04/10/05 | pag. 1 Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike License Belgium De e-Leeromgeving PointCarré Thea Derks
Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 2 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/052 Overzicht 1.Situering VUB en PointCarré 2.Onderwijsontwikkelingsplan Van Blackboard naar PointCarré 4.PointCarré 2005 en perspectief 5.Conclusies & aandachtspunten
Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 3 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/ Situering De Vrije Universiteit Brussel –Acht faculteiten, studenten, –Dienst Onderzaken en OSC Missie en onderwijsconcept –Vrij Onderzoek, Poincaré; –Studentvriendelijk; redelijk eigenzinnig Wat is PointCarré? –Open source e-leeromgeving met teleleerplatform, e-portfolo en contentbeheer
Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 4 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/054 Onderdelen PointCarré E-leeromgeving PointCarré Teleleerplatform (Dokeos) E-portfolio (Plone/Zope ) ARCHeMEDES (Plone/Zope)
Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 5 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/ Onderwijsvernieuwing en ICT Vernieuwd onderwijsconcept: Competentiegericht leren in flexibel onderwijs –Veranderstrategie: combinatie bottom-up en top- down –Vernieuwingstopics en plaats van ICT –Convenantprojecten
Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 6 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/056 Onderwijsontwikkeling Bachelor/ Masterhervorming –Structuurdecreet 2003 –Accreditatiekader Onderwijsontwikkelingsplan –Streefdoelen Universitaire Associatie Brussel –Geïntegreerde digitale leeromgeving
Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 7 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/ Van Blackboard naar PointCarré Het begin in –Faculteit Rechten bij eerste aanvragers –Brede invoering Blackboard in –Stijgend gebruik Actieonderzoek in –Meerwaarde leerplatform –Hypothesen en uitkomsten
Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 8 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/058 Actieonderzoek Hypothesen met betrekking tot: –Aanbieden van leerinhouden –Communicatie docenten en studenten –Opvolging van de studenten –Flexibilisering –Samenwerkend leren –Kwaliteit van de taken –Evaluatie –Activiteiten van studenten
Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 9 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/059 Uitkomsten actieonderzoek Positieve ervaringen: –Studenten appreciëren bijkomend cursusmateriaal –Discussiebord goed middel om communicatie vlotter te laten verlopen –Studenten kunnen beter opgevolgd worden –Groepenfunctie ondersteunt groepswerk en draagt bij tot hogere kwaliteit van het werk van studenten –Stimulans tot nieuwe onderwijs- en evaluatievormen
Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 10 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/0510 Uitkomsten actieonderzoek Negatieve ervaringen: –Veel voorbereiding nodig –Teveel hooi op de vork –Studenten moeten voorbereid zijn –Gebrek aan flexibiliteit, bijv. bij verplaatsen documenten -> tijdverlies –Onvoldoende automatisering van processen
Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 11 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/0511 Project keuze teleleerplatform Motieven: –Bezorgdheid over afhankelijkheid (koppelingen, licentiepolitiek) –Cursusgerichte karakter versus vormgeven van competentiegericht onderwijs –Beschikbaarheid van veelbelovend lijkende open source systemen
Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 12 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/0512 Keuze voor open source Overwegingen: –Dokeos heeft vergelijkbare functionaliteit en is soms zelfs gebruiksvriendelijker –Goede mogelijkheden voor koppeling met onderwijsdatabanken, elvas, e-portfolio,.. –Samenwerking in Vlaams verband ligt voor de hand (Universiteit Gent werkt er al mee) –Keus voor open source is coherent met uitreiking doctoraat honoris causa aan Richard Stallman, oprichter Vrije Software-beweging
Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 13 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/0513 Implementatie PointCarré 2004 PointCarré is overkoepelende benaming Overgangsperiode van een semester Communicatieplan: voorlichting en training Koppeling aan onderwijsdatabanken Migratietool en flexibele migratie voor docenten E-Portfolio en ARCHeMEDES apart beschikbaar
Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 14 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/ PointCarré 2005 en verder Na een academiejaar is PointCarré algemeen aanvaard –Stabiliteit en gebruiksvriendelijkheid –Trainingen en helpdesks Release Dokeos 5.1 en PointCarré 2005 –Nieuwigheden (zoals recycleren, back-uppen en copïeren cursussen; leerpad verbeterd) –‘Leuke dingen’(zoals ‘Who’s online)
Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 15 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/0515 Ontwikkeling ‘op maat’ Welkom op PointCarré, de leeromgeving van de Vrije Universiteit Brussel Dit is een vrije software / open source leerplatform, u kunt zelf mee de verdere ontwikkeling bepalen. Uw wensen en opmerkingen zijn welkom op
Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 16 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/0516 Wensenlijst PointCarré competentiegerichter maken: –Kennis delen – creative commons –Openstellen van cursussen –Community-ruimte opleidingen –Rechten toekennen op basis van rollen –Learning Content Management Allerlei verbeteringen groot & klein, zoals: –E-portfoliosysteem ombouwen naar Dokeos –Peer evaluatie-tool inbouwen,…
Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 17 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/0517 Aanpak ontwikkeling In Dokeos-verband (Vlaamse partners) –Roadmap Binnen Vrije Universiteit Brussel –Samenwerking met faculteiten –Op de hoogte blijven:
Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 18 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/ Conclusies & aandachtspunten Conclusies: –Kritische (succes)factoren Drive om te veranderen Vernieuwing groeit uit traditie Verankering in beleid Ondersteuning ‘op maat’ aanwezig Aandachtspunten: –Balans bewaken ‘ease of use’ en ‘complexity’ –Samenwerking nodig
Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 19 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/0519