29 november 2008Baer Selen1 Teamvliegen en klasseoverschreidende samenwerking Baer Selen, 29 november 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Gebruik van enquête voor teamleiders binnen Scouting Academy
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Simultaan Tafelrondje
Workshop Handelingsgericht werken
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Wie is La Fontaine? Anneke van Doorn Jolanda van der Steen
John Vaupell Justin van der Steen
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Logical Framework Approach
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Gepersonaliseerd leren
Het is spannend en dat mag
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
Welkom!.
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
1 TEKST 6PRESTATIEMOTIVATIE EN FAALANGST VERBAND MET INTELLIGENTIE: WILLEN BENUTTEN VAN JE CAPACITEITEN, OP WELKE GEBIEDEN DAN OOK = AMBITIEUS GEDRAG,
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
The Lewis method: een gespreksmodel
Welkom bij deze mini-beurstraining.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Communicatie met ouders
Beleidsinformatie Jeugd
Module Communicatie 3de dag
Visie & Strategie.
Vergaderen.
5 % 15 % 80 % Reteaming, plannen maak je samen! 14 November 2014 Joost Iserief Cathelijne Spijker Vantevoren snoepjes klaarleggen Uitdelen knikkers.
Christen-zijn op je werk: fijn of eng ??
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
1G1P voor de JGT’s ZUID-HOLLAND NOORD November 2014.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Doel van het onderhoud, Onderhoudsplan Onderhoudsadvies
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Ondernemingsplanning in de praktijk Inleiding. Definitie van ondernemingsplanning De voorziening in, en de verdeling van de middelen van de onderneming.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Alle lijntje bij elkaar…?
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Wjk.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Optimale final glide Baer Selen, 28 oktober 2006.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Opdrachten en eindopdracht
Voorbereiding Voor Internationale Wedstrijden Baer Selen, KP-dag 21 januari 2006.
Buro Asohr BV Advies, Opleiding en Training © Buro Asohr BV \ Kruisherenstraat 5 \ 5401 ZS \ Uden \ Tel: \ Fax: \
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
FAIR PLAY PILOT DISTRICT ZUID II. PAGINA 2 VAN 16JoQu FAIR PLAY COMPETITIE Kindvriendelijk voetbal.
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
Anders kijken, anders doen
What is the meaning of? Student centered learning
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
© UNIEK IN DE KLAS.
Executieve functies versterken middels denkspellen.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Werkvorm Vergaderen op kleur.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Overzicht gedragingen per competentie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

29 november 2008Baer Selen1 Teamvliegen en klasseoverschreidende samenwerking Baer Selen, 29 november 2008

29 november 2008Baer Selen2 Deel 1 Teamvliegen of samenwerken??

29 november 2008Baer Selen3 Stelling: Gewoon doen is niet goed genoeg!!! Een goede samenwerking vraagt grondige voorbereiding Observatie: Nieuw team komt bij EK of WK Vol goede moed wordt afgesproken om samen te gaan vliegen. Na enkele dagen blijkt dat minder goed te lopen. Er ontstaan spanning. De resultaten vallen tegen.

29 november 2008Baer Selen4 Stap 1 Wil je gaan teamvliegen?? Doelstellingen –Wat wil je bereiken ?? –Wil dat realiseren via teamvliegen ?? Vragen aan jezelf –Past teamvliegen bij jouw karakter ?? –Ben je bereid voor- en nadelen van teamvliegen te accepteren ?? Ben je hierin 100% eerlijk ??? –Past jouw vliegstijl bij je potentiele teammaat ?? –Zitten jullie op een vergelijkbaar niveau ?? –Hebben jullie vergelijkbare toestellen ??

29 november 2008Baer Selen5 Stap 2a Uitwerking van de plannen Keuze gemaakt, partner bekend: plan van aanpak opstellen –Doelstelling afstemmen –Keuze maken in soort teamvliegen 1.Alleen informatie-overdracht 2.Los verband met informatie-overdracht 3.Strak verband met communicatie over alle beslissingen –Meer samendoen kan meer opleveren, maar vraagt ook meer training

29 november 2008Baer Selen6 Stap 2b Uitwerking plannen voor variant 3 Fases van de wedstrijddag doorspreken –Voorbereiding van de vlucht Opdracht doorspreken –Weerssituatie –Verwachte reissnelheid –Starttijdstip –Risicoprofiel voor verwachte omstandigheden –Mate van samenvliegen –Waar zitten de kritische punten van de dag

29 november 2008Baer Selen7 Stap 2b Uitwerking plannen voor variant 3 Fases van de wedstrijddag doorspreken –Startfase Elkaar opzoeken Afstemming weersontwikkeling Beoordelen startgedrag concurrenten Info van de grond Samen bepalen starttijdstip Hoe start je samen (eerlijk)

29 november 2008Baer Selen8 Stap 2b Uitwerking plannen voor variant 3 Fases van de wedstrijddag doorspreken –Op pad: steken Afstand tot elkaar Wie gaat voorop (laagste!!!) Keuze van trajekt Afstemmen benodigde thermieksterkte Afstemmen lange termijn verwachtingen / vooruitzichten

29 november 2008Baer Selen9 Stap 2b Uitwerking plannen voor variant 3 Fases van de wedstrijddag doorspreken –Op pad: thermiek aanvliegen en benutten Communicatie Samen centreren Vervolgtrajekt beoordelen Besluit tot verlaten bel Hoe close volg je

29 november 2008Baer Selen10 Stap 2b Uitwerking plannen voor variant 3 Fases van de wedstrijddag doorspreken –Op pad: algemene onderwerpen Hoe dicht blijf je bij elkaar Wat doe je bij hoogteverschillen Wat doe je bij verschil van mening –Uitgangspunten Stelregel is dat het resultaat van het team op eerste plaats staat Samenvliegen moet voordeel opleveren –Dus bij begin moeilijke opdracht bij elkaar blijven (kleppen trekken!!) –Verder in vlucht keuze afhankelijk van verwachte vervolg

29 november 2008Baer Selen11 Stap 3 Oefenen en evalueren Oefenen –Eerst bij overlandvluchten Radiogebruik is probleem –Vervolg oefenen tijdens oefenwedstrijd (voor-WK / EK??) –Separate trainingsweken –Trainingsweek tijdens evenement Evalueren –Na elke vlucht nabespreken –Alle facetten doornemen a.h.v. checklijst –Afspraken maken, c.q. samenwerking aanpassen / optimaliseren

29 november 2008Baer Selen12 Stap 4 De wedstrijd Uitvoering als tijdens de training Niet alle dagen zal teamvliegen lukken Teamvliegen betekent aanpassen Laat teamvliegen niet tot hinderpaal worden Na de vlucht steeds kort evalueren en eventuele spanningen wegnemen Successen maar ook mislukkingen samen vieren

29 november 2008Baer Selen13 Wat te doen?? Bedenk hoe je het beste resultaat kunt behalen bij wedstrijden Hoort teamvliegen daarbij dan: –Start tijdig met de voorbereiding –Spreek samenwerking met partner goed door –Oefen zoveel mogelijk –Evalueer en optimaliseer –Doe het met plezier Bij elke wedstrijd –Besteed in de voorbereiding aandacht aan verwachtingspatroon ten aanzien van de samenwerking –Goede afspraken voorkomen spanningen tijdens wedstrijd

29 november 2008Baer Selen14 Deel 2 Klasse overschreidende samenwerking

29 november 2008Baer Selen15 Ervaringen uit afgelopen jaren - Veel communicatie tussen vliegers in klasse en met de grond - Achteraf blijkt soms dat zinvolle weersinfo af te leiden was uit beschikbare info bij andere klasse - Mentale status vliegers goed af te leiden uit communicatie

29 november 2008Baer Selen16 Samenwerking over de klasses Wat voor samenwerking zien we als zinvol??

29 november 2008Baer Selen17 Samenwerking over de klasses Wat helpt: –Info over concurrenten (positie, starttijdstip) –Mentale ondersteuning (terug naar cirkel 1) –Info over weersituaties Globale info over weersgesteldheid Detail info over locale weerssituatie Cruxiale info (bijv: bui, geen doorkomen mogelijk) –Advies t.a.v. routekeuze (AAT)

29 november 2008Baer Selen18 Samenwerking over de klasses Aanpak –Wie neem initiatief: gevende partij, ontvangende partij, of de grond –Procedure vastleggen?? Communicatieprotokol -Moet het grondteam stimuleren? -Oefenen in trainingsweek

29 november 2008Baer Selen19 the end