Crystals of Time De drie fundamenten van de non-chronologische tijd: -actual/virtual -limpid/opaque -seed/environment.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De entertainmentbranche bezoek aan een tv studio opname met publiek
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Grammar Chapter 4 – G1 What en Which.
Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Edushock leerfestival
HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
Presentatie over Cyberpesten
Het reisburo van de toekomst? 10 SEPTEMBER 2013 Via Actuele signalen naar mogelijkheden voor retailing in de reiswereld….
“Een reis naar Licht”.
Grammar Chapter 1-G3 Vragen.
De wereld draait door Uitzending De wereld draait Door.
Denk aan de sociale competentie
Jaar 1 les 6 Het creatieve proces
Crisis Tekst J.R..
Het verleden en de toekomst van muziek.
Geluk heb je zelf in de hand!
Loverboys.
Adaptieve Ondersteuning van Mens-Computer Teams Een Verkenning van het Gebruik van Cognitieve Modellen van Vertrouwen en Aandacht Peter-Paul van Maanen.
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
Wat is Dutch design week
Media en Filosofie Hoorcollege 1 Dr. Rick Dolphijn
Inleiding mediavergelijking Hoorcollege 1
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
De impact van nieuwe & social media
WISKUNDIGE FORMULES.
De Toekomst van Trotse Mensen
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Logisch redeneren in wiskunde C
Kopspijkers als politiek amusement voor jongeren.
Interrogative sentences
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
27 januari 2011.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Kunst.
Woordvolgorde met woorden van tijd
Mark Poster Digitally Local Communications: technologies and space.
Vorige week: Massumi over Reagan 1.Problem of the actor 2.Seeming-being is een nieuw ‘regime of sign’ welke structuren aanbrengt in collective assemblages.
In Cyberspace VR meer performance minder theater (representatie, acteren) Hoe VR benaderen? Hoe werkt het? –VR draait om modulatie van modulatie (ook.
Mediavergelijking Toetsing. Opzet tentamen: 4 korte kennisvragen (3 regels=5 punten per vraag) 3 Lange verdiepingsvragen (5 regels= 15 punten per vraag)
Wetenschapsfilosofie
Inleiding CIW 2008 Analysecollege 1. Analysevraag 1 Bekijk de reclame van Bol.com waarbij mensen vragen naar een bepaalde film, maar vervolgens een product.
Een haperend geheugen.
Past Simple Onvoltooid verleden tijd Regelmatige werkwoorden:
Hoe kunnen wij kunst benaderen in een ‘geglobaliseerde’ cultuureducatie? Lucy Cotter 2012.
Wie ben ik en zo ja hoeveel?
ANW - inductie & deductie
Kijk een week lang het NOS Journaal. Strengths NOS journaal vertelt je al het actuele nieuws. NOS herhaalt uitzendingen meerdere malen per dag. Het NOS.
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Herdefiniëring van de pedagogische relatie.  Oorsprong: pre-pedagogen van 19 de eeuw  Hoofdgedachte: alles in de wereld is morele chaos en wanorde.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Gentle Teaching.
saMBO ICT Vrijdag 30 januari 2015
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
GEMAAKT DOOR: Jay,Jeffrey en Thomas
Samenvatting Havo 5.
Hoofdstuk III: Griekenland Les 5: Par 3B, Weten
7.2: Geschiedenis van de verzorgingsstaat
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
Universiteit Utrecht Nieuwe Media & Digitale Cultuur Syntens workshop, 30 november 2004 Imar de Vries, JDO NMDC Instituut Media.
Geloof en wetenschap in het scheppingevolutie debat.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Keuzevrijheid: lust of last?
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Leesvaardig Examentraining.
NU BURGERSCHAP 3/4 Project online 2Reclame: daar trap jij toch niet in? Voeg hier je commercial in: Invoegen > Video > Onlinevideo. Lukt dat niet? Geef.
Inspelen op innovaties
Transcript van de presentatie:

Crystals of Time De drie fundamenten van de non-chronologische tijd: -actual/virtual -limpid/opaque -seed/environment

Henri Bergson De immanentie van actual/virtual: Geschiedenis is niet vroeger, maar een product van het actuele. Ook toekomst kan alleen maar een projectie vanuit het actuele zijn. Kortom: tijd is een product van het hier en nu.

Twee artikelen, twee wegen Zowel Osborne als Kirschner zijn in het licht van Bergson’s immanente tijd te lezen: Peter Osborne laat zien hoezeer wij nog lijden onder de lineaire tijd en hoe deze pas vrij recent bevraagd lijkt te kunnen worden. Mark Kirschner opent de mogelijkheid om deze andere manier van denken over tijd in te zetten bij zo’n fundament van de (19de eeuwse) wetenschap, de evolutietheorie.

Osborne: tijd en de boekdrukkunst De relatie tussen geheugen en historisch bewustzijn wordt als volgt voorgesteld: 1.Geschiedenis vindt haar oorsprong en ontologische basis in de eenheid tussen individu en collectief geheugen 2.Historici, tegenwoordig wereldgeschiedkundigen beginnen bij het bevragen van die ‘eenheid’ 1+2= gevolg van boekdrukkunst die zeker van 14de tot 18de eeuw de geschiedenis vastlegde. 19de eeuw= homogenisering en nationalisering

…gevolg hiervan is Geschiedenis verwerd van sociale praktijk tot een serie van losstaande representerende vormen (historische teksten) die het dagelijks leven codeerde (‘invented tradition’) De logica van historisch bewustzijn is dus geconstrueerd en draait niet om herinnering

Osborne: tijd en de boekdrukkunst 3.Daarbij komen tegenwoordig ook nog de technologische ontwikkelingen (van fotografie tot internet) waarmee de geschiedenis wordt vastgelegd. In het verlengde van boekdrukkunst wordt zo geschiedenis onafhankelijk van heden of toekomst gezet. Osborne volgt McLuhan en Deleuze: “Memory has been alienated from its communicative function in the constitution of social entities, becoming autonomous and disembodied” (p.79) De media creeren dus een de-temporalization; informatie die los staat van zijn narratieve functie.

Osborne: tijd en de boekdrukkunst Alvast link naar biowetenschappen: “Meanwhile the analogical objectification of memory has gone a stage further, passing over into the biological sciences, where genetic codes are now routinely conceived as ‘memories for heredity’.” (79)

Walter Benjamin Trekt het breder: ook de noodzaak van ‘nieuws’, van mode heeft hiermee te maken. Hij noemt het the ‘crisis of experience’; the exact repetition of machina-facture. Ofwel, de lineaire en stigmatiserende tijd, die betekenis uit de ervaring haalt en in een structuur zet (verleden-heden-toekomst) Crisis omdat het de ervaring manipuleert. De tijd van de moderniteit, stelt Benjamin moedigt het vergeten van geschiedenis aan.

Alweer Osborne als McLuhan: kijk naar de kunst Osborne oplossing voor het probeem van de geschiedenis is de kunstzinnige ervaring kunstlerisches Erfahrung (Adorno)

Clement Greenberg “Äestheticization and dehistorization are two sides of the same coin” (80) Greenberg herdenkt modernisme niet door te refereren naar de 19de eeuwse structuren maar door te zien hoe geschiedenis aan het werk is in de productie van het kunstwerk. Drie soorten tijd: 1.De productieve interrumperende temporaliteit van het nieuwe: “Every work is a definition of the present in the name of the future”(p.83) 2.De geidealiseerde ‘non-tijdelijkheid van de aesthetische waardering (Klassieke Kantianisme) 3.1+2=directionele chronologie

Breuk van Conceptuele Kunst Problemen ontstaan als artistieke productie zich aan de logica van de geschiedenis onttrekken (conceptuele kunst) (denk ook aan Bacon) Dat het nog steeds historisch wordt gelezen komt niet door kunsthistorici maar door kunstcritici Belangrijkste: Omdat kunst historisch is in de wijze waarop het betekent (signifies), is conceptuele kunst niet zozeer de kunst na de filosofie, maar na de ‘informatie’. Blijft zoeken naar een aesthetisering (Kant) maar niet naar de taal van het nieuwe waardoor het weer in een temporele ontwikkeling zou terugvallen. Jasper Johns Untitled

Voetnoot bij Osborne: Kirschner herleest evolutie Darwin vaak gelezen als lineare ontwikkeling van soorten. Het is een population concept, niet van individuele soorten. Darwin draait om theory of mutation theory of variation theory of selection (innovatie van Darwin) Wederom: is niet een individueel proces maar werkt tussen al het leven en de environment.

Kirschner herleest Darwin volgens Genetische diversificatie Kritiek: Alleen kijken naar genetica is niet zaligmakend (mens en kikker komen voor 70% overeen) Geschiedenis is altijd geactualiseerd (ook wanneer multicellular organisms steeds weer teruggebracht worden tot eenvoudige eencelligen), wordt gemaakt in het nu. Evolvability= weak linkage (be as liberal as possible) exploratory process (experiment) compartimentation (create internal differences)

Belangrijkste is conclusie: Er is geen totale randomness vooral omdat de situatie dat uiteindelijk niet toelaat, of, genetische codes hebben weinig te maken met biodiversiteit: ook in terms of matter is evolutie (geschiedenis) een product van het nu, de situatie, de message. Oude structuren (contraints) kunnen die wel beperken. Zie ook Simon Conway Morris: