Experimenteel examenprogramma Landbouw en natuurlijke omgeving

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatie van de afname van CSPE’s op school
Advertisements

Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Informatieavond.
Programma Groen kompleet
Informatiebijeenkomst examenprogramma leerjaar 3 en 4 Woensdag 18 september 2013.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
WELKOM op de voorlichtingsavond 3e leerjaar techniek
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Welkom.
Ouderavond klas 3 15 maart 2010.
Groen proeven Ervaringen van AOC Friesland VMBO Groen Leeuwarden
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
STIMULERINGSPROGRAMMA HET GROENE LEERTRAJECT KICK OFF
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Landbouwbreed Floracollege.
Efficiënt organiseren van competentiegericht beoordelen Workshop 4 Het Groene Leertraject Karin Elferink
Piet Dietvorst Clustermanager vmbo beroeps Cito
Welkom bij 30 oktober 2008.
23 april 2009 Wellantcollege wisselt uit Eric de Bruin en Elise van Vliet.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Welkom! op de informatie-avond voor leerjaar 3 van.
Schooljaar Titel: voorlichting examen bovenbouw klas Voorlichting examens
WELKOM! Mondial College - locatie Streekweg.
WELKOM! Mondial College - locatie Streekweg.
Locatie van Schendelstraat
MVO - IT Planning. Bestaand Bol 2Bol 2 Leerjaar 1Leerjaar 2 Sem 1Sem 2Sem 3Sem 4 Pe rio 1 Pe rio 2 Pe rio 3 Pe rio 4 Pe rio 5 Pe rio 6 Pe rio 7 Pe rio.
Informatiebijeenkomst examens leerjaar 4 maandag 24 september 2012.
Informatiebijeenkomst examinering leerjaar 3 maandag 24 september 2012.
Voortgangsgesprek fase 1
Informatieavond leerjaar 4
Van der Meij College De sectoren Economie Techniek Zorg&Welzijn.
Vergelijking regulier VMBO met het Mozaïek
Hands On: leren binnen handbereik
Programma Toetsing en Afsluiting Lentiz| Het Groene Lyceum Onderzoekend & Ondernemend op weg naar het hbo!
De kubus van CSPE succesfactoren!
Welkom Welkom op de ouderavond van klas 2. Welkom Dienstverlening & Commercie Vakkenpakketkeuze Maatschappijleer CKV Programma.
Informatiebijeenkomst examenprogramma leerjaar 3 en 4 Maandag 15 september 2014.
Morgen is groen bij AOC Oost!
Dare to discover, … de wereld om je heen! Dare to be you, … durf jezelf te zijn! Dare to be a winner, … zet je talenten in! 1.
INFORMATIEAVOND JENA 3 VM. Inhoud 1Vervolgopleiding 2Uitstroomvariant 3Vakkenpakket 4Overgangsregeling vmbo3-vmbo4 5Examenprogramma 6Rekentoets 7Hoe kom.
WELKOM. Loopbaanorientatie en begeleiding in VMBO-2.
Informatiebijeenkomst examenprogramma leerjaar 3 en 4 Maandag 14 september 2015.
Informatieavond leerjaar 3. Welkom De heer Van der Meeren Teamleider leerjaar 3.
Informatieavond leerjaar 4. Vervolgopleiding Mevrouw Slagboom Decaan.
Dare to discover, … de wereld om je heen! Dare to be you, … durf jezelf te zijn! Dare to be a winner, … zet je talenten in! 1.
Informatieavond PTA 3e – 4e klas 22 september 2015.
Examenzaken 16 februari 2016 klas 2 Deze PowerPoint heeft alleen betrekking op het examen bij het Groene Lyceum en algemene examenzaken.
Voorlichtingsavond voor ouders klas 2 dinsdag 31 maart 2015 Het PTA: Programma van Toetsing en Afsluiting.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
PTA VOORLICHTING KLAS 3BB / KB. PR0GRAMMA MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN RONDOM.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Platform economie 14 juni 2016 Naar een schoolexamen voor een keuzevak in tien stappen Tom Erkens.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Handreiking bij het aanbieden van keuzevakken Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Informatieavond PTA 3e – 4e klas 26 september 2016.
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Oranje Nassau College Zoetermeer
Welkom op de informatieavond leerjaar 3 GTL
WELKOM BIJ INFORMATIEAVOND LEERJAAR DRIE
Cijferloos lesgeven bij talen
Uitleg over het examenprogramma
Transcript van de presentatie:

Experimenteel examenprogramma Landbouw en natuurlijke omgeving CITAVERDE College Locatie Heerlen Claire Peusens Experimenteel examenprogramma Landbouw en natuurlijke omgeving 3 februari 2009

VMBO/MBO Maastricht ●

VMBO Volgen het examenprogramma Landbouw en natuurlijke leefomgeving, voor de 5 afdelingsprogramma’s: Dier (dierhouderij en -verzorging) VAP Plant (plantenteelt) Bloem (bloemschikken en –binden) Groen (groene ruimte)

Deelname experiment: 37 leerlingen basisgerichte leerweg 57 leerlingen kaderberoepsgerichte leerweg 24 leerlingen gemengde leerweg

Onderwijsvisie locatie Heerlen: Leerling centraal en niet de lesstof Binnen het groene leertraject (HGL) meer zicht op competentieontwikkeling HGL en CGO een doorlopende leerlijn (voorbereidend op MBO) Leerlingen en docenten beleven hun eigen groei Locatie Heerlen kiest voor de afdelingsprogramma’s

Plan van aanpak: Er is een strak gepland overzicht van activiteiten. Een aantal stappen toegelicht: Oude en nieuwe examenprogramma naast elkaar gelegd; hoe is dit vertaald naar lessen en opdrachten Hiervoor is een werkdocument gebruikt

Inventarisatieformulier Beroepsgerichte programma’s en PSO Beroepsgericht vak /context:­­­­­­­­­­­­­­­­ X Groen 0 Plant 0 VAP 0 Bloem 0 Dier Ondersteunend vak: 0 AE 0 AT PSO: 0 leerjaar 1 0 leerjaar 2 Leerjaar: 0 3 0 4 leerweg X BB 0 KB 0 GTL Periode: X 1 0 2 0 3 0 4 Docent: STY Huidige situatie Toekomstige situatie Vul m.b.v. het huidige PTA /programma PSO alle gegevens in Vul m.b.v. het nieuwe concept afdelingsprogramma en de syllabus alle gegevens in Kerndeel Thema /Project Opdrachten, proefwerken en overhoringen (schoolwerk) en schoolonderzoeken van zowel de theorie als de praktijk Thema /project LN/K.2/6/ 18 Grondsoorten/ bemesten Theorie: Grondsoorten en bemesting (lesboek). Opdrachten: opdrachten lesboek maken. Toetsen: 3 proefwerken over grondsoorten en bemesting. 1 cijfer W3 Praktijk: Grondsoorten en bemesting. Spitten op verschillende manieren. Egaliseren. Uitzetten figuur/tekening. Onderhouden tuin. (schoffelen, harken, spitten, egaliseren, onkruid wieden.) Handelingsopdracht: op systematische wijze werkzaamheden uitvoeren. SO theorie: grondsoorten en bemesting SO praktijk: spitten en egaliseren. LN/K 18.66 18.64 20.73/74 2.3/8/9 Grondsoorten en bemesten. Grondbewerking, uitzetten gereedschappen en machines. Onderhoud tuin. W3: Project 1. Project 2. Opdrachten lesboek Proefwerken/overhoringen: Praktijkbeoordelingen: Verslag en planning. De krant. Beoordeling: SO – Theorie: Toets: Grondsoorten en bemesting. SO – Praktijk: Grondbewerking (uitzetten, spitten en egaliseren.

Hieruit is het nieuwe PTA voortgekomen Er is een schrijfgroep met docenten per praktijkvak samengesteld sinds enige tijd; zij nemen de bestaande opdrachten onder loep/schrijven nieuwe opdrachten Er is een uniforme format gemaakt voor de verdere ontwikkeling van de opdrachten binnen het experimentele examenprogramma Er wordt een beoordelingslijst/competentielijst ontwikkeld; dit meetinstrument vullen leerlingen onder begeleiding in (0-meting)

Programma van Toetsing en Afsluiting CITAVERDE College Heerlen Groen Schoolexamen: X BB O KB O GTL Vak: GROEN Leerjaar: X 3 O 4 Periode Exameneenheid Omschrijving lesstof Code toets Datum Duur Toets vorm Herkansing Ja / nee Beoordeling c/a Weging 1 LN/K. 19.67 20/71 19.69 20.70/74 2. 3/8/9 19.67/68 W3 LN/K 2. 2,3,7,10,14,13,16 t/m 18 Gemiddelde van schoolwerk theorie: Indeling en naamgeving van planten 2 cijfers Project WIZZ3: Project 1: Verslag en planning Project 2: Krant GR/3BB/SW1T periode n.n.a S/M Nee C Gemiddelde schoolwerk praktijk: Grondbewerking, uitzetten gereedschappen en machines Onderhoud tuin GR/3BB/SW1P P Schoolonderzoek theorie: Grondsoorten en bemesting GR/3BB/SO1T Week 44 45 min S Ja Schoolonderzoek praktijk: Grondbewerking uitzetten, spitten en egaliseren GR/3BB/SO1P 180 min 2 LN/K 18.66 20.76 18.64/66 2.3/8/9 18.65 20.71/74 Grondbewerking. Bemesten. Tuintekenen. Project 3: Afval Project 4: Bollen en knollen GR/3BB/SW2T GR/3BB/SW2P Schoolonderzoek theorie: Bemesting, grondbewerking en tuintekenen GR/3BB/SO2T Week 04

Bij grote verschillen in waarneming door coach, volgt een individueel gesprek Overzicht ontwikkeld van de kerndelen en de ontwikkelde opdrachten middels matrix. Overzicht van de afgedekte competenties/kerndelen door de opdrachten Bij al deze instrumenten zijn we nog zoekende; we evalueren en stellen bij om te verbeteren

Competentiematrix VMBO   Competentie \ Lesstof project Afval Opdracht 2 Opdracht 3 Opdracht 4 2 Beslissen en activiteiten initieren X 2.1 Ideeen inbrengen 2.2 Besluiten nemen 2.3 Opkomen voor jezelf 3 Samenwerken en overleggen 3.1 Afstemmen met anderen 3.2 Feedback geven 3.3 Omgaan met kritiek 3.4 omgaan met conflicten 4 Ethisch en integer handelen 4.1 Afspraken nakomen 4.2 Verantwoordelijkheid nemen voor het werk

Wat komen we tegen/uitdagingen: Enthousiast maken teamleden; draagvlak Randvoorwaarden in ontwikkelingsproces Schrijven nieuwe lesstof in uniforme format Digitaliseren van lesmateriaal; risicospreiding Het verder uitkristalliseren van het competentiegerichte onderwijs (Veranderingsproces, scholing, gebouw, ruimten, faciliteiten Het overdragen van betrokken docenten naar de niet-betrokkenen Het in kaart brengen van competenties; registreren; beoordelen; ontwikkelingslijnen

Kortom ………. Er zijn vele uitdagingen

Dilemma’s 1. Hoe gaan andere scholen om met de monitoring van leerlingen? 2. Hoe gaan andere scholen om met het toetsen en beoordelen van leerlingen? 3. Wat zijn tips en tools om naast het instrumentele proces het daadwerkelijke veranderingsproces op gang te krijgen; o.a. het bewegen van docenten om andere didactische werkvormen toe te passen.