Luchtruim thema-avond

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
INBOUWEN VAN EEN TRANSPONDER
Advertisements

FRASEO LINK PPL COMMUNICATIONS
Overlandvlucht Buitenland
Airspace infringements
MARINIERS LANDEN IN ZEELAND Zeeland Februari 2013 Mariniers tijdens een oefening op het Vlissingse Badstrand ter voorbereiding van de grote NAVO-oefening.
Luchtruim website Presentatie CLR NZD Transponders Luchtruim website Luchtruim Radio Overige apparatuur.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Vliegen op LFAV LFAV - Praktisch In piste gaan naar Piste 29 LFAV Aanhangers.
Indeling Luchtruim.
REFRESHER 2012 Hoogtemeterinstellingen Luchtruim België
Het LVNL surveillance systeem, nu en in de toekomst
Abcdefgh Directoraat-Generaal Transport en Luchtvaart 8 november 2008 mr. Jacqueline Prins MA (Afdelingshoofd Luchtverkeer DGLM) Ontwikkelingen luchtruim.
NL en de Transponderplicht
internationaal luchtruim FL95 FL75 FL 65 FL ft = 1370 m boven zeespiegel Weelde Baarle Nassau.
Vliegbasis KLEINE BROGEL
Grootste luchthavens 2003 aantal Wereld nr. 1: Atlanta 79 mln
ZWEEFVLIEGOPLEIDINGZWEEFVLIEGOPLEIDING VOORSCHRIFTEN Overal waar mensen samenwonen daar heb je regels / wetten / voorschriften. Elke Nederlander wordt.
Airport Operations Projectgroep AVI 1L 27 Juni 2008.
ABL: Meldingen, trends en analyses
IST Status Gerrit van Nieuwenhuizen IST-MIT meeting BNL, July 24, 2008
FOD Volksgezondheid, Veiligheid vd Voedselketen en Leefmilieu Directoraat-General Leefmilieu 1 Selectie Potentiële Habitatrichtlijngebieden in BNZ  De.
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
anti-vortex Windmetingen Gustiness & vortex compensation.
Informatie-avond Luchtruim
Luchtruimwijzigingen in de Amsterdam FIR per 05 juni 2008 Aanvang gefaseerde invoering transponderplicht voor ongemotoriseerde luchtvaartuigen In de presentatie.
NL en de Transponderplicht
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Navigatie In Flightsim..
Airspace infringements LVNL-perspectief
Implementatie 8.33 kHz kanaalafstand
Communicatie LAPL(S)/SPL
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/001] thema: What about smoking in this B&B? can-do : kan specifieke informatie vinden en begrijpen in eenvoudig, alledaags.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
©2010 FINNIUS | pagina 1 van 12 Who’s the boss: business or compliance? Andries Doets Matthieu van Straaten 7 oktober 2010.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Presentatie Thijs Libregts 30 maart 2015
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Criteria for Invasive management Acute Coronary Syndromes (ACS) in patients presenting without persistent ST-segment elevation Eduard van den.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock 3 1 Open University.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
INSTRUMENTEN TRANSPONDER 1 Transmitter = zender + Responder = antwoordapparaat. Maakt positie, hoogte en identiteit kenbaar aan:  Verkeersleider  Vliegtuigen.
University College Maastricht Christelijk-sociaal Radicaal kiezen voor de burger in gezondheid en ziekte Dr. Maarten J. Verkerk.
Referentievlakken in de Noordzee zowel een nationaal als internationaal verhaal.
Hoe lang nog fossiele brandstoffen? Henk Grootveld, Hoofd Trends Investing & fondsbeheerder Rolinco Amsterdam, maart
1 ons luchtruim, radio, transponders de situatie per Fransois van Haaff / CLR, WG HLC en WIT.
Erasmus Universiteit Rotterdam Het bereik van de compliance functie Inleiding Kernvraag Relevantie Context/ ‘setting the scene’ Voorgestelde aanpak en.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
“Luchtdruk neemt af bij toenemende hoogte”
IMMA Framework Behavioural change in mobility
Inhoudsopgave Fasering Product Clearing & Settlement
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Just Science Done Right!
Vliegproef ingenieur Afdeling Military Operations Research
Wat betekent “OPEN” voor jou?
RECS International Mission and Strategy
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
Rob Heyman and Ilse Mariën
Gebruikersbijeenkomst SOWISO
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
KNVvL seminar Regelgeving & Luchtruim
DE NAYER INSTITUUT Hogeschool voor Wetenschap & Kunst
Waarde van duurzame energiesystemen
Transcript van de presentatie:

Luchtruim thema-avond Opening Stan Taeymans Overlegstructuur Belgie LFA situatie in Belgie Kleine Brogel Maurits Dortu Huidige luchtruim Luchtruim vanaf 13 april Vragen PAUZE Discussie en mogelijkheden “maatwerk” TMZ Eindhoven

Thema-avond Eindhoven Luchtruim nu Caution Area’s TMA’s en CTA’s Luchtruim per 13 april 2007 Transponder Mandatory Zone (TMZ) Maastricht TMA’s Rotterdam TMA’s Vragen Maatwerkafspraken

Luchtruim nu Caution Area’s Ter waarschuwing van VFR-verkeer voor de nabijheid van IFR-verkeer in klasse E luchtruim Niet vermeld in AIP…alleen in AIC Exclusief CTR’s Aanbevelingen in klasse E TMA’s: Tweezijdig radiokontakt of Transponder 7000 mode A/C of S (Duitsland 0021 (≤1500 meter) of 0022 (>1500 meter))

Luchtruim nu Caution Area Niederrhein CA 1 altijd actief CA 2 alleen actief bij gebruik runway 09 1500 AMSL – FL065 ATIS xxx.x, TWR 129.4, CA 1 Langen Radar 128.5 CA 2 Dutch Mil 132.35

Luchtruim nu Caution Area Rotterdam altijd actief 2500 AMSL – FL065 Rotterdam approach 126.675

Luchtruim nu Caution Area Maastricht altijd actief 2500 AMSL – FL065 TMA 1 Maastricht approach 123.975 TMA 2 Beek TWR 119.475

Luchtruim nu Caution Area Eindhoven altijd actief 2500 AMSL – FL065 Dutch Mil 132.35

Luchtruim nu TMA’s TMA’s zijn de verbinding tussen CTR’s en de airway’s…hierin bevinden zich de zogenaamde IFR-arrival, -approach en -departure procedures Classificatie TMA’s: klasse E (Nieuw Milligen, Rotterdam, Eelde, Maastricht) klasse C (Soesterberg) klasse B (Maastricht boven FL095, Nieuw Milligen boven FL065 of FL095) klasse A (Schiphol)

Luchtruim nu CTA’s CTA’s omvatten de airway’s voor IFR-verkeer en geven ruimte aan ATC voor “radar vectoring” CTA’s zijn klasse A (Nieuw Milligen, Amsterdam)

Luchtruim per 13 april 2007 Transponder Mandatory Zone Criteria voor het aanwijzen van zo’n gebied zijn: - allereerst het aantal IFR-bewegingen per jaar: ongeveer 10.000 tot 30.000; - voorvallen die te maken hebben met de vliegveiligheid (bijvoorbeeld AIRPROX); - de IFR-verkeersdichtheid; - de samenstelling van het luchtverkeer (bijvoorbeeld het aandeel van straalvliegtuigen, aantal en karakter van VFR-vliegbewegingen en IFR trainingsvluchten); - de concentratie van luchtverkeer (aantal en ligging van andere luchtvaartterreinen in de omgeving, de positionering van start- en landingsbanen, de nauwkeurigheid van vluchtuitvoering, belangrijke luchtverkeersstromen en intensief gebruikte gebieden). ICAO Annex 6, part II: 6.13.1 From 1 January 2003, unless exempted by the appropriate authorities, all aeroplanes shall be equipped with a pressure-altitude reporting transponder which operates in accordance with the relevant provisions of Annex 10, Volume IV. 6.13.2 Recommendation — All aeroplanes should be equipped with a pressure-altitude reporting transponder which operates in accordance with the relevant provisions of Annex 10, Volume IV. The provisions in 6.13.1 and 6.13.2 are intended to support the effectiveness of ACAS as well as to improve the effectiveness of air traffic services. Effective dates for carriage requirements of ACAS are contained in Annex 6, Part I, 6.18.1 and 6.18.2. The intent is also for aircraft not equipped with pressure-altitude reporting transponders to be operated so as not to share airspace used by aircraft equipped with airborne collision avoidance systems. To this end, exemptions from the carriage requirement for pressure-altitude reporting transponders could be given by designating airspace where such carriage is not required..” Nieuwe vermelding in AIC én AIP Exclusief CTR’s Vereist in klasse E TMZ’s: Transponder 7000 mode A/C of S (Duitsland 0021 (≤1500 meter) of 0022 (>1500 meter)) of klaring middels tweezijdig radio-kontakt

Luchtruim per 13 april 2007 Klasse D Criteria voor het aanwijzen van zo’n gebied zijn: - allereerst het aantal IFR-bewegingen per jaar: ongeveer 10.000 tot 30.000; - voorvallen die te maken hebben met de vliegveiligheid (bijvoorbeeld AIRPROX); - de IFR-verkeersdichtheid; - de samenstelling van het luchtverkeer (bijvoorbeeld het aandeel van straalvliegtuigen, aantal en karakter van VFR-vliegbewegingen en IFR trainingsvluchten); - de concentratie van luchtverkeer (aantal en ligging van andere luchtvaartterreinen in de omgeving, de positionering van start- en landingsbanen, de nauwkeurigheid van vluchtuitvoering, belangrijke luchtverkeersstromen en intensief gebruikte gebieden). Nieuwe vermelding in AIC én AIP Exclusief CTR’s Vereist in klasse D: klaring middels tweezijdig radio-kontakt Afspraak: een klaring (Maastricht approach 123.975) wordt aan ongemotoriseerde luchtvaartuigen zonder SSR-transponder in de Maastricht TMA 1 in principe verleend ten noorden van N51º08’30”voor een vlucht beneden FL 55.

Luchtruim per 13 april 2007 Klasse A Integratie van Schiphol en Rotterdam ATC-units met als gevolg de vereniging van de Schiphol en Rotterdam TMA’s (later mogelijk ook nog met Lelystad…de zogenaamde “Holland”-TMA). Was gepland in 2007, maar gaat niet door…2008? Maatwerkafspraken en uitkomst “Harmonisatie Luchtruim Classificatie” Werkgroep LVNL, KLu, IVW, AOPA en KNVvL Europese harmonisatie van luchtruim-classificaties Klasses C (of D), E en G. Acces-rules Functional Airspace Blocks (FAB’s)

Vragen?

www.luchtruim.info

Maatwerkafspraken Maastricht TMA…als vermeld in AIC en AIP Rotterdam TMA’s uitgesteld Eindhoven TMZ: Maatwerkafspraken voor “De Hoed” en Glidersector met TWR voor CTR Maatwerkafspraken voor TMZ met Dutch Mil…coördinatie met TWR Suggesties?