Kenniserfenis Cees Sprenger Lector Lerende Politieorganisatie Wereldcafé 10 september 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Motivatie, leeftijd en competenties
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Gemeenschappelijk wonen op leeftijd Sociale netwerken en zorgposities van ouderen in woongemeenschappen.
Welkom bij deze bijeenkomst voor praktijkopleiders Met als thema: De jeugd van tegenwoordig Apeldoorn, 8 juni 2009.
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Oudere werknemers in het hbo Vervangingsvraag van oudere werknemers Oudere werknemers is de oplossing voor de vervanging van oudere werknemers (Korver.
Vergeten groenten Vergeten talent.
Deskundigen dag Arbouw
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
“Specialistische” zorg
hoe autismevriendelijk ben ik
Wijkmedia onder de loep 19 november 2010 Else Rose Kuiper | lectoraat informatie, technologie en samenleving | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool.
Opvoeden binnen een eenoudergezin
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
MKT project 1 & Mens-Machine-Interactie
Wet inburgering Heleen Veringa
Professionalisering in de frontlinie van het primair onderwijs
Lokale voorzieningen: voorwaarde of resultaat van leefbare en vitale dorpen? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Wat houdt een dorp leefbaar en vitaal? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Begeleidingsplannen GGZ
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
PleegoudersOnline Jarabee Naam spreker: Patrick Olde Daalhuis&
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
Ontwerpgericht onderzoek naar leren tussen generaties in organisaties
Iedere jongere op de juiste plek. Nieuwe ontwikkelingen Veranderingen in het vmbo o.a. Verscherpen exameneisen invoering passend onderwijs MBO: Focus.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Interculturele communicatie
VOOR WERKZOEKENDE 40+ERS
1e gebod Ben ik echt de belangrijkste voor jou, elke dag van je leven?
24-uurs sessie 16/17 april Rabobank Noordenveld West Groningen Startworkshop Energie!
Aan de slag met waarderend vernieuwen
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
3Ducation HUB Groningen. Visualisatie Rapid Prototyping Toegankelijkheid van de wetenshap.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
College 4; H7 op zoek naar avontuur en h8 kenmerkende problemen.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
50.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Werkgroep Communicatie/BioPassie Willemien van den Broek, WB.. Stylist Food Henk Gerben, consument Evelyn Muller, Estafette/Odin Daniëlle Schols, projectmanager.
Homeparty. Betekenis * Ouders van jongeren (10-16 jaar) weten soms te weinig over (groeps)gedrag rond alcohol, drugs, roken en gokken. * Ouders voelen.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
GGD West-Brabant Annemieke Noor Ornella Bilthoven, 4 september 2012 Make up your mind ! Praat, deel en doe!
6 jaar web 2.0 zorg | welzijn bert mulder | lector informatie, technologie en samenleving | haagse hogeschool.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Mondzorg - persoonsgericht
Hartelijk welkom aan de ouders van de leerlingen van de 2e klassen
Presentatie supermarkt in acht
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Eenzaamheid…. Wat dóe je eraan???.
Voor Mekaar Ouderen in Beeld Eenzaamheid de deur uit
De didactiek van ontwerpen
Presentatie proces economie competentiegericht leren
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Lof der Oppervlakkigheid
JEUGDzorg - voor wie?.
Basistekst : Talentontwikkeling
Een ouderendienst.
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Transcript van de presentatie:

Kenniserfenis Cees Sprenger Lector Lerende Politieorganisatie Wereldcafé 10 september 2007

65+ van 1 op 13 (1950) naar 1 op 8  Leerstofgerichte benadering  Competentiegerichte benadering  Zelfsturing

Leren als onderdeel van het leven

Kennis overerven…..  Kennis is opgebouwd tijdens ervaringen, daardoor veelal impliciet en contextgebonden  Kennis is onderhevig aan veroudering  Situaties van nu zijn anders dan vroeger  Jongeren willen graag zelf(gestuurd) leren  Ouderen willen graag ‘verhalen’  Leerstijl is leren door afkijken en doen

….door te leren van en met elkaar  Ouderen hebben een netwerk, jongeren de computer;  Ouderen hebben ervaring, jongeren hebben onbevangenheid en energie  Ouderen hebben stabiele sociale omgeving, jongeren variabele sociale omgeving  Ouderen hebben plek op het werk veroverd, jongeren zoeken nog naar hun plaats Sociale netwerktheorie Verschillen leiden niet automatisch tot ‘vitale relaties’ waarin men leert

Lectoraat: Aktieonderzoek  Kennisproductieve samenwerking tussen ouderen en jongeren initiëren en onderzoeken  Experimenteren met en onderzoeken van flexibele inzet ouderen  Onderzoek naar sociale netwerken van ouderen en jongeren  Samen leren als opstap naar meer samen werken: initiëren en onderzoeken