Kenniserfenis Cees Sprenger Lector Lerende Politieorganisatie Wereldcafé 10 september 2007
65+ van 1 op 13 (1950) naar 1 op 8 Leerstofgerichte benadering Competentiegerichte benadering Zelfsturing
Leren als onderdeel van het leven
Kennis overerven….. Kennis is opgebouwd tijdens ervaringen, daardoor veelal impliciet en contextgebonden Kennis is onderhevig aan veroudering Situaties van nu zijn anders dan vroeger Jongeren willen graag zelf(gestuurd) leren Ouderen willen graag ‘verhalen’ Leerstijl is leren door afkijken en doen
….door te leren van en met elkaar Ouderen hebben een netwerk, jongeren de computer; Ouderen hebben ervaring, jongeren hebben onbevangenheid en energie Ouderen hebben stabiele sociale omgeving, jongeren variabele sociale omgeving Ouderen hebben plek op het werk veroverd, jongeren zoeken nog naar hun plaats Sociale netwerktheorie Verschillen leiden niet automatisch tot ‘vitale relaties’ waarin men leert
Lectoraat: Aktieonderzoek Kennisproductieve samenwerking tussen ouderen en jongeren initiëren en onderzoeken Experimenteren met en onderzoeken van flexibele inzet ouderen Onderzoek naar sociale netwerken van ouderen en jongeren Samen leren als opstap naar meer samen werken: initiëren en onderzoeken