Talentontwikkeling
Waarom een First ID project? Een First ID project gaat de volgende uitdagingen aan: leerlingen zijn niet gemotiveerd leerlingen verstoren de les straattaal conflicten uitval van docenten internet onveiligheid Een First ID project verbetert op middelbare scholen de sfeer en de studieresultaten.
Hoe doet het First ID project dit? De drie regels 1. Ik let op mijn woorden 2. Ik lach niet om fouten van anderen. 3. Ik let op. Straks ben ik aan de beurt. PowerPoint voor werkhouding Stilte teken Persoonlijke verhaal Talent ontwikkeling
Een oefening
Wie organiseert dit project? Rapucation: Wietske Tijssen - Projectleider First ID HLW: Paul Teilers - afdelingsleider brugklas Sebastiaan Bakker - Muziek docent
Wie doen mee aan First ID? namens de school alle leerlingen van het eerste leerjaar alle docenten die lesgeven aan de eerste klas de schoolleiding. schoolbeheerder – deze gaat volgend jaar het project voortzetten. namens Rapucation projectleider First ID workshopleiders First ID: muziek dans tekst workshopleider toepassen PowerPoint workshopleider verhalen vertellen.
Wie betaalt dit project? De Woltjer Stichting 8000 euro Triodos Foundation 3000 euro
Wat doen de leraren? De leraren die lesgeven aan de eerste klas vertellen aan het begin van het project in de tweede lesweek de klas een persoonlijk verhaal. Zes vakken hebben in het project een speciale rol: Mentorles Nederlands Godsdienst Engels Frans Muziek
Wat doen de leerlingen? De leerlingen schrijven zelf een persoonlijk verhaal in een werkboek. In het werkboek staan de opdrachten voor de verschillende vakken. Ze houden zich aan de drie regels en krijgen te maken met de PowerPoint Ze werken aan een voorstelling.
Hoe weet ik wat ik moet doen? Op de site van Rapucation komt een pagina speciaal voor het Hervormd Lyceum West. Op die pagina staan per vak linken met aanwijzingen. Voor vragen kunt u terecht bij de projectleider Wietske Tijssen en de schoolbeheerders Sebastiaan Bakker en Paul Teilers. Uitleg over de PowerPoint krijgt u aan het begin van het project in een workshop van een uur. U doet ervaring op met het vertellen van verhalen aan het begin van het project in een workshop van een uur.
Waar speelt het zich af? In uw eigen lessen. Veel aandacht krijgt het vak Muziek. Daar krijgen alle eerste klassers acht weken les van workshopleiders van Rapucation. De voorstelling aan het eind van het project is in de aula van het Hervormd Lyceum West.
Wanneer speelt het First ID project zich af? Intensief en met begeleiding van Rapucation: 8 weken in februari t/m april In de periode na deze acht weken blijft u profiteren van de drie regels, het stilte teken en de PowerPoint Volgend jaar herhaalt u het project onder leiding van de Schoolbeheerder die dit jaar ervaring opdoet.
Film Leerlingen en docenten van College de Meer vertellen over hun ervaringen met het First ID Project deelnemers/videos/cdm/film-over-firstid-op-cdm
Zijn er nog vragen?