Leidsche Rijn Tunnel in Rijksweg A2 Veiligheidaspecten Leidsche Rijn Tunnel in Rijksweg A2 Jelle Hoeksma Jan Ruitenberg
Opbouw presentatie Veiligheidsaanpak Werkgroep Inrichting Tunnels Enkele resultaten
Veiligheidsaanpak Veiligheidsfilosofie STV: Normen, Richtlijnen en uitgangspunten Veiligheidsbeschouwingen Basismaatregelen Aanvullende maatregelen Veiligheidsorganisatie
A: Normen, richtlijnen, uitgangspunten Wet en regelgeving: Beleidsnota deel A: eisen aan proces (vastgesteld) Beleidsnota deel B: concrete veiligheidseisen (in ontwikkeling) Tezamen basis voor Tunnelwet
A: Normen, richtlijnen, uitgangspunten Veiligheidsdoelen/veiligheidseisen: Tunnelgebruik en omgeving Verkeersafwikkeling Incidentafhandeling Zelfredding Hulpverlening Instandhouding Doelen vertaalt in toetsbare eisen
B: Veiligheidsbeschouwingen Kwantitatieve risicoanalyse - interne veiligheid (weggebruikers) - externe veiligheid (omwonenden) Scenarioanalyse - vergelijking 4 varianten Keuze variant: op hoofdrijbanen open delen; dichte wand tussen rijbanen
C: Basismaatregelen Voorstel maatregelen op basis van VRC Overleg groep o.l.v. projectbureau LR - TNO rapport inventarisatie eisen/wensen (4 var.) Werkgroep Veiligheid LR - rapport veiligheidsvoorzieningen Werkgroep Inrichting Tunnels (WIT) - invulling open punten
D: Aanvullende maatregelen Vluchtstroken Voorkomen filevorming in tunnel Automatische blusvoorziening
E: Veiligheidsorganisatie Veiligheidsbeheersysteem: Verkeersmanagement Incidentmanagement Instandhouding (inspectie, onderhoud) Opleiding en oefening
WIT: Doelstelling Voorkomen van vertraging bij aanvragen van Bouwvergunning Duidelijkheid voor contract (PvE) Daarom eenduidige afspraken t.a.v. maatregelen en voorzieningen
WIT: Samenstelling werkgroep OHD: politie, brandweer, GGD Opdrachtgever – Directie Utrecht Ontwerpers (civiel, EM) Beheerder Verkeerscentrale Oudenrijn
WIT: Werkwijze Werkgroep onder voorzitterschap van RWS Bouwdienst – maandelijks overleg Vroegtijdig pre-advies van B&W Utrecht ingewonnen
Analyse verkeersstromen bij onderhoudwerkzaamheden en calamiteiten inventarisatie voorzieningen (CADO’s / VEVA’s) opstellen onderhouds- en calamiteitenplannen / draaiboeken omleidingroutes
Integriteit constructie bij brand Constructie mag niet progressief bezwijken (in langs- en dwarsrichting) Prestatie-eis: na 1 uur RWS brandkromme max. 450ºC t.p.v. wapening Aantonen met brandproef
Ventilatie hoofdrijbanen T.a.v. tunneldelen van ca. 400m. 250m< tunnel > 500m afweging Advies TNO en TEC Advies STV: wel mechanische ventilatie - meerkosten relatief beperkt (ventilatoren) - A2 is belangrijke verkeersader - eenduidig voor hulpdiensten
Ventilatie hoofdrijbanen
Beschouwing vluchtproces Vluchtrichting : In bovenstroomse richting: eenduidigheid Vluchtkanaal volledig doorgaand (pompenkamer verdiept) Langs brand vluchten Geen rook bij uitgang
Vluchtsimulatie Middels simulatie nagaan of vluchtweg voldoende capaciteit bezit Wachttijden bij de vluchtdeur? Effect van lokale vernauwing aan eind van vluchtkanaal (noordzijde) Gevoeligheidsanalyse van variabelen
Screen-shot van model: Lay out: model 75 mtr 100 mtr 100 mtr 100 mtr 100 mtr 100 mtr 75 mtr Screen-shot van model:
Rookverspreiding tunnelportalen Maatregelen bij calamiteiten Ventilatieregime Andere voorzieningen (bv rookmuur)
FILMPJE OPSTARTEN 20 sec ROOKPROEF