BIOF Lunchsessie 20 december 2006 1 Resultaten B-project 2005 : Aandachtspunten uit het Vlaamse regeerakkoord m.b.t. de lokale bedrijfsfiscaliteit Stijn.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
De Vlaamse audiovisuele sector: een socio- economische profilering Isabelle De Voldere Hans Everaert.
Projecties van zorgkosten voor astma, COPD en respiratoire allergie
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Duurzaamheid en kosten
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Mr. Marleen van Berkom-Lindhout (Berenschot) Drs. Robert Capel (KplusV) 1 Benchmark Milieustraten Afvalconferentie ASL 16 juni 2011.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
HOOFDSTUK 12 Media.
Overheden in de financiële en economische crisis John Crombez.
1 Energieprijzen in België Persontmoeting Febeliec 13/05/2009.
F. Lierman, Chief Economist Belgisch Instituut Openbare Financiën Lunchdebat, Belang en wenselijkheid van de lokale bedrijfsfiscaliteit Discussiepunten.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Mode1. Cijfers  Onvoldoende 5  Matig 6  Voldoende 7  Goed 8  Uitstekend 9  Excellent 10.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Klassieke AO Leseenheid1
Het verhaal achter de euro’s Veiligheidszorgrekeningen.
Lunchsessie BIOF -20 december Vormen, zin en wenselijkheid van de lokale bedrijfsfiscaliteit. Beleidsaanbevelingen Prof. Dr. C. Smolders Coördinator.
WISKUNDIGE FORMULES.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Accountancy en Advisering
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Elke 7 seconden een nieuw getal
Gescheiden Inzameling STImuleren
Regio Voor- en Noorderkempen. Ludwig Caluwé Vlaams volksvertegenwoordiger Fractieleider CD & V Vlaams Parlement.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Tom DEHAENE Resultaten OCMW-enquête december 2008.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Liaison dangereuse? Secretarissen en ontvangers over hun onderlinge verhouding en de werking van het managementteam Prof. Dr. Herwig Reynaert Dr. Kristof.
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Emissie-inventaris water en Waterkwaliteitsmodellering
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
20/08/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Culturele Atlas 2004 Gelderland en Overijssel. Culturele Atlas, Enschede ( 76)Apeldoorn ( 92) Zwolle (121)Nijmegen
GEMEENTELIJK BELASTINGGEBIED ESBL 4 november 2003 PROF.DR. PETER B. BOORSMA.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Gezond werken in de zorg Resultaten onderzoek januari 2015 Transvorm Marc Spoek – Sichting IZZ Babette Bronkhorst – Erasmus Universiteit Rotterdam.
ZijActief Koningslust
Gemeente Culemborg > Keurmerk Veilig Ondernemen Pavijen Huub van Oorschot Wethouder Economische Zaken.
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Transcript van de presentatie:

BIOF Lunchsessie 20 december Resultaten B-project 2005 : Aandachtspunten uit het Vlaamse regeerakkoord m.b.t. de lokale bedrijfsfiscaliteit Stijn Goeminne Steunpunt Bestuurlijke Organisatie Vlaanderen Fiscaal spoor Hogeschool Gent BIOF Lunchsessie – Brussel

BIOF Lunchsessie 20 december Overzicht 1. Diversiteit van de lokale bedrijfsbelastingen 2. Hoe hinderlijkheid zijn de lokale bedrijfsbelastingen? -Gemeenten - Ondernemingen 3. Welke is de impact van de afschaffing van de lokale bedrijfsbelastingen?

BIOF Lunchsessie 20 december Diversiteit van de lokale bedrijfsbelastingen

BIOF Lunchsessie 20 december Gemeentelijke ontvangsten  Gemeentelijke ontvangsten (2002) Absoluut (in euro) in % totale ontvangsten in % belasting- ontvangsten Totale ontvangsten ,08-- Totale belastingontvangsten ,9848,81%- Totale aanvullende belastingen ,3340,96%83,91% Totale gemeentebelastingen ,657,85%16,09% Totale PHB ontvangsten ,003,24%6,65%

BIOF Lunchsessie 20 december Lokale bedrijfsbelastingen  Startpunt : lijst MvG met 45 lokale belastingen  Kenmerken : –Bedrijfsbelastingen –Onderscheid tussen bedrijfsbelastingen met : Substantiële opbrengsten : 4+2 Marginale opbrengsten : 21 Overige : 18 –Administratieve belasting voor belastingplichtige –Administratieve belasting voor gemeente

BIOF Lunchsessie 20 december Lokale bedrijfsbelastingen  Substantiële bedrijfsbelastingen : 4 belastingen die samen +70% van de geconsolideerde ontvangsten opbrengen : –drijfkracht –milieu –plaatsrecht op markten –nijverheidsvuil/grof vuilnis –aangevuld met Belasting op verspreiding reclame Belasting op uithangborden/lichtreclames  Marginale opbrengsten : 21 belastingen die max. 10% van de belastingontvangsten opbrengen, zowel op geconsolideerd als lokaal niveau

BIOF Lunchsessie 20 december Diversiteit PHB  Gemiddeld aantal PHB = 5,92; mediaan = 6  Frequentie aantal PHBfrequentie Aantal PHB Aantal gemeenten

BIOF Lunchsessie 20 december Diversiteit PHB  Volgens aantal inwoners

BIOF Lunchsessie 20 december Diversiteit PHB  Volgens socio-economische kenmerken (Dessoy-clustering)

BIOF Lunchsessie 20 december Hinderlijkheid van de lokale bedrijfsbelastingen

BIOF Lunchsessie 20 december Toelichting onderzoeksopzet  Doel? –In kaart brengen van de hinderlijkheid van bedrijfsbelastingen bij:  De belastingheffende overheid (Gemeenten) »Gemeenteontvangers »Schepenen van financiën  De belastingplichtigen (Bedrijven)  Onderzoek bij de gemeenten: Wat? - Gedetailleerde bevraging per bedrijfsbelasting (S & O)

BIOF Lunchsessie 20 december Bevraging per bedrijfsbelasting  Respons : –Schepenen van financiën (23,05%) –Ontvangers (73,1%)  Aspecten van de bevraging –Administratieve druk = Communicatie, opzoekwerk, papierwerk, complexiteit van berekening, … –Billijkheid = S taat de heffing in verhouding tot de door de onderneming genoten diensten of veroorzaakte hinder –Efficiëntie = D ekt de belastingopbrengst de administratieve kost? –Belang in de financieringsmix –Kosten/Baten afweging –Toekomstperspectief

BIOF Lunchsessie 20 december Toelichting grafieken  Administratieve druk –Het % van de ontvangers dat van oordeel is dat de belasting veel tot zeer veel administratieve druk veroorzaakt  Billijkheid –Het % van de ontvangers dat van oordeel is dat de belasting billijk is  Efficientie –Het % van de ontvangers dat van oordeel is dat de belasting efficiënt is  Kosten/baten –Het % van de ontvangers dat van oordeel is dat de baten de kosten overtreffen

BIOF Lunchsessie 20 december Globale administratieve druk

BIOF Lunchsessie 20 december Billijkheid

BIOF Lunchsessie 20 december Efficiëntie

BIOF Lunchsessie 20 december Kosten < Baten

BIOF Lunchsessie 20 december Conclusies  Administratieve druk –Meestal laag, uitgezonderd verspreiding van reclame –Belastingen met grootste opbrengst ook meestal hoge administratieve druk  Billijkheid –Genuanceerd –Belastingen op activiteiten met hoge belasting gemeentelijke infrastructuur worden billijker ingeschat  De baten overheersen de kosten Besluit : Niet verantwoord om onverwijld bedrijfsbelastingen af te schaffen

BIOF Lunchsessie 20 december Bevraging bedrijven  11 bedrijven = conceptverkenning & knelpunteninventarisatie  Keuze bedrijven = VOKA  Hinderlijke aspecten van lokale bedrijfsbelastingen –Transparante belastingreglementen noodzakelijk –Communicatie wordt positief beoordeeld –Diversiteit van reglementen voor ondernemingen met verschillende exploitatiezetels : harmonisering! –Doorlooptijden = OK –Noodzaak aan 1 loket als aanspreekpunt –Continuïteit –Sterk concurrentieverstorend

BIOF Lunchsessie 20 december Bevraging bedrijven  Aanvaarding van lokale bedrijfsbelastingen –Keuze van de grondslag –Welke is de doelstelling van de belasting? Louter financiering = weerstand! –Lokale bedrijfsbelastingen mogen niet in conflict zijn met het beleid van hogere overheden –Fiscale druk moet zoveel mogelijk gespreid worden over alle ondernemingen

BIOF Lunchsessie 20 december Impact van de afschaffing van de lokale bedrijfsbelastingen

BIOF Lunchsessie 20 december Projectie  Regeerakkoord Vlaamse regering stelt expliciet om “een aantal kleinere belastingen die veel papierwerk met zich brengen en die moeilijk kunnen verantwoord worden af te schaffen”.  Vraag = welke is de mogelijke impact op de inkomstenzijde van de gemeenten?  Benadering 1 = macro-economische schatting  Benadering 2 = validiteitstoets + individueel

BIOF Lunchsessie 20 december Projectie : benadering 1  Probleem: geen gegevens : –Evolutie belastingreglement (cfr. political business cycle : 2006 = verkiezingsjaar) –Evolutie belastbare massa –Rekeningdata

BIOF Lunchsessie 20 december Projectie : benadering 1  Oplossingen : –Belastingreglement Assumptie : ceteris paribus –Belastbare massa ontvangsten PHB n correleren sterk (r=0,94) met bedrijfsinvesteringen n-1 (uit BBP) Geen correlatie met aantal inwoners/aantal ondernemingen Assumptie : aandeel Vlaamse investeringen blijft constant –Rekeningdata Opvragen rekeningdata 2003 bij gemeenten (304/308) Opvragen begrotingsdata bij gemeenten (304/308) Correctie voor afwijking begroting vs. rekening

BIOF Lunchsessie 20 december Projectie : benadering 1  regressie PHB=f(bedrijfsinvesteringen) PHB n = α bedrijfsinvesteringen n-1 + c PHB n = ,18 * BI n ,68  BI 2005 = 38,27 miljard (Fed. Planbureau)  Geschatte PHB 2006 = ,49  Op basis van Vlaamse geconsolideerde jaarlijkse PHB!

BIOF Lunchsessie 20 december Projectie : benadering 2  Op basis van historische reeks Vlaamse geconsolideerde ontvangsten per individuele PHB  Verschillende optimalisaties van de tijdreeksen leidt tot range ,01 – ,89 euro (op basis van alle 45 belastingen)  Onderscheid mogelijk : –Substantiële (4+2 belastingen) : ,52 euro –Marginale (21 belastingen) : euro  Dus : afschaffing van de PHB met marginale opbrengsten (+/- de helft van verschillende soorten PHB) noodzaakt “slechts” compensatie van euro  Bemerk : grote diversiteit tussen gemeenten!