Wat is een webkwestie?
Een webkwestie is een opdracht aan een leerling of een groep leerlingen, waarbij gebruik maken van internet een wezenlijk onderdeel is.
Indeling webkwestie: Een webkwestie bestaat normaliter uit zes onderdelen, die eerst bekeken dienen te worden, alvorens daadwerkelijk te kunnen beginnen. Voorbeeld: Webkwestie Vangelis De onderdelen zijn:
1. De introductie 1. Iedereen kent wel een popartiest die je leuk vindt, of een soort muziek waarvan je houdt. Je gaat aan de hand van deze WebQuest een spreekbeurt geven in het Engels over een van mijn favoriete popartiesten. Hierbij maak je gebruik van informatie op het internet.
2. De taak Om de spreekbeurt te kunnen geven moet je informatie van het internet halen van die popartiest. Je krijgt 1 lesuur de taak om achter die informatie te komen via het internet. Als je nog tijd over hebt en je hebt alle gegevens al dan kun je deze alvast verwerken in je spreekbeurt. De rest, dus ook het voorbereiden, doe je thuis.
3. Het Proces 3.1 Via een zoekmachine haal je informatie op over websites gewijd aan Vangelis. 3.2 Skim (globaal doorlezen) de verschillende websites en haal er die informatie uit die je kunt gebruiken in je spreekbeurt. In je spreekbeurt moeten tenminste de volgende punten zijn verwerkt:
Zeg over wie je je spreekbeurt gaat doen en waarom Geef informatie over de popartiest: wanneer geboren, wanneer begonnen, wat voor soort muziek, ambities enz. Zorg er in ieder geval voor dat we de popartiest of popgroep goed leren kennen.
Je eindigt de spreekbeurt met de vraag: “are there any questions. ” Je eindigt de spreekbeurt met de vraag: “are there any questions?”. Als er nog vragen zijn dan moeten die in het Engels gesteld worden en in het Engels beantwoord worden. De spreekbeurt moet minimaal 1 minuut duren, d.w.z. minimaal 1 minuut spreektijd per leerling. Minimaal 1 leerling en maximaal 2 leerlingen werken aan de spreekbeurt. Als je in 2-tallen werkt spreek dan af wie wat zegt tijdens de spreekbeurt.
3.3 Heb je alle gegevens verzameld (dit kan op papier zijn, maar ook in een Worddocument) maak er dan een logisch geheel van. 3.4 Tijdens je spreekbeurt mag je een soort spiekbriefje gebruiken waar een aantal belangrijk sleutelwoorden opstaan die je helpen bij het geven van je spreekbeurt.
3.5 Oefen je spreekbeurt tot je deze kent. 3.6 Houd de spreekbeurt voor de klas.
4. De bronnen Zoek sites waar je gegevens over Vangelis kunt vinden.
5 De evaluatie/beoordeling 1. Heb je aan de WebQuest voldaan? Helemaal niet 0 punten Een beetje 1 punt Helemaal 2 punten
2. Is de presentatie te volgen voor een Engelsman? Niet te volgen 0 punten Redelijk te volgen 1 punten Normaal te volgen 3 punten Foutloos 5 punten
3. Is de presentatie vloeiend? Niet vloeiend 1 punt Redelijk vloeiend 2 punten Vloeiend 3 punten
6 De conclusie Nadat je je spreekbeurt hebt gehouden moet je nog een paar vragen beantwoorden. Je mag de antwoorden naar je docent(e) mailen of je mag ze schriftelijk indienen.
1. Wat vond je van het onderwerp? 2. Wat vond je van de tijd die beschikbaar was. Was deze te kort, te lang of precies genoeg? 3. Was je het eens met je punt? Waarom of waarom niet? 4. Wat had je graag anders gezien in deze WebQuest? 5. Eventuele andere opmerkingen kun je bij vraag 5 kwijt.