04/10/05 | pag. 1 Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike License Belgium De e-Leeromgeving PointCarré Thea Derks.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Edushock leerfestival
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Resultaten tevredenheidsmeting van gebruikers Lokale Dienstencentra Kortrijk m.b.t. tot de onthaalmedewerkers.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Stagedagboek IAB opleiding - 16/02/2013.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
techniek, communicatie en didactiek
1 Presentatie Mediatheek TF ’06 Door: Barbara Vermaas, Jeroen van Beijnen en Erik Oomen Praktijkvoorbeelden m.b.t. instituutscontacten op TF 1.Virtuele.
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
Hogeschool Windesheim en Universiteit Twente Lessons learned Ulrike Koot
Portfoliosysteem bij Wiskunde P. Wilders Faculteit Electrotechniek, Wiskunde en Informatica.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
Hogeschool Gent. Missie De Hogeschool Gent wil excelleren in onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten. Via de competentie van.
24/05/06 | pag. 1 BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN FACULTEIT WETENSCHAPPEN VAKGROEP BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN INFOCONTACTNAMIDDAG 24 mei 2006.
0 Centrum WeST: Het Centrum voor Werken en Studeren.
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
Portfolio Faculteit der Letteren
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
“Proeftuinsessie 2: Administratie Wegen en Verkeer”
FUSIE en fuseren DIRK DE CEULAER VOORZITTER DIRECTIECOMITÉ HUBRUSSEL-KAHO SINT-LIEVEN 1 APRIL 2014.
Implementatie van het 4C-ID-model
1.
Project Interactieve Bèta Leeromgeving Nataša Brouwer AMSTEL, Bèta expertise groep voor hoger onderwijs AMSTEL lunchbijeenkomst,
Testen upgrade Blackboard
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Kan een online databank een hefboom zijn voor een Learning Community? L. Coertjens, Universiteit Antwerpen G. Vanthournout, Universiteit Antwerpen Prof.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Het medewerkertevredenheidsonderzoek: een aanzet tot dialoog met medewerkers.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Uitspraak trainen met een computer: is dat mogelijk? Ambra Neri Catia Cucchiarini, Helmer Strik Radboud Universiteit Nijmegen, CLST.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
ICT in het Onderwijs bij TBM
Missie, visie & jaarplan
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
1 Leerprocessen verlopen efficiënter; afstandsonderwijs komt dichterbij Pieter van der Hijden Sofos Consultancy
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
Opleiding CMS website Gent Bart Nelis Gent: #239/ docentengang Brussel: /naast bibliotheek
GIS-coördinator in Westerlo
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
YASM- Advies in opleidingsinnovatie met ICT 11 januari E-learning vanuit onderwijskundig perspectief 27 mei 2002 Dr. Stanley J. Portier.
Een digitaal leerplatform
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Universiteit Maastricht Blackboard CS Elektronische leeromgeving Universiteit Maastricht (eleUM)
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Projectdomein Digitale Leeromgeving Meerjarenplan Upgrade Toledo (juli) Course-copy (augustus) Concrete projecten in het onderwijs: – Adaptieve opdrachten.
Blackboard 6.1 Ronald Hos.
Sieberdam/ROCS & KODOS
Richard West University of Georgia
Center for e-Learning, RSM
Programma Digitale Leeromgeving
Transcript van de presentatie:

04/10/05 | pag. 1 Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike License Belgium De e-Leeromgeving PointCarré Thea Derks

Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 2 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/052 Overzicht 1.Situering VUB en PointCarré 2.Onderwijsontwikkelingsplan Van Blackboard naar PointCarré 4.PointCarré 2005 en perspectief 5.Conclusies & aandachtspunten

Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 3 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/ Situering De Vrije Universiteit Brussel –Acht faculteiten, studenten, –Dienst Onderzaken en OSC Missie en onderwijsconcept –Vrij Onderzoek, Poincaré; –Studentvriendelijk; redelijk eigenzinnig Wat is PointCarré? –Open source e-leeromgeving met teleleerplatform, e-portfolo en contentbeheer

Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 4 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/054 Onderdelen PointCarré E-leeromgeving PointCarré Teleleerplatform (Dokeos) E-portfolio (Plone/Zope ) ARCHeMEDES (Plone/Zope)

Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 5 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/ Onderwijsvernieuwing en ICT Vernieuwd onderwijsconcept: Competentiegericht leren in flexibel onderwijs –Veranderstrategie: combinatie bottom-up en top- down –Vernieuwingstopics en plaats van ICT –Convenantprojecten

Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 6 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/056 Onderwijsontwikkeling Bachelor/ Masterhervorming –Structuurdecreet 2003 –Accreditatiekader Onderwijsontwikkelingsplan –Streefdoelen Universitaire Associatie Brussel –Geïntegreerde digitale leeromgeving

Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 7 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/ Van Blackboard naar PointCarré Het begin in –Faculteit Rechten bij eerste aanvragers –Brede invoering Blackboard in –Stijgend gebruik Actieonderzoek in –Meerwaarde leerplatform –Hypothesen en uitkomsten

Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 8 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/058 Actieonderzoek Hypothesen met betrekking tot: –Aanbieden van leerinhouden –Communicatie docenten en studenten –Opvolging van de studenten –Flexibilisering –Samenwerkend leren –Kwaliteit van de taken –Evaluatie –Activiteiten van studenten

Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 9 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/059 Uitkomsten actieonderzoek  Positieve ervaringen: –Studenten appreciëren bijkomend cursusmateriaal –Discussiebord goed middel om communicatie vlotter te laten verlopen –Studenten kunnen beter opgevolgd worden –Groepenfunctie ondersteunt groepswerk en draagt bij tot hogere kwaliteit van het werk van studenten –Stimulans tot nieuwe onderwijs- en evaluatievormen

Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 10 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/0510 Uitkomsten actieonderzoek  Negatieve ervaringen: –Veel voorbereiding nodig –Teveel hooi op de vork –Studenten moeten voorbereid zijn –Gebrek aan flexibiliteit, bijv. bij verplaatsen documenten -> tijdverlies –Onvoldoende automatisering van processen

Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 11 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/0511 Project keuze teleleerplatform Motieven: –Bezorgdheid over afhankelijkheid (koppelingen, licentiepolitiek) –Cursusgerichte karakter versus vormgeven van competentiegericht onderwijs –Beschikbaarheid van veelbelovend lijkende open source systemen

Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 12 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/0512 Keuze voor open source Overwegingen: –Dokeos heeft vergelijkbare functionaliteit en is soms zelfs gebruiksvriendelijker –Goede mogelijkheden voor koppeling met onderwijsdatabanken, elvas, e-portfolio,.. –Samenwerking in Vlaams verband ligt voor de hand (Universiteit Gent werkt er al mee) –Keus voor open source is coherent met uitreiking doctoraat honoris causa aan Richard Stallman, oprichter Vrije Software-beweging

Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 13 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/0513 Implementatie PointCarré 2004 PointCarré is overkoepelende benaming Overgangsperiode van een semester Communicatieplan: voorlichting en training Koppeling aan onderwijsdatabanken Migratietool en flexibele migratie voor docenten E-Portfolio en ARCHeMEDES apart beschikbaar

Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 14 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/ PointCarré 2005 en verder Na een academiejaar is PointCarré algemeen aanvaard –Stabiliteit en gebruiksvriendelijkheid –Trainingen en helpdesks Release Dokeos 5.1 en PointCarré 2005 –Nieuwigheden (zoals recycleren, back-uppen en copïeren cursussen; leerpad verbeterd) –‘Leuke dingen’(zoals ‘Who’s online)

Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 15 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/0515 Ontwikkeling ‘op maat’ Welkom op PointCarré, de leeromgeving van de Vrije Universiteit Brussel Dit is een vrije software / open source leerplatform, u kunt zelf mee de verdere ontwikkeling bepalen. Uw wensen en opmerkingen zijn welkom op

Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 16 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/0516 Wensenlijst PointCarré competentiegerichter maken: –Kennis delen – creative commons –Openstellen van cursussen –Community-ruimte opleidingen –Rechten toekennen op basis van rollen –Learning Content Management Allerlei verbeteringen groot & klein, zoals: –E-portfoliosysteem ombouwen naar Dokeos –Peer evaluatie-tool inbouwen,…

Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 17 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/0517 Aanpak ontwikkeling In Dokeos-verband (Vlaamse partners) –Roadmap Binnen Vrije Universiteit Brussel –Samenwerking met faculteiten –Op de hoogte blijven:

Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 18 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/ Conclusies & aandachtspunten Conclusies: –Kritische (succes)factoren Drive om te veranderen Vernieuwing groeit uit traditie Verankering in beleid Ondersteuning ‘op maat’ aanwezig Aandachtspunten: –Balans bewaken ‘ease of use’ en ‘complexity’ –Samenwerking nodig

Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 19 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/0519